Manažeři a náboráři se nemusejí nesnášet

Spolupráce náborářů a manažerů, kteří do svých týmů potřebují nové lidi, nebývá vždy jednoduchá. Jelikož však je tato spolupráce zásadní pro konečný výsledek náboru, měla by být transparentní a bez zbytečných překážek.

Problémy často způsobuje nejasné vymezení rolí a nedostatečné sdílení informací. Výjimkou není ani situace, kdy jedna či dokonce obě strany nevidí ve špatné spolupráci žádný problém.

Manažeři si nejčastěji stěžují, že proces náboru je příliš dlouhý a složitý. Kvantita ani kvalita kandidátů pro ně často není dostatečná. Nechápou, proč jim náboráři prezentují potenciální zaměstnance, kteří nejsou vhodnými uchazeči, protože nesplňují požadavky daných pracovních rolí nebo mají příliš vysoké finanční nároky. Rozčiluje je, když uchazeči místo náborářů, píší telefonují a píší e-maily přímo jim.

Náboráře vedle toho frustruje, že manažeři nechápou posloupnost a důležitost jednotlivých kroků, které nábor vyžaduje. Patří sem například pravidla hodnocení kandidátů na základě jednotných měřítek, ale i související administrativa.

Jak tedy ven z tohoto začarovaného kruhu?

Důležité je spolupracovat od samého začátku, tedy od popisu práce hledaného pracovníka. Vytvářet jej bez účasti manažera není dobré.

Manažery je pak třeba dostatečně obeznámit s celým procesem náboru a vysvětlit smysl jednotlivých kroků. Zároveň je však důležité poslouchat jejich připomínky a zvážit, zda proces není příliš zdlouhavý a komplikovaný.

Následující praktické tipy pro náboráře zveřejnil server největší světové profesní organizace manažerů lidských zdrojů Society for Human Resource Management (SHRM).

6 kroků k lepší spolupráci

1. Předem si ujasněte očekávání manažerů. V průběhu procesu hledání vhodných kandidátů informujte manažery o tom, jak kvalitní kandidáty se vám daří získat.

2. Pokud chcete manažerovi představit uchazeče, kteří ne zcela odpovídají požadavkům, řekněte to na rovinu. Zároveň vysvětlete, proč právě tyto kandidáty považujete za vhodné i přes jejich nedostatky.

3. Snažte se zjistit finanční požadavky jednotlivých uchazečů a předávejte tyto informace manažerům. Předejdete tak situacím, kdy manažer věnuje hodně času výběru kandidáta jen proto, aby se nakonec dozvěděl, že daný kandidát má příliš vysoké finanční nároky.

4. Postarejte se o to, aby obě strany znaly jasné vymezení svých rolí. Domluvte se, co bude dělat HR a co manažeři.

5. Při rozvrhování pohovorů s manažery počítejte se vším, co se bude odehrávat, včetně časově náročných úkonů, jako je například vyplňování formulářů. Manažeři by neměli být nepříjemně překvapeni délkou pohovorů.

6. Všechny účastníky informuje o časovém plánu celého procesu. Když budou vědět, kdy probíhají jednotlivé fáze výběrových řízení a jak si v nich vedou, nemusíte se vy ani manažeři obávat, že vás budou pronásledovat telefonáty či e-maily.

Jaká další doporučení pro lepší spolupráci s manažery vás napadají? Dejte nám vědět.

-kk-

Zdroj: Society for Human Resource Management - největší světová profesní organizace manažerů lidských zdrojů
Zobrazit přehled článků ze zdroje Society for Human Resource Management