Říci něco o sobě neznamená říci vše

Jistý inženýr byl při pohovoru vyzván, aby řekl něco o sobě. Cítil se dobře připraven na odpověď, dělá přece v oboru již dvě desetiletí. Začal až příliš podrobně a byl sotva v půlce své odpovědi, když byl přerušen a byla mu položena jiná otázka. Byl podrážděn tím, že nestačil popsat několik důležitých úspěchů, kterých dosáhl.

Pokud se i váš pohovor někdy ubíral podobnou cestou, je třeba si uvědomit, že odpovídat na otázky je mnohem záludnější, než se zdá. Zkuste využít následující rady:

Vyzvání, abyste řekli něco o sobě, neznamená, abyste odcitovali svůj životní příběh. To, co chce náborář vědět bude, proč by vás měl přijmout a vaším cílem je vypracovat si přesvědčivou odpověď, díky které bude chtít o vás vědět více. Je třeba se na to připravit a přemýšlet o tom, co konkrétně bude vašeho potenciálního zaměstnavatele zajímat. Někdy je dobré se také zaměřit na vybudování emocionálního pouta s náborářem pomocí řeči těla – úsměv, kontakt očima, předklonění se a mluvení k člověku, který s vámi pohovor dělá, nikoliv „do vzduchu“.

Náčrt

Zkušení adepti by se nejprve měli zaměřit na podání širšího obrazu o sobě – jakési šablony - a tak dát náboráři šanci, aby si mohl ptát dál na věci, které ho konkrétně budou zajímat. Po tomto náčrtu se můžete začít trochu podrobněji věnovat jednotlivým zkušenostem, které jsou – podle vás – pro budoucího zaměstnavatele nejzajímavější.

Předveďte své komunikační schopnosti

Všichni náboráři si budou, mimo jiné, všímat, jak organizujete a prezentujete informace.

Upozorněte na dovednosti, které můžete zaměstnavateli přinést

Obsazení pozice je vlastně tak trochu marketingová kampaň. Zkušení odborníci marketingu radí zdůraznit zákazníkovi spíš výhody produktů než jejich vlastnosti, které sice mohou být také zajímavé, ale zákazník je možná nepotřebuje slyšet. Při obsazování pozice jsou adepti produktem – proto se prodávejte.

Zaměřujte se na pozitiva

Nikdy neříkejte o sobě ani o svém předchozím zaměstnavateli nic negativního.

Podejte důkazy

Neočekávejte, že vám náborář bude vše věřit. Mějte připraveny příklady, díky kterým vysvětlíte a dokážete své schopnosti. Pokud je to jen trochu možné, pokuste se nastínit situace, které mohou mít spojitost s prací pro potenciálního zaměstnavatele.

Opatrně s osobními informacemi

V této oblasti je těžko radit. Záleží na dvou faktorech: zda se cítíte pohodlně podat osobní data a co tím chcete dosáhnout. Na jedné straně podání některých informací bývá výborným prolomením ledů, ale může se otočit i proti vám. Nikdy nevíte, jak zaměstnavatel tyto informace využije. Mějte neustále na mysli účel vaší konverzace a pokud možno využívejte osobní informace převážně strategicky.

Závěr

Kdy předat slovo náboráři? Pokud je nervózní nebo znuděný, pokuste se získat nějakou zpětnou vazbu, zda jste podali informace, které chtěl slyšet, nebo zda je ještě něco jiného, co by ho zajímalo. Nejlepší způsob, jak „vrátit míč“, je říci, že se zajímáte o práci v jejich firmě a požádat o více informací o potřebách této pozice.

-av-
Zdroj: Career Journal - portál amerického listu Wall Street Journal zaměřený na zaměstnání a kariéru
Zobrazit přehled článků ze zdroje Career Journal