Školení na firemním jevišti

Přetvoření firemní krizové situace v divadelní výstup může zaměstnancům pomoci pochopit problémy kolegů a naučit se, jak v problémových situacích jednat. V západních zemích alespoň existují společnosti nabízející firmám herce, kteří zosobní jejich problémy a ukáží nový pohled na řešení.

V některých firmách představují role nespokojených zákazníků nebo tyranizujících manažerů sami zaměstnanci, to však může být nepříjemné pro všechny zúčastněné, pokud tito zaměstnanci nejsou vyslovení extroverti. Ředitelka londýnské vzdělávací společnosti Steps Angela McHaleová proto vysvětluje, že firmy raději najímají její herce, kteří sehráváním scének z firemního života vyplňují přestávky mezi většími profesními příležitostmi. Ve firmách se herci takto cvičí v improvizaci, zatímco zaměstnanci mohou v klidu sledovat představení z vlastních životů a poučit se.

Nedávno pomáhali herci z agentury Steps řešit například problémy s pracovním právem a náboženskou diskriminací v britské zdravotní pojišťovně Axa PPP Healthcare. Hrdinkou představení byla zaměstnankyně Julie, oddaná křesťanka, které se kolegové posmívali pro její názory a nakonec nedosáhla povýšení. Přímo na pracovišti herci sehráli výstup, v němž do firmy vtrhl její rozzuřený manžel a musel být zadržen ochrankou. Následovala konfrontace Julie v bufetu a utěšování skutečným firemním manažerem lidských zdrojů.

HR manažer pojišťovny Matthew Norman vysvětluje: „Poskytování tohoto typu školení je jako požární výcvik – doufáte, že nebude nikdy potřeba, ale musíte být připraveni na to, kdyby došlo k nejhoršímu. Představení ukázalo zaměstnancům realitu diskriminačních událostí se všemi nuancemi včetně výrazů ve tvářích, tónu hlasu a řeči těla. Naši zaměstnanci pak začali sami diskutovat o náboženské netoleranci, obtěžování a šikaně. Bylo to levnější, méně obtěžující a efektivnější řešení než klasické školení.“

Herci se v britských firmách využívají také pro zlepšení náboru nebo systémů hodnocení zaměstnanců. Pětatřicetiletá herečka Sarah Perugiaová sehrála improvizační výstupy v kanceláři místopředsedy vlády nebo Všeobecné lékařské rady. V pojišťovně Axa PPP Healthcare hrála roli Julie. Příprava je podle ní velice náročná. Ve firmách se denně odehrává spousta lidských příběhů a herci se musejí nejprve s firmou dobře seznámit, aby mohli dobře improvizovat. Potřebují vědět, čeho chce daný klient dosáhnout, jaká je struktura a hierarchie jeho organizace.

-kk-

Zdroj: The Guardian - portál britského deníku The Guardian
Zobrazit přehled článků ze zdroje The Guardian