Mají vaši zaměstnanci strach? Dodejte jim odvahu

V nejistých časech chybí mnoha lidem odvaha. Zaměstnanci se mohou v práci cítit příliš  pohodlně nebo mít strach na to, aby dělali věci jinak a dosahovali lepších výsledků. Dobrá zpráva však je, že odvaze se lze učit. Tvrdí to alespoň Bill Treasurer, bývalý reprezentant USA ve skocích z věže a autor právě vycházející knihy o budování odvážnější pracovní síly s názvem Courage Goes to Work: How to Build Backbones, Boost Performance, and Get Results. Manažeři podle něho mohou vštěpovat zaměstnancům odvahu, když se vyvarují pěti základních chyb.

- Společné litování. Vyhýbejte se společnému litování se zaměstnanci, což ještě více otřásá jejich sebevědomím. Říkají si pak, že i šéf se bojí.

- Přilévání do ohně. Nenechte svůj strach přejít na zaměstnance. Vyhýbejte se hrozbám řízeným vaším strachem a ultimátům typu „buď, anebo“.

- Příliš mnoho „tam a tam“. Zaměstnanci chtějí a potřebují řízení, nikoli držení za ruku. Dejte jim jasné a smysluplné informace o tom, jak postupovat.

- Odvrácení pozornosti. V obtížných dobách je snadné ztratit pojem o lidech a klíčových projektech. Udržujte proto soustředění zaměstnanců na to, co je třeba udělat, a alespoň nyní zaveďte denní kontroly stavu věcí.

- Schovávání nebo pronásledování. Můžete mít tendenci schovávat se ve své kanceláři, nebo naopak začít puntičkářsky sledovat všechno a všechny. Nedělejte to.

Místo těchto negativních kroků se soustřeďte na aktivní podporu odvahy zaměstnanců. V první řadě jděte příkladem a poskytujte zaměstnancům osobnější širší pohled na jejich uplatnění ve firmě. Nabídněte záchranné sítě, ať už v podobě ochrany jejich pracovních míst, nebo ochrany pověsti. Jasně vysvětlete, že mohou dělat odvážné věci. Zdůrazněte, že si vážíte chyb, ze kterých vzejde důležité poučení.

Podporujte své podřízené u vyššího vedení. Dejte najevo, že strach je normální součástí pracovní zkušenosti. Pomůžete tak zaměstnancům vnímat jejich obavy jako přirozenou věc a soustředit více energie do výkonu práce. Pracujte také na tom, abyste zaměstnance vyvedli z jejich pohodlné zóny. Přicházejte s postupně většími výzvami. Jestliže chcete dávat zaměstnancům úkoly, které pro ně budou mít smysl, přímo se zeptejte na individuální představy. Vysvětlujte zaměstnancům, že odvaha neznamená nemít strach, ale naučit se s ním pracovat.

-kk-
Zdroj: American Management Association - portál Americké manažerské asociace (AMA)
Zobrazit přehled článků ze zdroje American Management Association