Studie: Zapomeňte na lídra jako superhrdinu

Ilustrační snímek

Firmy se po desítky let snaží najít tzv. „dokonalého lídra“, konečně se však ukázalo, že nikdo takový není. Začínají vnímat, že dnešní svět byznysu je natolik složitý, že jeden typ lídra, který zvládne všechno, skutečně neexistuje. Hledání jednoho ideálního stylu leadershipu tak ve firmách nahrazuje zaměření na rozvoj lídrů, kteří budou schopni uplatňovat různé styly v závislosti na konkrétní situaci. Vyplývá to alespoň ze studie společnosti Deloitte s názvem Global Human Capital Trends 2013, do níž se zapojili manažeři převážně HR z více než 1300 organizací v 59 zemích světa včetně České republiky.

Studie odhalila následující tři příčiny tohoto trendu:

1. Odlišné trhy

Do nedávna firmy zajímaly hlavně rozvinuté trhy. I když se tyto trhy nacházely v jiných částech světa, byly v podstatě stejné. Dnes se firmy musejí učit fungovat na trzích, které jsou zásadně odlišné z hlediska sociálního, ekonomického i technologického.

2. Neustálá nejistota

Firmy, které byly zvyklé fungovat v relativně předvídatelném tržním prostředí, dnes mají před sebou nejistou budoucnost. Podle toho také začínají stavět své strategie rozvoje leadershipu.

3. Rychlé zastarávání

Obchodní prostředí je dnes tak dynamické, že inovace je naprostou samozřejmostí. Konkurenci stačí týdny, maximálně měsíce, aby se celý byznys vaší firmy stal zastaralým.

Podle závěrů studie společnosti Deloitte by se tedy firmy měly zaměřit na následující kroky:

1. Nesnažte se vychovávat superhrdiny

Zaměřte se na diverzitu v oblasti leadershipu. Vytvářejte si základnu lídrů, kteří budou mít různé dovednosti, styly a zkušenosti. Rozdělujte lidi do rolí lídrů tak, aby co nejlépe využili svých jedinečných vlastností.

2. Rozvíjejte odolnost a přizpůsobivost

Vaši lídři musejí být schopni přizpůsobovat se nepředvídatelnému prostředí, které se velmi rychle mění. Podpořte je tréninkem, koučinkem a dalšími rozvojovými nástroji. Nebojte se ani rotovat lídry v rámci různých zemí.

3. Prosazujte inovace

Úspěšné firmy jsou připraveny přicházet s inovacemi, i když to může ohrozit jejich současné produkty a obchodní modely. To si od lídrů žádá především odvahu. Pak mohou udávat směr v celém odvětví.

4. Nebojte se konfliktů

Vaši lídři musejí vědět, že konflikty nejsou nic špatného, a proto by se jim neměli vyhýbat. Všichni zaměstnanci by se jejich prostřednictvím měli učit, že mohou otevřeně vyjadřovat své názory, a navzájem se tak podněcovat k větší kreativitě.

Celá studie je k dispozici ke stažení na stránkách společnosti Deloitte zde: Global Human Capital Trends 2013. Část věnovaná rozvoji leadershipu pak zde: Leadership.Next: Debunking the superhero myth.

-kk-

Zdroj: Deloitte - přední světová poradenská společnost zaměřená na strategický management, audit, daně, právo a finance
Zobrazit přehled článků ze zdroje Deloitte