Jak poznáte, že vaši zaměstnanci přestávají být angažovaní

Zaměstnanci jsou nejdůležitější složkou aktivity firmy. Přijímají hodnoty a principy společnosti za vlastní. Je důležité si dát pozor na vykazující známky toho, kdy se pracovníci najednou přestanou angažovat, jejich zásady přestanou odpovídat zásadám společnosti a navíc nevyvíjí žádné úsilí k úspěchu. Jak to ale poznat? 

Pomalé pracovní tempo, nepravidelná docházka, nízká produktivita. To jsou rysy neangažovaného a nemotivovaného zaměstnance. Jakmile takové vlastnosti vyplují na povrch, může být velmi obtížné, nebo dokonce téměř nemožné, situaci zvrátit a ovlivnit ji. 

Proto se doporučuje, aby manažeři bojovali s tímto problémem hned, jakmile začnou podobné známky u pracovníků spatřovat. Zde je přehled nejběžnějších příznaků, proč se vaši zaměstnanci stáhli, přestali se zapojovat, a vzdali svou veškerou snahu. 

Nedostatek zájmu o rozvoj vztahů 

Neangažovaný zaměstnanec se najednou stáhne do sebe. Vzhledem k tomu, že mu chybí vášeň k jeho práci, tak má tendenci udržovat vztahy se společností a kolegy jen na nezbytné pracovní komunikaci. Nepodílí se na společných konverzacích nebo aktivitách. A budování zdravých a hodnotných vztahů se spolupracovníkem nebo nadřízeným rozhodně pro něj rozhodně není prioritou.

Zřetelnou známkou nedostatku zájmu o práci je neúčast na mimopracovních akcích. Tichá stránka zaměstnance může být okolím vnímána jako plachost nebo introvertnost. Stejně tak nulový zájem či nadšení pro nový úkol nebo firemní vítězství. Pokud tyto vlastnosti vidíte u daného jedince poprvé, jedná se o jasný problém s angažovaností. 

Klesající efektivita a produktivita 

Další jasným znakem nulové angažovanosti je klesající efektivita zaměstnance. Obzvlášť pokud do určité doby byl vysoce produktivní. Najednou ignoruje termíny, začíná si práci ulehčovat nebo ji vykonávat jen na 50 %. Může si také dělat častější přestávky, než je povoleno, a nebo se také nemusí v práci objevit vůbec. Pokud dochází k takové změně ve vzorci chování jednotlivce, je zřejmé, že bude i upozornění nadřízeného nebo snahu kolegů ignorovat a bude k nim lhostejný. 

Absence je možná jedním z nejzřetelnějších varovných signálů neangažovanosti. Pracovník si totiž vždy najde důvod, jak se práci vyhnout. I když důvody nepřítomnosti mohou být různé, najednou u něj zaznamenáváte nepřiměřený nárůst dnů, kdy v práci zkrátka není. Pokud to není podpořeno důvěryhodným a platným odůvodněním, pak je to další jasná známka neangažovanosti.

Nedostatek empatie 

Neangažovaný zaměstnanec mívá dny, kdy je s něčím nebo někým nespokojen. Ale konstantní nedostatek empatie je v tomto případě dalším příznakem a varovných signálem nezájmu. Zaměstnance může být odměřený v komunikaci s klientem nebo kolegou například jen proto, že ho nezajímají následky, nebo proto, že už dlouhodobě drží své pocity na uzdě. Ignoranství čehokoliv také vede k neangažovanosti. 

-bp-

Zdroj: The HR Digest - Mezinárodní magazín o lidských zdrojích
Zobrazit přehled článků ze zdroje The HR Digest