4x inspirace, jak přistupovat k hodnocení výkonnosti v bezprecedentní době

V mnoha firmách je polovina roku obdobím, kdy realizují hodnotící rozhovory. Od letošního ledna však zaměstnanci čelí řadě stresorů, které jsou mimo jejich kontrolu – od nečekaných výzev týkajících se pandemie až po důsledky protestů proti rasovým nerovnostem. Z tohoto důvodu někteří zaměstnavatelé mění svůj přístup...

Ilustrační snímek

Vzhledem k tomu, že stále více výzkumů zpochybňuje účinnost tradičního hodnocení výkonnosti, některé společnosti kompletně přepracovaly svůj proces a zaměřily se na agilnější postupy, jako je průběžná kontrola namísto jedné nebo dvou nárazových akcí ročně.  Současné události navíc mohou dlouhodobě vést k posílení těchto tendencí také u dalších společností, které se tímto tématem doposud nezabývaly.

Ať už plánujete dočasná zlepšení nebo trvalé změny ve vašem hodnotícím procesu, zde je několik aktuálních příkladů, jak globální společnosti mění svůj přístup k hodnocení výkonnosti:

1. Google a další poradenské firmy hodnocení odkládají

Přestože Google obvykle provádí komplexní hodnocení dvakrát ročně, rozhodl se proces pozastavit na dobu šesti měsíců a věnovat se naléhavějším záležitostem. To také znamená mj. dočasné pozastavení nastavování dalších cílů nebo plánů na povýšení. „I když nadále poskytujeme služby našim uživatelům, máme nové a neočekávané požadavky, které vyžadují naši pozornost a energii,“ uvedla Eileen Naughton, viceprezidentka People Operations v Google.

Podobný přístup přijaly také další společnosti po celém světě – například tři přední poradenské firmy v Indii: Deloitte India, EY India a PwC India, které odložily cyklus hodnocení zaměstnanců a povýšení i udílení bonusů, které s tím souvisí. "V PwC India jsme zahájili aktivní opatření, která pomohou udržet všechny zaměstnance v bezpečí a učinit naši organizaci udržitelnější," sdílel se na svém účtu na síti LinkedIn Shyamal Mukherjee, předseda a oblastní partner společnosti.

2. TMF Group poskytuje flexibilitu svým globálním pobočkám

Pro společnosti s pobočkami po celém světě nemusí být v současné době možný univerzální přístup k řízení výkonu. TMF Group, která poskytuje účetnictví, HR administrativu a podporu kapitálového trhu, upravuje svůj proces tak, aby vyhovoval specifickým potřebám všech 80+ kancelářím po světě.

"Situace se v jednotlivých kancelářích liší," uvedla Angelique Flapper, ředitelka programového managementu ve skupině TMF. "Máme kanceláře, které jsou již otevřené a znovu podnikají jako obvykle své podnikání jako obvykle. Existují kanceláře, které COVID-19 tolik nezasáhl, ale jsou i kanceláře, které jsou v centrech pandemie… Takže přístup na míru byl velmi důležitý... Nechtěli jsme, aby lidé pociťovali větší stres nebo úzkost tím, že jim byly zadány nejrůznější cíle, kterých musí dosáhnout.“

Kanceláře, které se znovu otevírají, mají možnost přijmout robustnější přístup, včetně stanovení tržních, finančních a obchodních cílů pro zaměstnance. Ostatní kanceláře jsou oprávněny zaujmout flexibilnější přístup, což zaměstnancům dává možnost stanovit cíle, pokud se tak rozhodnou, ale bez pevně stanovených termínů.

3. Sprinklr a Shapiro Negotiation Institute zvyšují frekvenci revizí a koučování

V očích mnoha společností jsou formální hodnocení nyní méně důležitá než pravidelné revize se zaměstnanci. Manažeři Shapiro Negotiation Institute (SNI) se začali u zaměstnanců provádět revize na týdenní bázi a společnost také odložila své pravidelné hodnocení zaměstnanců na základě generovaných příjmů.

„V krátkodobém horizontu nyní nezdůrazňujeme tržby a prodeje, ale sledujeme prokazatelné vůdčí schopnosti našich zaměstnanců, které vedou k vyšším prodejům,“ uvedl Andres Lares, vedoucí partner společnosti.

Sprinklr, platforma pro správu zákaznických zkušeností SaaS, v současné době provádí se zaměstnanci každých šest týdnů 1: 1 meetingy a hodnotí jejich spokojenost na stupnici od 1. Manažeři se svými lidmi také diskutují o tom, co by pomohlo úroveň zvýšit a žádají je, aby ohodnotili svůj vlastní výkon k dosažení svých cílů a plánu rozvoje.

4. Facebook dává každému zaměstnanci kladné hodnocení a bonus

V minulosti byl Facebook obhájcem výkonnostních hodnocení, která prováděl dvakrát ročně. Letos se však gigant sociálních médií rozhodl dát každému zaměstnanci stejné pozitivní hodnocení: „překračuje očekávání“ za první polovinu roku 2020. Zároveň dal všem zaměstnancům bonus ve výši 1000 $, aby je během nelehké doby podpořil.

Pokud jde o budoucnost, generální ředitel Mark Zuckerberg také prohlásil, že zaměstnanci, kteří mají kladné výkonnostní ratingy a jsou na „určité úrovni v rámci společnosti“, mohou mít možnost trvale pracovat na dálku, pokud se tak rozhodnou.

 

 

-bb-

Zdroj: LinkedIn Talent Blog - blog profesní sociální sítě LinkedIn zaměřený na nábor a rozvoj talentů
Zobrazit přehled článků ze zdroje LinkedIn Talent Blog