Talenty mohou doporučovat i "přátelé firem"

Stále více firem zapojuje do svých programů zaměstnaneckých referencí i lidi, kteří pro ně nepracují. Potenciální zaměstnance jim tak doporučují i tzv. „přátelé firmy“, což mohou být rodinní příslušníci zaměstnanců, konzultanti, prodejci, zákazníci a další lidé, kteří jim fandí a znají jejich potřeby v oblasti talentů. Na serveru ERE.net o tom alespoň píše uznávaný poradce v oblasti HR a současný profesor managementu na San Francisco State University John Sullivan. Přínosy zapojení „přátel firmy“ do programů pro doporučování talentů shrnul do následujících bodů.

  • Získáte více motivovaných náborářů.

  • Budou pro vás pracovat zadarmo nebo levněji než zaměstnanci.

  • Získáte kvalitní doporučení, jelikož tito lidé vám nedoporučí někoho, kdo by se pro vás nehodil.

  • Získáte doporučení z širších oblastí, než kdybyste se ptali pouze stávajících zaměstnanců.

  • Doporučení získáte rychleji.

  • Posílíte své vztahy s obchodními partnery.

  • Sami „přátelé firmy“ se mohou stát vašimi zaměstnanci.

  • Jde o vyzkoušený postup, který se osvědčil řadě firem.

Jak zapojit „přátele firmy“

Pro rozšíření vašeho programu zaměstnaneckých referencí o „přátele firmy“ doporučuje John Sullivan začít s pilotním programem pro vybranou skupinu pozic. Až vychytáte prvotní chyby, můžete jej rozšířit.

1. Určete si očekávání

Všem účastníkům vašeho programu jasně vysvětlete, že hledáte vysoce kvalitní doporučení. Stanovte si maximální počet doporučení od jednoho účastníka např. na tři měsíčně.

2. Požadujte detailní informace

Stejně jako zaměstnanci zapojení do vašeho programu by i ostatní účastníci měli přicházet s doporučeními, která detailně popíší dosavadní práci doporučovaných, jejich dovednosti a předpoklady pro zapojení do firemní kultury. Ve chvíli, kdy jsou doporučování, by již tito potenciální zaměstnanci měli být připraveni přijít na pohovor.

3. Vytvořte nástroje pro doporučování

Poskytněte jim informace o tom, kde nejlépe hledat talenty, které potřebujete, jak s nimi komunikovat a jak je přesvědčit, aby souhlasili s pohovorem. Součástí nástrojů pro doporučování by měly být i rady, jak se chovat na internetu a sociálních sítích.

4. Zajistěte motivaci a odpovědnost

Vysvětlete „přátelům firmy“, proč by se měli do programu zapojit, co to přinese jednak firmě a jednak jim osobně. Zaměřte se na motivaci, nikoli jen vysoké odměny. Naopak začněte u menších odměn, jako jsou vzorky různých produktů, vstupenky apod.

5. Využívejte všech příležitostí

Snažte se pro váš program získat každého, koho zná a respektuje vaši firmu. Mohou to být například odcházející zaměstnanci nebo přátelé, s nimiž se potkáváte na firemních a společenských akcích. Dále oslovte manažery prodejců vašich produktů a nezapomeňte ani na nejvyšší vedení firmy – členy představenstva či dozorčích rad.

6. Omezte administrativní překážky

Zajistěte, aby se nově doporučeným talentům dostalo od firmy odezvy a ti, kteří je doporučí, aby včas dostali své odměny. Sledujte měřítka úspěšnosti programu, a byste dokázali vyčíslit přínos zapojení „přátel firmy“.

-kk-

Zdroj: ERE.net - přední světová online komunita pro odborníky z oblasti náboru
Zobrazit přehled článků ze zdroje ERE.net