Manažerský průvodce udržením neangažovaných zaměstnanců

Ztratila práce ve vaší organizaci jiskru? Vyhýbají se zaměstnanci vaší kanceláři, stroze odpovídají na e-maily nebo s vámi mluví se značnou dávkou sarkasmu v hlase? Možná i vaši nejlepší zaměstnanci začínají přicházet pozdě a naopak brzy odcházet nebo dokonce často marodí. Obecně se hovoří o tom, že důvodem k takové ztrátě energie jsou delší pracovní hodiny, nízké platy nebo nepříjemné pracovní úkoly. Tyto příčiny však nejsou tak zásadní, jak by se mohlo zdát. Velkou část zaměstnanců dokáže spolehlivě odradit až nepříjemný šéf.

Důležité je uvědomit si, že nespokojení zaměstnanci pouze nesní o odchodu, ale většinou si novou práci aktivně vyhledávají, když jsou ještě u vás. Manažer se pak může dočkat vlny odchodů, která jej výrazně zasáhne – zejména, když se dozví, že je na vině on sám. Zásadní problém totiž spočívá v tom, když zaměstnanec nespokojený se svým nadřízeným mlčí.

Když proto začnete pozorovat výše uvedené projevy chování zaměstnanců, otevřete se jim a komunikujte s nimi o příčinách. Když dáte najevo svou přístupnost, zaměstnanci ocení možnost nápravy vašich vzájemných vztahů. Využijte k tomu následujících doporučení.

- Umožněte zaměstnancům bezpečné jednání. Uvědomte si, jak může být pro zaměstnance obtížné projevit nesouhlas s nadřízeným. Vaším úkolem je vytvořit prostředí k jednání na principu bezpečnosti a přístupnosti. Zaměstnanci se budou cítit psychicky bezpečně, pokud jim ukážete, že je respektujete a jejich názory vás zajímají.

- Hledejte pravdu. Když slyšíte negativní zpětnou vazbu, můžete se cítit zranění a přirozeně přecházet do obranného postavení. Vyvarujte se však účelové obrany, aniž byste znali pravdu o celé situaci. Pokládejte doplňující otázky, abyste se s celým problémem lépe seznámili. Snažte se pochopit, proč si o vašem vedení zaměstnanci myslí to, co si myslí.

- Vnímejte váhavost. Věnujte zvláštní pozornost detailnímu vnímání emocí. Dokážete tak zaznamenat například to, když vám chce zaměstnanec něco říci, ale neřekne to. Menší pauza nebo nejistá odpověď signalizují, že si zaměstnanec nechává něco pro sebe. Poslouchejte také tón jeho hlasu, rozfázování řeči apod.

- Kousněte se do jazyka. Se svým projevem počkejte, až zaměstnanec řekne vše, co má na mysli. Nepřerušujte hovor, abyste se bránili. Další podrobnosti se můžete dozvědět až poté, co bude zaměstnanec cítit, že jste jej vyslechli a pochopili.

-kk-

Zdroj: The CEO Refresher - americký server věnovaný managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje The CEO Refresher