5 rad, jak zefektivnit online nábor

Vytisknout

Petr Vejrážka, H1

Pracovní portály navštěvují jen lidé, kteří aktivně hledají práci. Pokud se vám tak nedostává vhodných uchazečů, musíte nepřímo oslovit i ty, kteří už někde pracují a nové zaměstnání momentálně nehledají. Naštěstí máte v online prostředí mnoho dalších možností, jak zaujmout ty správné adepty.

1. Kariérní stránku tvořte, jako by to byl e-shop

Než se pustíte do kampaní na Facebooku nebo jinde, vyšperkujte nejprve kariérní sekci na vašem webu. Tam se totiž zájemci zaručeně půjdou podívat, pokud je vaše nabídka zaujme. Jednotlivé volné pozice přitom popište tak, jako byste nabízeli produkt klientům.

Například u elektroniky se vždy nejprve dočtete, jaké jsou výhody zboží, s čím pomáhá, jaké konkrétní problémy řeší a až na konci jsou vypsané technické specifikace a systémové požadavky. A stejně byste měli koncipovat i pracovní nabídky.

Nejprve vypište přednosti místa, vysvětlete, v čem je člověku ku prospěchu, co se na dané pozici naučí a jak se posune. Až na závěr pak rozepište požadavky.

2. Buďte konkrétní a zapomeňte na otřepané fráze

Dost bylo motivačního ohodnocení a dynamického kolektivu. Obzvlášť dnešní generace mileniálů očekává jasné podmínky, ve kterých se rychle zorientuje. Nechtějí vám psát pro další informace, aby se až poté rozhodli, jestli vůbec mají o danou pozici zájem. Neschovávejte si proto v rukávu žádná esa ani černé Petry.

Na rovinu řekněte, koho hledáte, co mu za to nabízíte a jaká vaše očekávání by uchazeči měli splňovat. Buďte přitom maximálně konkrétní – detailní popis vám dodá na důvěryhodnosti a odliší vaši nabídku od konkurence.

3. Uchazeče oslovte tam, kde přirozeně jsou – na sítích

Letošní průzkum agentury STEM/MARK ukázal, že Češi tráví na sociálních sítích denně v průměru 147 minut. Meziročně přitom roste počet lidí, kteří je navštěvují prostřednictvím mobilního telefonu. V současnosti je to přibližně 60 % uživatelů internetu. Nezapomeňte proto na metodu „mobile first“ a náborovou kampaň vytvářejte tak, aby se dobře zobrazovala hlavně na mobilních zařízeních.

Uvědomte si přitom, že váš příspěvek musí zaujmout při scrollování. Z výzkumů Facebooku vyplývá, že vám lidé věnují průměrně tři sekundy, a to i když jim připravíte skvěle vypointované video. Při přípravě kreativ proto myslete na pravidlo 3 vteřin a to nejdůležitější dejte hned na začátek, nebo to udělejte vizuálně nejvýraznější.

5 rad, jak zefektivnit online nábor

TIP: Chcete vědět, který den v týdnu je nejlepší publikovat příspěvky nebo jak může vypadat náborová facebooková kampaň v praxi? Pusťte si záznam z přednášky HR v době onlinové.

4. Zacilte kampaň na správné publikum

Shánění nových zaměstnanců prostřednictvím sociálních sítí je u nás stále minoritní záležitostí v porovnání se zahraničím. Tuzemská HR oddělení je mnohdy vůbec nevyužívají. Díky tomu můžete těžit i z konkurenční výhody. Nezapomeňte ale, že nejdůležitější je přitom myslet na tři věci:

Musíte nabídnout vhodný obsah těm správným lidem, a to ve vhodnou chvíli.

Velkou výhodou sítí je, že můžete své inzeráty ukázat jen lidem, kteří jsou pro vás relevantní. Na Facebooku můžete sponzorované příspěvky zacílit například podle zájmů, vystudovaných oborů nebo demografických údajů.

TIP: Ideální je, když prodejními příspěvky, které nabízejí váš produkt, službu nebo volné pracovní místo, příliš nezahlcujete sociální sítě. Lidé se sem chodí především bavit a příliš vtíravá a opakující se reklama je nudí a obtěžuje. Myslete tak na poměr 5:1 a každý „prodejní“ příspěvek proložte přibližně pěti neprodejními.

Jak může vypadat plán facebookové kampaně:

  1. Vyladění náborové stránky – nejprve upravte stránku s inzerátem nabízeného místa. Budete na ni pak pomocí reklamy přivádět návštěvníky, tak ať je přehledná, umožňuje jednoduché kontaktování a obsahuje všechny důležité informace.
  2. Příspěvek na Facebooku – začít shánět uchazeče můžete například tak, že vytvoříte zajímavý obrázek nebo video, které uveřejníte na Facebooku. Abyste je pak ale mohli propagovat i jako sponzorované příspěvky, přečtěte si nejprve Průvodce Správcem reklam. Dočtete se v něm, jaké zásady musíte při tvorbě kampaní dodržet (především pozor na množství textu v obrázku) a najdete tu i designové tipy, které mohou zvýšit úspěšnost vaší inzerce.
  3. Facebook carousel – jedním příspěvkem na Facebooku to končit nemusí. Například po třech dnech můžete obměnit kreativu a zkusit zdůraznit jinou přednost nabízené pozice (například namísto vysokého platu možnost práce z domova). Vyplácí se také obměňovat reklamní formáty. Vyzkoušet můžete třeba oblíbený rotující formát (carousel).
  4. Remarketing – lidem, kteří už vaši reklamu viděli a proklikli se na vaši náborovou stránku, se můžete po čase znovu připomenout (například po týdnu). Nová kreativa se jim pak zobrazí v newsfeedu mezi ostatními příspěvky nebo v pravém sloupci určeném pro reklamu.

5 rad, jak zefektivnit online nábor

5. Buďte kreativní a využijte sílu emocí

Pokud hledáte kandidáty na sociálních sítích, nezapomeňte, proč na nich jsou. Jen mizivé procento lidí, kteří váš příspěvek uvidí, hledá nové zaměstnání. Většina z nich je tu proto, že si chtějí odpočinout, pobavit se nebo se podívat, co je kde nového. Nabídněte jim tak obsah, který bude zábavný či alespoň zajímavě zpracovaný. Nezapomeňte přitom, že na sítích jsou zásadní emoce a zkuste je zapracovat je do své HR kampaně.

Obzvlášť u odborných a uměleckých pozic byste pak měli vymyslet nápaditou kampaň. Například UX designérů a dobrých IT specialistů, kteří zvažují změnu práce, totiž není právě přehršel. Zkuste se vcítit do jejich kůže a popřemýšlejte o tom, co by je mohlo zaujmout. Například inzerát pro programátora můžete schovat do zdrojového kódu, fotografa pak nalákejte originálním cinemagraphem na Instagramu. Neotřelá náborová kampaň může navíc zaujmout a pobavit i další lidi, kteří ji pak rádi nasdílejí.

Pokud už máte jasno v tom, jak kampaně tvořit, přečtěte si ještě článek, který vás upozorní na časté nešvary, kterých se lidé dopouštějí – 7 chyb, které děláte při plánování online HR kampaní.

Autor článku

Obsah byl připraven ve spolupráci

Zaujal Vás tento článek? Objednejte si služby tohoto dodavatele na EduCity.cz a jako členové Klubu EduCity můžete získat něco navíc.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace