Jak pomoci workaholikovi na vašem pracovišti

V humorné rovině by se dalo říci, že mít na pracovišti mezi podřízenými workaholika je snem každého manažera. Pokud se ale tento problém stane v reálu, příliš humorná situace to není. Mít v kolektivu někoho, kdo trpí touto odchylkou od standardu, má vliv nejen na atmosféru v celém týmu, ale ve výsledku i na výkon a zdraví daného zaměstnance. Čím více totiž člověk tráví v práci času, tím méně efektivně pracuje. V dnešním článku se podíváme na definici workaholika a povíme si, co se s takovým člověkem dá dělat.

Ilustrační snímek

Nesnadná definice

Definovat termín „workaholik“ je podle Recruiter.com nesnadná záležitost. Jak rozeznáme pracovitého člověka s vynikající pracovní morálkou od workaholika, co má již skutečný problém? Jedním ze základních rozdílů je ten, že člověk s vysokou pracovní morálkou zpravidla dovede jak skvěle a intenzivně pracovat, tak i intenzivně relaxovat a kvalitně trávit svůj volný čas. Workaholik tuto schopnost ztrácí a kdykoliv nepracuje, má výčitky.

Rozpoznání workaholika

Rozpoznat workaholika samozřejmě není snadné, právě z důvodu toho, že většinou je potřeba i náhled do soukromého života daného pracovníka. Jestliže ale vypozorujete, že zaměstnanec je v práci vždy první a vždy odchází poslední, vypadá, že zanedbává svůj osobní život, koníčky a jiné aktivity, začne mu klesat v poměru k napracovaným hodinám výkonnost a celkově vypadá vyčerpaně, měli byste se mít na pozoru.

Co dělat s workaholikem?

Jestliže tedy vidíte, že někdo již dané symptomy vykazuje a chcete mu trochu promluvit do duše, udělejte následující:

 

  • Promluvte si se zaměstnancem. Je totiž možné, že jste si špatně symptomy vyložili a problém může být úplně jinde. Promluvit si s daným člověkem je tedy základ.
  • Neproplácejte přesčasy a nařiďte pevnou pracovní dobu. Omezte daného jedince v tom, kdy do práce má chodit. Řekněte, že brzy ráno to nemá cenu, protože nikdo jiný v práci není. Případně omezte proplácení přesčasů nebo jinak regulujte dobu, kterou daný jedinec práci věnuje.
  • Zabraňte tomu, aby si zaměstnanec nosil práci domů. Například tím, že musí nechávat pracovní laptop v práci nebo že se do systémů může přihlásit jenom z pracoviště.
  • Nařiďte pracovníkovi volno. Dejte zaměstnanci na chvíli volno, aby svůj čas věnoval jiným věcem, než práci, a aby si ujasnil své priority.

 

 

-mm-

 

Zdroj: Recruiter.com - americký server pro náboráře a uchazeče o zaměstnání
Zobrazit přehled článků ze zdroje Recruiter.com