Pět otázek pro každého mentora

Článek popisuje základní otázky, které představují efektivní diagnostický nástroj pro lepší vedení zaměstnanců nebo kohokoli, ve vztahu s níž vystupujete jako mentor. Může sloužit i jako diagnostika individuálních schopností a příležitostí.

- Čím chcete skutečně být a co chcete dělat? Tato otázka se vztahuje k aspiracím a účelu. Odpověď by měla odhalit, co podněcuje nadšení jednotlivců - co by si přáli dělat nebo v čem by mohli být dobří.

- Co děláte opravdu dobře, abyste toho dosáhli? Tato otázka pomáhá odhalit klíčové silné stránky a schopnosti jednotlivce postupovat směrem k jeho cíli. Jde o to, v čem je přirozeně dobrý, co umí lépe než průměrný člověk.

- Co neděláte dobře a brání vám, abyste toho dosáhli? Zde se jedná o upřímné a kritické zhodnocení překážek, problémů a slabých stránek jednotlivce nebo firmy, které brání úspěchu v dosažení cíle z první otázky.

- Co budete zítra dělat jinak, abyste vyřešili tyto problémy? Druhá a třetí otázka pomáhají zjistit, zda lidé tráví správný čas děláním správných věcí. Nejde je o tvrdou práci. Někdo může vykazovat silnou pracovní etiku, soustředí-li se však na špatné priority, neuspěje. Využijte tuto otázku, abyste se ujistili, že daná osoba má zájem změnit své chování.

- Jak vám mohu pomoci? Nakonec je třeba zjišťovat, kde je nejvíce potřeba vaší pomoci. Odpovědi na první čtyři otázky by vám měly napovědět.

-kk-

 

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review