Jak se správně omlouvat za chyby

Lidé nejsou neomylní a dělají chyby. Doma i na pracovišti. Někdy se ale může stát, že mají větší problém s tím, jak se za chybu omluvit, než jak ji napravit.

Pokud se má zaměstnanec, ale i manažer nebo kdokoliv z vedení omluvit za chybu, používá spíše frázi, že se prostě stalo a nejde to změnit. Lidé totiž neumí říct mýlil jsem se, je mi to líto. Tím se sice každý vzdává vlastní odpovědnosti, ale používá omluvu neomluvu, která není ani moc smysluplná. Když se ale neumíte za chybu omluvit a přiznat svůj omyl, vytváříte tak o své osobě nelichotivý obrázek.

Pro to, jak se slušně omlouvat sice existují pravidla, ale stačí se držet i dvou etických principů: být čestný a mít rád. To platí jak pro soukromý, tak pro pracovní život. Když tedy uděláte chybu, za kterou byste se měli omluvit nebo víte, že ostatní omluvu očekávají:

- Uznejte ihned svoji chybu a ukažte, že jste připraveni nést odpovědnost.

- Jako první se ihned osobně omluvte osobě, které se situace nejvíce dotkne.

- Omlouvejte se upřímně.

- Ukažte záměr toho, že se budete chtít příště té samé chybě vyhnout.

- Uvědomte si, že omluva není projevem slabosti, ale společenské integrity.

- Pokud nedokážete chybu napravit sami, nebojte se požádat o pomoc. 

-pk-

Zdroj: Bloomberg Businessweek - portál prestižního amerického týdeníku Business Week a mediální agentury Bloomberg
Zobrazit přehled článků ze zdroje Bloomberg Businessweek