Paměťové espresso aneb 7 doporučení od paměťové expertky

Schopnost učit se a pamatovat si patří mezi nejdůležitější činnost lidského mozku. Živému jedinci dává šanci na přežití a v dnešní době je nezbytná pro osobní a profesní růst. Neustálé vzdělávání požaduje již téměř každý zaměstnavatel a tak bude jistě prospěšné pro každého z nás seznámit se s tímto procesem blíže. Připravila jsem si pro Vás 7 doporučení k učebnímu procesu, ke kterému mne inspiroval šálek espressa.

Cup of espresso

Espresso je pro řadu lidí životabudič, nejen pro jeho chuť, ale také pro jeho pozitivní vliv na naší pozornost a paměť. O tomto velmi silném a aktivujícím nápoji jsem si vyhledala bližší informace a dozvěděla se tak řadu zajímavých informací.

Z pohledu mé profese paměťového trenéra mne z jistých důvodů v paměti utkvěla nejvíce následující informace. „Dle tradice a standardů světových kávových asociací potřebujeme k přípravě espressa 7 gramů čerstvě mleté kávy (italové udávají, že toto množství může být dokonce o 1-2 gramy vyšší)“.

Po přečtení této informace mne okamžitě naskočila asociace s vědomostí o krátkodobé paměti. Touto informací je, že naše krátkodobá paměť je schopná za krátkou časovou jednotku (tedy několik sekund) podržet 7 ± 2 tzv. chunks. Pojem „chunk“ označuje v neurovědě či v psychologii o mozku a paměti jednu informační jednotku. Tedy buď jedno slovo nebo jednu číslici či jeden obrázek. Tato informace o paměti nám dává např. vysvětlení k tomu, proč je náročné si zapamatovat 8-9 místná telefonní čísla nebo nějaké delší číselné login kombinace. Naše krátkodobá paměť je prostě omezená a zvládá za krátkou časovou jednotku pouze jednoduché úkoly.

Tímto příkladem jsem Vám nyní chtěla naznačit, jak by měl správný proces učební probíhat. Budeme-li se učit něco nového, je třeba aktivovat a využívat všech doposavadních nabytých znalostí v mozku a vytvářet s nimi na základě nějakého pojítka asociace. Tím aktivujeme větší množství mozkových nervových buněk a jejich spojů, a dáváme tak informaci větší šanci na její dlouhodobé ukotvení v paměti. Novou informaci o espressu jistě už nezapomenu.

Pro lepší zapamatování mojich doporučení ráda zůstanu nadále u výše zmiňovaného čísla 7. Zde jsou má další doporučení:

Paměťové espresso 1

Buďte silnější než váš vnitřní (z)rádce – ruku na srdce, lidský tvor je prostě od přírody líný a chce šetřit svoji energii. Do veškeré činnosti, v které nenajde smysl či prvek zábavy, se mu prostě nechce. Ale často jsme sami na vině. Nehledáme, v čem daná činnost může být prospěšná, pozitivní či zábavná.

Raději se necháme rychle oklamat vnitřním hlasem, který nás od dané činnosti odvádí a nabízí nám cokoli, kde se tolik nenamůžeme anebo máme jen zábavu. Tento hlas nám najde desítky důvodů, proč s něčím nezačít. Pravidlo tedy je, pokud se Vám do něčeho nechce, a to se vztahuje tedy i na učení, v ten moment moc nepřemýšlejte a raději se do toho hned pusťte. Vyhrajte sami nad sebou.

Paměťové espresso 2

Pozice těla při učení – řada lidí má tendenci se učit v poloze vleže anebo s podepřenou hlavou na stole. Taková ta usínací poloha. Pokud u učení nechcete strávit věčnost, je třeba zaujmout aktivní polohu, která Vám umožní dostatečné prokrvení těla a volné dýchání. Nejlépe je to pozice v sedě, obě nohy jsou na zemi a židli máte nastavenou tak, abyste se mohli opřít zády o zadní opěradlo. Pokud máte problémy s páteří, skvělým řešením je velký gymnastický balón, který Vám umožní pánevní pohyb.

Paměťové espresso 3

Zabraňte pohybu ve Vašem okolí – jestliže pracujete v prostředí, kde se okolo Vás stále někdo pohybuje a vy se potřebujete plně soustředit, měli byste si vytvořte “ kryt“. Vymyslete něco, co Vás bude od vnímání tohoto pohybu izolovat. Může to být nějaký marketingový roll-up, vysoká květina nebo i sportovní kšiltovka.

Pokud ani to nepomůže, informujte se na pracovišti, zda je možno občas využít jiných prostorů. Při přijímacím pohovoru do zaměstnání se informujte, zda budete pracovat v tzv. open space, tedy otevřeném prostoru kanceláří bez dělících stěn. Ne každý dokáže v takovémto prostředí pracovat, natož se dál vzdělávat.

Paměťové espresso 4

Povolte brzdu – aby se Vám dobře rozjel učební proces, je třeba mít energii a povolit brzdu. Touto brzdou nejčastěji bývá naše nesprávné a nemotivující nastavení mysli. Např. když se cítíme být pod tlakem. Tento tlak pak subjektivně vnímáme jako nepříjemný emocionální stav nazývaný „stres“.

Snad nemusím popisovat, co se s autem stane, budete-li se snažit opakovaně vyjet se zataženou brzdou. Nyní změňme úhel pohledu na stres. Jeho hlavni úlohou je....nám především pomoci! Řada reakcí, které v těle u stresu probíhají, chtějí tělo aktivovat na nejvyšší a nejlepší výkon. Už toto uvědomění je uvolňující pro mysl (alespoň mne toto nastavení mysli znovu sklidňuje).

Paměťové espresso 5

Rozhodující jsou klíčové informace – naše paměť ukládá klíčové informace, a to ve formě obrazu, ale ne celé věty. Proto naučit se přesné definice v celých větách může být velmi náročné. Proto tedy přečtenou učební látky, nejlépe každý odstavec zvlášť, vždy vyhodnoťte.

Najděte v každém odstavci to, co v něm bylo pro Vás klíčovou informací a barevným markerem to označte. Tato slova jsou pak určena ka zapamatování. Buď půjdete přirozenou cestou učení s opakováním anebo si pomůžete vizualizací slov nebo paměťovými technikami.

Paměťové espresso 6

Změna vykonáváné činnosti – mnohem přínosnější pro Vaší vytrvalost a koncentraci v učení je, abyste po určitém předem stanoveném časovém úseku přešli k jiné činnosti. Pak se zase po chvíli k učení vraťte. Toto střídání aktivit Vám v závěru dne dodá pocitu, že jste toho hodně zvládli. To je velmi motivující.

Paměťové espresso 7

Konejte vědomě – ode dneška začněte znovu vědomě žít a učit se. Nepohybujte se jako robot, který dělá již jen automatismy. Předcházejte zapomínání nejčastějších předmětů jako jsou telefony, deštník, klíče, čepice, brýle atd.. Pravidlo je, jakmile opouštíte nějakou místnost, při procházení dveřmi se vždy krátce zastavte a vědomě si v hlavě projděte, zda máte všechy potřebné věci. Vědomě naslouchejte.