Tyto tipy uveřejnil web HR Magazine.
Tip první: S dovolenými počítejte už při přípravě projektů a během plánování kapacit
Návrat z dovolených je často spojený se stresem. Z toho, že se nestíhá a že zaměstnanec si musí volno „napracovat“. Tak by to ale být nemělo. Počítejte s dovolenými a útlumem práce přes léto již při plánování projektů a kapacit. Tak, aby si pracovníci nepřipadali, že musejí něco dohánět.
Tip druhý: Nechtějte po podřízených po návratu ihned návrat ke 100% výkonu
Umožněte zaměstnancům pozvolný návat. Nenarhňte na ně okamžitě všechny povinnosti poté, co se vrátili z třítýdenní dovolené. Počítejte s tím, že pracovník si bude třídit třeba zprávy a orientovat se v tom, co se dělo, a že prvních několik dní nemůže pracovat naplno.
Tip třetí: Dejte pracovníkům možnost po návratu strategicky plánovat
Návrat po dovolené, kdy člověk ještě není zahlcený rutinními úkony a přichází do práce odpočatý, je ideální příležitostí se na chvíli zastavit, podívat se na svou práci v širším kontextu a naplánovat si strategii do budoucna. Dejte pracovníkům možnost se chvíli zamyslet nad tím, kam chtějí směřovat a jak třeba chtějí upravit své pracovní procesy.
Tip čtvrtý: Podporujte socializaci a sdílení zážitků
Podpořte dobrou náladu v týmu tím, že umožníte pracovníkům si mezi sebou sdílet zážitky, ukazovat si fotky nebo třeba promítat video z exotické dovolené. Jedná se vlastně o jakousi jednoduchou formu team-buildingu.
Tip pátý: Nabídněte co možná největší flexibilitu
Obecně platí, že návraty z dovolených, stejně jakákoliv jiná nestadardní období v práci, se zaměstnancům lépe překonávají, pokud jim zaměstnavatel nabízí flexibilitu. Možnost práce z domova, klouzavá pracovní doba nebo schopnost si poskládat své povinnosti v rámci pracovního dne – to vše jsou věci, které (nejenom) návrat z dovolené pracovníkům výrazně ulehčí.
-mm-