Právní tipy do personální praxe: Zrušení pracovního místa po návratu z mateřské či rodičovské dovolené

Výpověď pro nadbytečnost po návratu z mateřské či rodičovské dovolené patří mezi nejcitlivější otázky pracovního práva. Podle JUDr. Ireny Valíčkové a JUDr. Adama Valíčka, partnerů advokátní kanceláře Valíček & Valíčková, je rozhodující, zda pracovní místo skutečně zaniklo. Pokud zaměstnavatel pouze formálně přejmenuje pozici nebo přerozdělí agendu, hrozí vysoké riziko, že soud označí výpověď za neplatnou.

Irena Valíčková a Adam Valíček

Právní rámec a ochrana zaměstnance

Zákoník práce stanoví, že zaměstnavatel je povinen po návratu z mateřské či rodičovské dovolené přidělovat práci podle původní pracovní smlouvy. Výpověď pro nadbytečnost je přípustná pouze tehdy, pokud pracovní místo objektivně zaniklo. Pouhé přejmenování pozice nebo přerozdělení agendy mezi jiné zaměstnance není dostatečným důvodem a soudy takový postup zpravidla označují za neplatný.

Skutečná vs. účelová organizační změna

Rozhodující je, zda organizační změna byla reálná a doložitelná. Pokud zaměstnavatel pouze formálně upraví název pozice, aniž by se podstata práce změnila, jedná se o účelovou změnu. Naopak, pokud firma prokazatelně zruší celé oddělení, outsourcuje činnost nebo zásadně změní svou strukturu, může být výpověď pro nadbytečnost oprávněná.

Praktické zásady pro zaměstnavatele

  • Rozhodnutí o organizační změně musí být písemné, jasné a datované.

  • Je nutné doložit, že původní agenda skutečně zanikla.

  • Pokud existuje jiná vhodná pozice, je vhodné ji zaměstnankyni nabídnout.

Rizika neplatné výpovědi

Účelové změny představují pro zaměstnavatele vysoké riziko. Pokud soud shledá výpověď neplatnou, zaměstnavatel je povinen zaměstnance nadále zaměstnávat a doplatit mu ušlou mzdu. Kromě finančních dopadů hrozí i reputační újma.

Doporučení z praxe

Organizační změny je vhodné plánovat s dostatečným předstihem a konzultovat je s odborníky na pracovní právo. Transparentní postup a férové jednání vůči zaměstnancům jsou nejlepší prevencí sporů.

JUDr. Irena Valíčková, MBA a JUDr. Adam Valíček, MBA

Vedoucí partneři advokátní kanceláře Valíček & Valíčková, advokátní kancelář, s.r.o., která se řadí mezi větší advokátní kanceláře České republiky a jež získala ocenění Právnická firma roku 2019 a roku 2022 – velmi doporučovaná kancelář v oblasti pracovního práva, dále byla tato advokátní kancelář zařazena mezi TOP advokátní kanceláře v ČR týdeníkem EURO a mezi Významné advokátní kanceláře ČR společností Epravo.cz.

Lektoři jsou autoři pracovněprávních vzorů pro právní systém ASPI od společnosti Wolters Kluwer, a.s., členové Rady Expertů Unie personalistů a členové Kolegia expertů AKV Praha. Jsou autoři mnoha článků a publikací. Tým kanceláře tvoří více než 20 odborníků. Kancelář má bohaté zkušenosti se zastupováním u soudních jednání, inspektorátů práce a dalších orgánů. Během školení si lektoři zakládají na osobním přístupu ke každému klientovi.