Dlouhé cestování za práci má dost negativ

Slováci jsou považováni za konzervativce, pokud jde o hledání práce mimo bydliště. Němcům zase zabere cestování za prací až pět hodin denně. Jaké jsou v tomto směru zkušenosti různých národů? Má vůbec smysl život, kdy trávíme na cestě do práce a zpět několik hodin denně?

Přibližně pětina Němců tráví dvě a více hodin na cestě kvůli práci. Evropská studie „Pracovní mobilita a rodinný život“ ukázala, že Němci jsou v tomto ohledu mimořádně pružní.  Každý druhý německý zaměstnanec, který cestuje každý den za prací, je na cestě dokonce víc než pět hodin. Průzkum však ukázal ještě to, že každodenní cestování za prací není faktorem, který by pomáhal osobní kariéře. Slouží jen k tomu, aby konkrétní jedinec zabránil své nezaměstnanosti a společenskému pádu.

Další nezanedbatelná okolnost je taková, že pro 61 procent Němců je cestování jedinou možností zaměstnání obou manželů. Mnozí totiž jednoduše nenajdou práci v místě bydliště.

Každodenní dlouhé dojíždění za prací je spojené s velkým stresem. V případě, že takový člověk cestuje autem, nemůžeme zapomenout ani na zvýšené riziko dopravních nehod. Cesta autem se přitom jeví jako nejvhodnější alternativa hlavně tehdy, když člověk přesně neví, kdy mu skončí pracovní den.

Tokový styl života má mnoho dalších nevýhod. Tomu, kdo dlouho cestuje, chybějí denně dvě až tři hodiny času, které by mohl trávit ve společnosti rodiny a přátel. Takový člověk se snaží všechno dohnat na konci týdne, což ovšem vede jen k dalšímu psychickému přetažení.

Lidé, kteří takto cestují, jsou mnohem více náchylní k depresím, trpí somatickými poruchami a práce jim většinou nepřináší žádné potěšení.

-pk-
Zdroj: HNonline - zpravodajský server slovenského ekonomického deníku Hospodárske noviny
Zobrazit přehled článků ze zdroje HNonline