Aktuální trendy v korporátním vzdělávání IV.

V předchozích dílech článku jsem popsal 8 aktuálních trendů a potřeb v současném firemním vzdělávání, jenž souvisejí s firemní kulturou a obsahem a nyní se zaměřím na lektory a další moderní technologie a metody používané ve vzdělávání.

Radek Havelka, ICT Pro s.r.o.

9. Rostoucí potřeba kvalitních školitelů měkkých dovedností.

V současné době roste potřeba kvalitních školitelů s velkými kompetenčními a vědomostními přesahy, osobitým přístupem a neotřelým stylem výuky. Dnešní zákazník očekává nejen užitečné a praktické informace a know-how, ale požaduje, aby byl obsah školení podán zábavnou a akční formou. Organizace, které realizují poutavý vzdělávací program v souladu s obchodními i osobními cíli, získají neuvěřitelně vysokou návratnost investic.

10. Digitální formy vzdělávání a mobilní obsah jsou aktuálnější než kdy jindy.

Při plánování a realizaci vzdělávání přemýšlejte o svých zaměstnancích jako o spotřebitelích. Lidé dnes na každou „vygooglenou“ otázku dostanou tisíce odpovědí, YouTube jim automaticky přehraje tematicky související videa, o kterých ani netušili, že existují, natož, že by je chtěli shlédnout, Facebook jim předhazuje nabídky, o kterých se jim ani nesnilo atd.

Prostě jsou zahlceni, mají roztříštěnou pozornost a zároveň se jim v digitálním světě líbí. Spousta zajímavého a užitečného obsahového materiálu se dá najít či umístit na vhodná on-line média, čímž lze u zaměstnanců alias spotřebitelů proměnit tento obsah na předmět vzdělávání.

Dnešní odborné studie ukazují, že překážkou pro firemní vzdělávání je zaneprázdněnost a vytíženost zaměstnanců. Poskytování školení s využitím moderních technologií na více platformách, jako jsou klasické učebny, on-line programy, sociální sítě, mobilní telefony aj., se bude stále více rozvíjet a aplikovat v běžném procesu vzdělávání. Jde o určitý kompromis dnešní doby, přičemž klasické vzdělávání zůstává nenahraditelné, protože v procesu učení je faktor sociální interakce poměrně klíčovým prvkem.

Školení s on-line instruktorem jsou dnes již poměrně vyhledávaná forma vzdělávání a s rostoucí popularitou virtuálních učeben, můžeme očekávat, že o konvenční vzdělávání nebo webináře postupně klesne zájem. Jedinečnost virtuálních učeben spočívá v pružnosti, efektivitě nákladů a škálovatelnosti obsahu.

Co dodat závěrem k této části článku?

Měkké a zejména komunikační dovednosti jsou nezbytné ve většině profesí. Možná budeme muset nechat matematiku robotům, ale v komunikaci zatím ještě stále hrajeme první housle. Sice nám v mnohém stroje stále více pomáhají, ale věřím, že tento primát nám v dohledné době, ani v oblasti vzdělávání, rozhodně nevezmou.

V příštím, závěrečném dílu článku se podíváme na další trendy, respektive na některé novodobé kontroverzní aspekty firemního vzdělávání.

Články v sérii

Aktuální

Aktuální trendy v korporátním vzdělávání I.

Aktuální

Aktuální trendy v korporátním vzdělávání II.

Aktuální

Aktuální trendy v korporátním vzdělávání III.

Aktuální

Aktuální trendy v korporátním vzdělávání IV.

Aktuální

Aktuální trendy v korporátním vzdělávání V.