Unilever vsadil na pružnou práci

Ilustrační snímek

Agile Working“ - tak zní název konceptu flexibilní organizace pracovišť kancelářských zaměstnanců globálního výrobce rychloobrátkového zboží Unilever, který jim umožňuje pracovat kdy chtějí a odkud chtějí za předpokladu, že udělají svou práci. Program byl implementován nejprve v klíčových pobočkách společnosti ve Velké Británii, USA a Singapuru. Následovala Kolumbie, Rusko nebo Švýcarsko, přičemž cílem společnosti je zavést tuto formu pružné práce ve všech jejích globálních působištích.

Tím, že firma dává zaměstnancům možnost volby místa a času výkonu práce, se snaží budovat kulturu zaměřenou na výsledky. Zároveň tím plní i svůj cíl expandovat za současného snižování nákladů a dopadu na životní prostředí. Celý program stojí na třech základních pilířích, které tvoří pracoviště, technologie a pracovní postupy.

Pracoviště, která dosud tvořily individuální kanceláře a kóje, byla zcela nahrazena novými pracovními zónami. Tyto zóny nebyly vytvářeny pro jednotlivé lidi, ale pro jednotlivé aktivity, které lidé ve firmě během dne vykonávají. Pokud jde o technologie umožňující pružný výkon práce, firma investovala do větší mobility (notebooky, smartphony, sdílené aplikace, cloud computing) a lepší virtuální spolupráce (komunikační programy, videokonference). Poslední pilíř – pracovní postupy – byl nejnáročnější. Vyžadoval totiž zboření kulturních bariér dosavadního vnímání výkonu práce.

Ukázalo se, že někteří lídři považují tento pružný způsob výkonu práce za neprofesionální a HR je musí umět přesvědčit o opaku. V různých částech světa a různých kulturách existují různé normy vnímání hierarchie na pracovištích a výkonu práce. Proto je třeba se zaměstnanci komunikovat, školit je a diskutovat o tom, jak si organizovat čas. Zároveň je třeba učit manažery, jak vést lidi, nad nimiž nemají neustálý dohled.

I přes dílčí problémy se však ukazuje, že změna organizace práce prospívá příjmům i pověsti firmy. Na serveru Talent Management to uvedl vedoucí programu Agile Working Chris Raia.

-kk-

Zdroj: Talent Management - portál amerického časopisu zaměřeného na řízení talentů
Zobrazit přehled článků ze zdroje Talent Management