Tipy pro nábor: Urychlit, ale neuspěchat

Ilustrační snímek

Time-to-hire je jedním z nejčastějších měřítek v HR. Označuje průměrnou délku doby potřebné pro obsazení volné pracovní pozice. K tomu se pak váže i další důležité měřítko – cost-per-hire neboli náklady na obsazení pozice. Podaří-li se vám ušetřit čas, logicky ušetříte i náklady. Navíc se tím vyhnete i dalším nepříjemnostem, jako je nedostatek pracovníků, pokles morálky, rostoucí nespokojenost zákazníků a případné obchodní ztráty.

Zkrátit čas potřebný k obsazení volných pozic však neznamená uspěchat nábor. Je třeba postupovat strategičtěji a systematičtěji. Server HR Zone doporučuje následující kroky.

1. Předvídejte a připravte se

V řadě sektorů je možné předvídat období se zvýšenou potřebou přijímat nové pracovníky. Připravte se na tato období dostatečně v předstihu.

2. Zaveďte skupinové pohovory a další pružná opatření

Zvažte, u kterých pozic je možné vést pohovor s více lidmi najednou. Přizpůsobte se časovým možnostem uchazečů tím, že nabídnete možnost pohovoru o víkendu nebo ve večerních hodinách. Nabízejte také telefonické či videopohovory.

3. Připravte si krizový plán

Zaměřte se na to, co budete dělat, když firmu nečekaně opustí více lidí najednou. Ve chvíli, kdy odejdou, je pozdě vymýšlet plány, jak udržte firmu v chodu.

4. Školte manažery

Vzdělávejte je v dovednostech, jak vést pohovory a učte je neodkládat výběr nových pracovníků na poslední chvíli.

5. Hledejte ve vlastních řadách

Interní nábor vám může ušetřit náklady spojené nejen s hledáním nových pracovníků, ale i se zaškolováním. Navíc podpoří loajalitu zaměstnanců a zájem rozvíjet kariéru u vaší firmy.

6. Zaveďte program zaměstnaneckých doporučení

Odměňujte stávající zaměstnance za to, když vám doporučí vhodné nové zaměstnance. Jak na to čtěte zde a zde.

7. Zdůrazněte benefity

V inzerátech používejte srozumitelné názvy pracovních pozic a zdůrazňujte zaměstnanecké výhody, které nabízíte. Chcete-li získat ještě více zájemců, zveřejněte informaci o nabízeném platu.

8. Zapojte sociální sítě a odborné weby

Sociální sítě vám pomohou oslovit potenciální zaměstnance, kteří nenavštěvují pracovní portály. Praktické rady pro nábor prostřednictvím sítě LinkedIn si můžete přečíst v sérii článků Josefa Kadlece. Dále se zaměřte na odborné weby pro profesní skupiny odborníků, které hledáte.

9. Používejte ATS

Systémy ATS (application tracking software) výrazně šetří čas tím, že automatizují proces výběru kandidátů. Nejen, že filtrují klíčová slova v životopisech, ale přicházejí se stále sofistikovanějšími možnostmi práce s daty o uchazečích.

-kk-

Zdroj: HR Zone - britský portál zaměřený na lidské zdroje
Zobrazit přehled článků ze zdroje HR Zone