Ano a ne při výběru konzultanta

Firmy mnohdy najímají konzultanty s dobrým úmyslem, ale očekávají automatické zlepšení své situace, aniž by prověřily reference konzultantů nebo jim poskytly dostatečný prostor pro jejich práci. Stává se také, že ignorují doporučení konzultantů nebo se jimi řídí jen částečně, například proto, že je považují za příliš časově nebo finančně náročné. Článek proto přichází s několika radami, jak správně využít služeb konzultanta.

- Nejprve si všímejte, zda vás konzultant dobře poslouchá. Zároveň musíte být schopní vysvětlit svůj problém a to, co od konzultanta očekáváte. Je to konzultant, ne čtenář myšlenek.

- Při výběru konzultanta si nejprve určete tři potenciální kandidáty, kteří by vám mohli pomoci. Získáte tak možnost porovnávání. Každý z nich by měl být schopen hovořit o vašich potřebách a (zdarma) předložit písemnou nabídku. Ptejte se na jména a doporučení minulých klientů, historii jejich společnosti, perspektivu řešení vašeho problému, odpovědnost za poskytnuté služby, co máte naopak poskytnout vy, realistické časové odhady, reference a strukturu požadované finanční odměny.

- V průběhu společné práce udržujte s konzultantem pravidelnou komunikaci. Nečekejte, že vaše role skončí podepsáním smlouvy. Ptejte se na to, co vás zajímá, a vyžadujte odpovědi. Stejně tak nechte konzultanta, aby se ptal vás, a upřímně odpovídejte. Nejlepší je vytvořit speciální tým pro spolupráci s konzultantem.

- Nenechte tvrdohlavé manažery shazovat konzultantovu práci. Vytvářejí negativní náladu v celých týmech, která se těžko odstraňuje. V podstatě jde o sabotáž. Zaveďte proto firemní postup založený na tom, že jste konzultanta najali za konkrétním účelem a očekáváte od všech manažerů jeho podporu.

-kk-

Zdroj: Management Issues - britský portál s novinkami, analýzami a názory z oblasti managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Management Issues