Lekce prezentačních dovedností pro personalisty

Ilustrační snímek

Personalisté potřebují pro svou práci vynikající prezentační dovednosti. Ty jim pomáhají propagovat nejen jejich myšlenky, ale i je samotné a zvyšují tak jejich šance na kariérní postup. Na svém webuSuccess in HR o tom píše bývalý personální ředitel společnosti PepsiCo a autor odborných knih z oblasti HR Alan Collins. Sám má svá jednoduchá pravidla pro třicetiminutové prezentace:

- Mluvit 22 minut spatra.

- Žádné slidy, poznámky nebo flip charty.

- Důkladná příprava předem.

- Mám-li na začátku říci vtip, bude to vtip o mě.

Praxe Alana Collinse jasně ukázala, že nejlepší prezentace jsou jednoduché, autentické a končí ve chvíli, kdy posluchači chtějí slyšet ještě více. „Jsem přesvědčen, že jakýkoli personalista může předvést úžasnou prezentaci, pokud chce mluvit, předem se připraví a má nadšení pro dané téma,“ shrnuje Collins. V článku s názvem „Jak předvést neskutečně skvělou HR prezentaci... a 37 věcí, kterým se vyhnout za každou cenu“ upozornil na největší chyby při prezentacích.

- Nezačínejte hned prvním slidem bez poutavého úvodu.

- Neukazujte příliš mnoho slidů (např. 1 za minutu, tj. 60 za hodinu).

- Nesdílejte pouze fakta a data, ale příběhy a příklady.

- Pozor na příliš mnoho textu na slidech, používejte raději více obrázků. Naopak omezte rušivé animace.

- Nečtěte text na slidech doslovně ani opakovaně.

- Text musí být vždy čitelný. I když se omluvíte za malá písmena, nijak tomu nepomůžete.

- Neotáčejte se k publiku zády.

- Nehrajte si s laserovým ukazovátkem, raději je vůbec nepoužívejte.

- Nestůjte strnule bez pohybu rukama. S gesty rukou to však nepřehánějte, abyste kolem sebe příliš nemávali.

- Nechoďte po pódiu jako lev v kleci.

- Nestůjte před promítacím plátnem, kde se vám slidy budou promítat na tvář.

- Nedávejte ruce do kapes a nekřižte paže.

- Dávejte si pozor, abyste nepůsobili dojmem, že vás téma prezentace vůbec nezajímá.

- Neučte se svou řeč zpaměti, zní to nepřirozeně.
- Neukazujte na slidy nebo posluchače prostředníčkem.

- Nikdy nepřekračujte vymezený čas.

-kk-

Zdroj: Success in HR - americký HR blog
Zobrazit přehled článků ze zdroje Success in HR