Až 50% českých zaměstnanců říká, že neví, jaký výsledek se od nich čeká - jinými slovy - nezná své cíle. Téměř 80% si stěžuje, že jim chybí zpětná vazba - neví, zda se věnují správným věcem, zda je dělají správně a jak daleko jsou od cíle.
Nespoléhejte se jen na své šéfy. Ať pracujete kdekoliv, příležitostí získat zpětnou vazbu jsou desítky. Stačí se jen zastavit a uvědomit si je.
Před tím, než se pustíte do sbírání zpětné vazby, je nutné si uvědomit jaké jsou vaše hlavní cíle. Co od vás čeká váš šéf? A co ostatní? Co konkrétně máte komu kdy dodat? Pokud nemáte jasno v tom, co od vás kdo čeká, vaše fungování bude více než cokoli jiného připomínat chaos.
Když už máte jasno v tom, co se od vás čeká, je důležité si vyjasnit, jak změříte své úspěchy. Překvapivě mnoho výsledků se změřit skutečně dá, i když se to na první pohled nezdá.
V pracovním životě jsme si zvykli na neustálý spěch. Schůzka střídá schůzku, e-maily přetékají, mobil vyzvání, zákazníci si stěžují... nevíme, co dřív. Zastavte se na chvíli a získejte nadhled. Uvědomte si, zda děláte ty správné věci správně. Pokud chcete zpětnou vazbu, bez nadhledu to nepůjde.
Říká se, že jeden obrázek vydá za 1000 slov. Vezměte čísla a převeďte je do grafů. Použijte teploměr se stupnicí 0-100 v červené (stop), oranžové (pozor) a zelené (vše funguje) barvě a pravidelně označte, jak vysoko na škále, a tudíž ve které barvě, se pohybujete. Ostatní se dozví, zda mohou jet dál (zelená), nebo je třeba něco upravit (oranžová), nebo se zastavit a prodiskutovat, co je potřeba změnit (červená). Nebo použijte semafor bez teploměru, kde barva „svítící“ z nástěnky všem na první pohled řekne, co se děje. Kreativitě se meze nekladou a obrázek dá často lepší zpětnou vazbu než shluk čísel.
Pokud to už neděláte, požádejte pravidelně svého šéfa o schůzku a položte několik zásadních otázek: Co se týče mého fungování, s čím jste za minulý měsíc nejvíc spokojený? Jaké věci bych měl změnit? Co ještě byste řekl k mému výkonu? Využijte příležitosti a i svému šéfovi dejte zpětnou vazbu - řekněte mu, s čím jste nejvíce spokojeni a co byste chtěli změnit.
Víc a víc lidí má v dnešním postindustriálním světě na starosti spokojenost zákazníka. Jak získat zpětnou vazbu na to, zda je zákazník spokojený? Pokud se zákazníka zeptáte: Jste s našimi službami spokojený?, 95% lidí vám řekne, že ano. Realita je ovšem jiná a protože se lidé neradi cítí špatně, vyhýbají se špatným zprávám a konfliktům. Proto, pokud chcete zpětnou vazbu na pocity, použijte škálu: Jak spokojený jste s našimi službami na škále 1-10, kde 1 je zcela nespokojený a 10 je zcela spokojený?
Dotazník, zejména pokud je anonymní a obsahuje ty správné otázky, může poskytnout zajímavé informace od kolegů, zákazníků, dodavatelů,… v podstatě od kohokoli. Pozor ale na to, aby ti, kdo jej vyplňují, věděli, co z toho budou mít. Až příliš často se ve firmách setkáváme s vyplňováním dotazníků pouze proto, abychom je vyplnili, protože nám to někdo nařídil. Takové výsledky jsou k ničemu.
Nejčastější forma zpětné vazby v českých firmách je bohužel ta, jak se lidé tváří. Nějak se tváří šéf, nějak kolegové, nějak zákazník. A já, lačný zbavit té sžíravé nejistoty a dozvědět se, co si o mě ostatní myslí, sleduji tváře a chování lidí okolo. Tak si dělám obrázek o tom, jak spokojení jsou s mojí prací… Vyhněte se tomu! Různí lidé se tváří různě a ve stejných situacích reagují každý po svém. Je proto velká šance, že neodhadnete to, co jinému člověku běží hlavou. Jděte proto raději za nimi a zeptejte se, jak spokojení s vašimi výsledky a fungováním jsou.
-ds-