Pravdy a mýty o microlearningu (2/2)

Microlearning je jednou z populárních a zároveň kontroverznějších metod vzdělávání. Zatímco jedni tvrdí, že může nahradit jakoukoliv formu kurzu a jakékoliv výukové téma, druzí říkají, že microlearning nabízí jen povrchní vzdělávání a neumožňuje jít skutečně do hloubky tématu, jako to dokáže prezenční kurz. Pravda je jako obvykle někde uprostřed. V prvním díle článku jsme pro vás sepsali čtyři pravdivá fakta, o něž se můžete opřít. Tentokrát se zaměříme na čtyři mýty, které vám pomohou se rozhodovat objektivně.

Ilustrační snímek

Mýtus: Microlearning podporuje angažovanost studentů

Jedním z nejčastějších mýtů o microlearningu je, že obsah microlearningu je zábavný a poutavý. Ale je zde jeden logický argument, který toto tvrzení může snadno vyvrátit. Lekce microlearningu je krátká, a to automaticky neznamená, že je i samotný obsah i zábavný a poutavý. Mnohem více záleží na povaze informací a způsobu jejich sdílení. Co microlearningu naopak nahrává je fakt, že z povahy svého rozsahu může pomoci maximálně vytěžit krátkodobou pozornost, a tím i podpořit zapojení studenta, pokud je obsah zajímavý.

Mýtus: Microlearning je vhodný pro všechna témata

Ano a ne. Určitě můžete nabídnout celý kurz ve formátu microlearning, pokud je téma jednoduché a nevyžaduje mnoho dalšího vysvětlování. Některá témata však vyžadují praktickou demonstraci, sdílení zkušeností nebo jsou příliš složitá na to, aby je bylo možné vysvětlit během několika minut. V tu chvíli microlearning ztrácí efektivitu.

Microlearningové kurzy nejsou ideální ani pro všechny zaměstnance. Například nové nebo nezkušené zaměstnance prakticky není možné adekvátně proškolit v rámci microlearningu. Potřebují podrobnější a rozsáhlejší školení, aby porozuměli kontextu podnikání a kultivovali své dovednosti na uspokojivou úroveň.

Mýtus: Microlearning usnadňuje praktickou aplikaci

Toto tvrzení není zcela mylné, ale je zavádějící. Microlearning lze použít k vysvětlení následných, jasně definovaných kroků i složitých procesů, jako je například manipulace se strojem. Avšak spoléhali byste na to, že se jej zaměstnanec naučí používat, aniž by si jej osobně pod dohledem vyzkoušel? V řadě případů je vhodnější například provázat microlearning s metodou praktického nácviku. Školení na pracovišti, hraní rolí a simulace jsou nejvhodnějšími metodami, které usnadňují získat praktickou zkušenost.

Mýtus: Tvorba microlearningu je levná

Microlearning sice sám o sobě snižuje dílčí náklady, ale to neznamená, že jsou náklady na vývoj komplexního a poutavého kurzu a celého systému školení nízké. Musíte například vytvořit celé spektrum obsahu včetně kvízů, videí, infografik nebo dokonce podcastů a simulačních her. A stejně jako to děláte při přípravě prezenčního školení, musíte také přizvat na konzultanci odborníka na danou problematiku a investovat do softwaru.

Nyní, když jste se dozvěděli, co je microlearning a co není, můžete se informovaně rozhodnout, zda vyhovuje vašim potřebám v oblasti vzdělávání. Ať už jste fanoušek microlearningu nebo ne, nemůžete popřít, že ve firemním vzdělávání zůstane vždy pro tuto metodu prostor. Už jen proto, že je skvělým doplňkem v situacích, kdy například není čas organizovat klasické školení s lektorem.

 

-bb-

Zdroj: eLearning Industry - online komunita profesionálů z oblasti e-learningu
Zobrazit přehled článků ze zdroje eLearning Industry

Články v sérii

Aktuální

Pravdy a mýty o microlearningu (1/2)

Aktuální

Pravdy a mýty o microlearningu (2/2)