Generace Z mění českou pracovní morálku. Mladí lidé v zaměstnání očekávají flexibilitu a práci z domova

Narodili se do světa rychlých technologií, jsou citliví na společenská témata a jejich přesvědčení se odráží i na kariérních požadavcích. Generace Z, do které spadají lidé narození mezi lety 1997 a 2012, touží po nezávislosti a dokonalé rovnováze mezi pracovním a soukromým životem. Časovou flexibilitu a možnost pracovat odkudkoliv nacházejí nejčastěji v případech, kdy se vydají na volnou nohu jako živnostníci. Doba ale pokročila a řada zaměstnavatelů v Česku začíná být v tomto ohledu čím dál vstřícnější.

Ilustrační snímek

Trendy v oblasti pracovního trhu se s nově přicházející generací mění. Zástupci takzvané Generace Z mají o zaměstnání jasnou představu – cení si svůj čas a chtějí pracovat efektivně. Flexibilita i nezávislý časový rozvrh jsou pro ně jedněmi z nejdůležitějších aspektů při výběru zaměstnání. Osmihodinové pracovní dny, které jsou pro velkou část populace normou, mladší lidi nelákají. A to může představovat výzvu pro zaměstnavatele.

Podle loňského průzkumu personální společnosti Předvýběr.cz už se životní styl zástupců Generace Z promítl do statistik pracovní morálky Čechů. Zatímco celá populace tráví prací ve firmě průměrně 31,5 hodiny týdně, u mladých lidí jde pouze o 22,5 hodiny. „Zejména u mladých lidí, kteří jsou buď absolventi nebo mají pár let po škole, registrujeme v posledních dvou letech zvýšený zájem o zkrácené pracovní úvazky. Generace Z ráda kombinuje zaměstnání podle vlastních preferencí, zároveň se jedná o částečný dozvuk koronavirové pandemie, kdy po nich byla vyšší poptávka,“ popisuje Jan Štacha, zakladatel účetního softwaru Evala.

Důležité jsou hodnoty i motivace

Ideální představy Generace Z nesplňuje ani docházení na pracoviště. Více než polovina mladých před ní upřednostňuje home office. Ten však není trendem jen u zástupců této generace. Kvůli koronavirové pandemii se práce z domova dočkala rozmachu a proměnila se v oblíbený benefit. Momentálně ji využívá téměř čtvrtina všech zaměstnanců. Mladí zkrátka touží po dokonalé rovnováze pracovního a osobního života. Oproti starším generacím věnují více času mimopracovním činnostem, více cestují a vzdělávají se. Zároveň vnímají technologie a internet jako nezbytnou součást světa, do kterého se narodili.

„Mladí lidé jsou velmi ovlivnění médii a sociálními sítěmi. Často mají pocit marnosti a nedostatku cíle. Ale ten je možné snadno naplnit jednoduše tím, že jim dáváme úkoly a nabízíme střednědobé cíle, za kterými mohou jít,“ uvádí sociolog Vojtěch Bednář. Podle něj jsou mladí lidé pracovití, ale často taky nejistí. „Z mého pohledu potřebují jisté a systematické vedení, směřování. Potřebují vědět, co se od nich očekává a potřebují při své práci vidět také jasnou a srozumitelnou odměnu a motivaci,“ popisuje sociolog.

Generace Z jde naproti společenským tématům, šíří povědomí o mentálním zdraví, a od ostatních se odlišuje mimo jiné i sociálním aktivismem a jasnými hodnotami. Ochrana životního prostředí, diverzita nebo inkluze jsou aspekty, které zohledňuje při výběru oblečení, potravin, povolání i zaměstnavatele. „Devadesát procent zástupců Generace Z změnilo své každodenní návyky, aby byly více udržitelné. Dle dostupných dat jsou pro ně lákavější firmy a značky, které se aktivně zasazují za řešení sociálních problémů a za udržitelné produkty jsou ochotni zaplatit více," vysvětluje Karel Kotoun ze společnosti Accenture ČR, která poskytuje odborné služby a řešení v oblasti podnikových strategií.

Flexibilní práce v každém oboru

Práci jim totiž mohou výrazně usnadnit tzv. cloudová řešení, která umožňují práci vzdáleně, a to z jakéhokoliv počítače s připojením k internetu. Díky těmto službám a současné legislativě, která již umožňuje práci pouze s digitálními doklady tak účetní na volné noze nepotřebují nic než počítač s kvalitním připojením. „Od začátku by měli myslet na work-life balance, nesnažit se všem vyjít za každou cenu vstříc a chránit si svůj volný čas. Nebát se nacenit svou práci důstojně. Kvalitních účetních moc není a ve skutečnosti jich ubývá,“ uzavírá Štacha.