Osobní branding jako podceňovaný byznysový nástroj

Vytisknout

Josef Kadlec, Recruitment Academy

Osobní značka neboli brand je nástroj dosahování obchodních zájmů, v mém případě firemních zájmů. Možná někoho zklamu, že to není ta romantika, kterou by mohl očekávat, ale není to o egu, není to o vytváření krátkodobých osobních zájmů. V první řadě jde o plnění čísel business plánu (ať už z pohledu podnikatele, ale stejně tak recruitera nebo sourcera). To je konečné KPI. 

Osobní brand je průnik toho, jak vy sebe vidíte a co na základě toho komunikujete, a toho, jak vás vidí ostatní. 

Já osobně jsem začal s budováním osobního brandu v době, kdy jsem se začal zabývat talent sourcingem, a tak můj brand byl budován vůči cílové skupině kandidátů na pracovní pozice. Až ve chvíli, kdy jsem se potřeboval byznysově posunout dál, jsem musel začít budovat svůj brand pro specialisty HR a recruitmentu.

Než jsem vůbec začal nějakou social media strategii, napsal jsem knihu People as Merchandise. Šel jsem na to intuitivně, trochu opačně, než je běžné. Další komunikace na sociálních sítích začala také spíše intuitivně, protože když žádný brand nemáte, bude mít prakticky jakákoliv aktivita velký efekt. 

Jak si vybudovat osobní brand

Prakticky bych jen doporučil dokumentovat to, co děláte. Není třeba vymýšlet nějakou velkou kreativu. Po určité době jsem komunikaci standardizoval a vytvořil si osobní KPI – 1 příspěvek na všech mých sociálních sítích (LI, FB, TW) denně. Poté jsem testoval 2 příspěvky denně, což už je čas, kdy si musíte začít vést svůj osobní business plán. 

Komunikace na sociálních sítích je aktuálně pravděpodobně nejefektivnějším nástrojem budování osobního brandu napříč různými odvětvími. Můžeme diskutovat o frekvenci a kvalitě příspěvků, ale moje osobní rada je za prvé být viděn. Horší než špatný odborník je možná jen skvělý odborník, o kterém nikdo neví. 

A za druhé doporučuji vytváření pozornosti skrze kvalitní obsah (články, videa s přidanou hodnotou) a multiplikování obsahu využitím různých formátů – klasické příspěvky, Stories, běžná videa, Live videa, LinkedIn articles, Facebook Instant articles nebo klasické blogy, podcasty aj.

Převažovat by měla forma, díky níž vyniknou vaše silné stránky. Píšete dobré články, ale na kameře nevypadáte přirozeně? Pak se soustřeďte na články a videa nedělejte vůbec nebo je dělejte tak, že se vaše slabé stránky skryjí (video neznamená nutně, že na něm musíte být vidět). Tato praxe se pak pro vás stane rutinou a nezabere vám tolik času a úsilí.

Osobní branding už zajímá i firmy

Podle mě je osobní branding nejnovějším a stále často podceňovaným obchodním nástrojem podobně jako sociální sítě před 10 lety, kdy nikdo moc nechápal, jak Facebook, Twitter a jiné sociální sítě obchodně využít v korporátním světě.

Za poslední rok se rapidně zvýšila poptávka firem po prezentacích na toto téma. Společnosti zajímá, jak využít osobní brand zaměstnanců s cílem nabrat více lidí nebo posílit firemní brand.

Trend je určitě i to, že vznikne standardizovaný produkt, kde si manažer nebo jiný CEO (a kdokoliv, kdo si to bude ochotný zaplatit) bude moci tvorbu osobního brandu koupit. Ve světě už tato praxe vzniká.

Autor článku

Obsah byl připraven ve spolupráci

Zaujal Vás tento článek? Objednejte si služby tohoto dodavatele na EduCity.cz a jako členové Klubu EduCity můžete získat něco navíc.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace