Umíte nesouhlasit?

Může si podřízený dovolit otevřeně nesouhlasit se svým nadřízeným? Odborníci se shodují na tom, že ano, je však zapotřebí, aby disponoval patřičnými dovednostmi a dokázal nesouhlasit s respektem, aniž by to poškodilo vzájemný vztah s nadřízeným či jeho kariéru. Umět se ozvat je velice důležité jak pro úspěch jednotlivých zaměstnanců, tak pro celou organizaci, pro níž pracují. Čím vyšší je pozice, kterou zastáváte, tím důležitější je umět řešit obtížné situace racionálně, prostřednictvím zralého dialogu.

I když být asertivní je důležité, stejně důležitý je i být vybíravý. Nechoďte za nadřízeným s každou maličkostí. Na druhou stranu se však vyvarujte slovního sdílení svého rozčílení s kolegy či psaní neuvážených e-mailů. Jestliže nesouhlasíte s důležitým rozhodnutím svého nadřízeného, zvolte osobní rozhovor, pro který vyberete vhodnou chvíli. Nebylo by asi nejvhodnější přijít s kritikou šéfa uprostřed porady.

Zdůrazněte své kladné záměry

Samotný rozhovor nezačínejte negativně. Začněte raději kladnými aspekty celé situace. Pak představte své nápady a doporučení na zlepšení. Pokud se váš nadřízený začne stavět do obranné pozice, udělejte menší pauzu a znovu jej ujistěte o svých pozitivních záměrech. Dejte mu možnost vyjádřit se k tomu, co říkáte.

Za všech okolností zachovejte soustředění na firmu. Pokládejte promyšlené otázky a různými způsoby vykreslujte, jak daná situace ovlivní organizaci. Nenechte se odradit, pokud váš šéf okamžitě nezmění svůj názor. Pamatujte si, že vyjádření vašeho názoru je dobré pro firmu a také vašemu nadřízenému ukazuje, že k vývoji firmy nejste lhostejní.

-kk-

Zdroj: HotJobs.com - pracovní portál
Zobrazit přehled článků ze zdroje HotJobs.com