Vyhoření obchodníka: Jak čelit syndromu vyhoření v prodeji

V prodeji platí, že výsledky daného pracovníka jsou přímo závislé na jeho psychickém rozpoložení. Obchodníci občas musí umět vypnout a relaxovat, a to i v případě, že se jim momentálně daří. K obchodu stejně tak patří i různé výkyvy, a to i směrem dolů. Umíte ale rozpoznat, kdy se ale už nejedná pouze o přechodné špatné období, ale o syndrom vyhoření?

Podle serveru HR Director existuje specificky v prodejní oblasti několik rozpoznávacích znamení syndromu vyhoření, který se většinou projeví jako kombinace několika z následujících příznaků:

Zhoršené výsledky

V obchodní branži má většinou vyhoření okamžitý efekt v podobě propadu výsledků u daného obchodníka. Propad může být zároveň spouštěčem i důsledkem vyhoření. Prevence: Systematičnost a pravidelná relaxace.

Peníze jako jediná zbylá motivace

Prodejce by měl mít určité zalíbení v produktu, který nabízí, a měl by být kromě finančního profitu motivován i snahou pomoci klientovi najít řešení jejich problému. Nesmí vidět klienta pouze jako zdroj peněz. Prevence: Skutečný zájem o produkt, o klienta a o vývoj na trhu.

Ztracená víra v nabízené řešení

Každý obchodník by si měl v nabídce najít něco, o čem je skutečně bytostně přesvědčen, že je kvalitní. Jestliže prodejce nevěří v to, co prodává, něco je špatně. Prevence: Znovunalezení víry v produkt, například skrz osobní používání.

Ztráta pozitivního přístupu

Nervozita, negativní přístup, nechuť z práce. I to jsou typické průvodní efekty vyhoření. Prevence: Relaxace, koníčky a pozitivní činnosti.

Neschopnost tvořit budoucnost

Typickým znamením syndromu vyhoření je neschopnost vytvářet dlouhodobé cíle a přemýšlet nad budoucností. Vyhořelý prodejce není schopen svoji práci vidět v kontextu dlouhodobé vize. Prevence: Orientace na strategie a inovace, vyhledávání nových obchodních příležitostí.

-mm-

Zdroj: HR DIRECTOR - portál britského měsíčníku pro manažery lidských zdrojů
Zobrazit přehled článků ze zdroje HR DIRECTOR