Neverbální komunikace při řízení přijímacího pohovoru

Náboráři, kteří vedou přijímací pohovory, většinou věnují zvýšenou pozornost neverbálním signálům, které vysílají uchazeči o zaměstnání. Mnohdy však zapomínají na své vlastní neverbální projevy, které naopak vysílají oni k uchazečům. Uchazeči pak snadno získávají dojem, že se je náboráři snaží zastrašit, povyšují se nad ně, pohovor je nudí nebo rozčiluje. Pro náboráře je proto důležité, aby si svých neverbálních projevů byli vědomi. Uchazeči si totiž podle nich vytvářejí názor na celou firmu a možnost práce v ní. Jaké signály tedy můžete nevědomky vysílat?

Necítím se příjemně.“

Když náborář sedí se skříženými nohama, jimiž navíc pohybuje, dává tím najevo nepřístupnost a nervozitu. Jestliže chcete vyzařovat důvěru, křižte nohy maximálně u kotníků a nehýbejte s nimi. Nejlepší je umístit obě chodila přímo na podlahu.

Rozčilujete mě.“

Klepání prsty o stůl nebo sahání do obličeje ukazuje podrážděnost. Raději proto mějte své ruce pod kontrolou – klidně položené na klíně či na stole.

Nudíte mě.“

Škrábání na zadní straně hlavy nebo krku vysílá signál znudění a rozčílení zároveň. Snažte se proto podobná gesta omezit na minimum, i když vás třeba jen bolí hlava.

„Jsem lepší než vy.“

Náborář, který se opírá o opěradlo své židle a kříží při tom ruce před hrudníkem, působí arogantně. Stejně působí i kotník na koleni druhé nohy. Uchazeči je třeba věnovat plnou pozornost a respekt, což podpoříte tím, když budete sedět vzpřímeně.

„Neberu vás vážně.“

Příliš mnoho smíchu nepůsobí seriózně, i když se tím v dobré vůli snažíte navodit příjemnější atmosféru.

Raději bych byl někde jinde.“

Naklánění či směřování nohou k východu může působit tak, že chcete odejít. Ujistěte se proto, že se díváte přímo na uchazeče a máte přitom nohy na zemi naproti němu.

Nezajímáte mě.“

Naklánění k zadní části židle či stavění dlaní do špičky signalizuje nezájem. Naopak zájem dáte najevo nakloněním dopředu a položením rukou do klína nebo blízkosti kolenou.

Ať už se ve skutečnosti nudíte, jste rozčílení nebo bez zájmu, k uchazečům je vždy třeba zachovat profesionální přístup a respekt.

-kk-

Zdroj: CareerBuilder - největší americký portál s nabídkami zaměstnání
Zobrazit přehled článků ze zdroje CareerBuilder