Reportáž: Jak začít rozhovor a získat přátele nejen mezi klienty

Umění „Small Talk“, neboli schopnost zahájit a udržet konverzaci s kýmkoliv zajímavým, ať už obchodně či osobně, se může jevit zejména introvertním typům jako tvrdý oříšek. Pokud však navštěvujete společenské akce, workshopy, kurzy nebo pravidelně komunikujete a docházíte za klienty, je pro vás výzvou umět druhé oslovit a otevřít diskuzi vhodným tématem. Můžete tak získat nejen nové přátele, ale i zakázku. Šanci udělat pozitivní dojem na „první dobrou“ máte ale jen jednu.

Daniel Šmíd

Květnový firemní seminář, který se uskutečnil ve společnosti KPMG pod vedením Daniela Šmída – lektora firemní kultury, korektního chování, moderní etikety a osobního stylu, ukázal, že budovat obchodních přátelství a obecně vztahy s lidmi je mnohdy snazší, než se zdá.

Ostatně sám Daniel nám svým kultivovaným projevem a upraveným zevnějškem už v úvodu setkání demonstroval pár základních pravidel, která pomáhají utvářet pozitivní první dojem, který je tolik důležitý pro budování vztahu. Bez ohledu na to, zda komunikujeme s obchodním partnerem nebo cizím člověkem na ulici.

„Řada lidí se domnívá, že získávat přátele mezi cizími lidmi je snadné oproti získávání přátel mezi obchodními partnery. Nikdy ale nevíme, kdy se i tito cizí lidé mohou stát našimi klienty.“ uvedl.

Zároveň trefně poznamenal, že budování obchodních vztahů mezi lidmi, zejména v oblasti služeb, není jako nákup v e-shopu. Vyžaduje čas a úsilí. Výhodou dlouhodobě utvářených obchodních přátelství je nicméně především to, že můžeme požádat o cokoliv, třeba o zakázku, s nadějí na opakování objednávky. Avšak musíme počítat také s výhradou, že nás druhá strana odmítne.

V této souvislosti Daniel Šmíd nabídl účastníkům několik „rozehřívacích“ otázek, které otevřely diskuzi nad základními zásadami budování vztahů, ať už se jedná o pravidla vykání, způsoby taktního vyjádření nesouhlasu nebo práci s emocemi. Osobně mě především zaujala práce s „ne“ – když nás druhá strana odmítne. Uvědomila jsem si, nakolik člověk často pracuje s definitivní podobou tohoto slova, avšak „ne“ je podle lektora pouze momentální formou odmítnutí. Neznamená to, že navázat vztah s daným člověkem je odteď zapovězeno.

„Je třeba si v duchu Čtyř dohod (kniha Dona Miguela Ruize, pozn. red.) nebrat věci osobně. Ani odmítnutí,“ doplnil Daniel Šmíd.

Daniel Šmíd

Následně nás lektor vybavil „sedmi zbraněmi“ - zásadami, které můžeme (a měli bychom využít), pokud chceme utvořit pozitivní první dojem. Došlo tak například i na diskuzi nad tématem neverbální komunikace, která ovlivňuje první dojem během prvních pár sekund setkání. Vedle gestikulace, výrazů nebo postojů a proxemiku (vzdálenost), jsme se společně zaměřili také na oblasti oblékání a péči o vzhled, které jsou předmětem řady dalších Danielových seminářů. Překvapilo mě, že do oblasti neverbální komunikace patří také nepříliš často zmiňovaná chronemika, tedy práce s časem, dochvilnost. Přitom kolik z nás čas od času (nebo pravidelně) chodí pozdě na schůzky? Tušíme, kolik naše zpoždění může napáchat škody při utváření vztahů a uzavírání partnerství?

Ačkoliv první dojem zvládneme utvořit ještě předtím, než vůbec vyslovíme první větu, počáteční oslovení a slovní konverzace celkový pocit dotvářejí. Daniel nás tudíž dále seznámil s několika technikami a rituálními otázkami, které lze univerzálně využít pro každou konverzaci tak, aby řeč neuvízla na mrtvém bodě a my jsme o druhé osobě dokázali zjistit řadu zajímavých faktů, jejích názorů nebo pocitů. Společně jsme se zároveň zaměřili na to, jak hledat témata k diskuzi, jak změnit její směr, když je téma vyčerpáno nebo když nechci o tématu hovořit, a také, jakým způsobem rozhovor ukončit. Potěšilo mě, když během přednášky lektor potvrdil, že základním rámcem budování vztahů je upřímnost. Sama ji vnímám jako klíčovou hodnotu. Jak Daniel doplnil, vztah nemůže být nikdy založen na lži, má-li být skutečně dlouhodobý a ryzí.

Průběh semináře osvěžilo také pár praktických cvičení, během kterých účastníci ve dvojicích mohli sami vyzkoušet aplikaci jednotlivých metod pro navázání, a především udržení konverzace ve snaze nalézt společné téma hovoru. Popřípadě si ověřili, jak dokáží argumentovat v diskuzi, kdy obě strany zastávají opačný postoj k tématu, a zároveň jak je třeba zachovat vzájemnou úctu.

Reportáž ze semináře Daniela Šmída

Na semináři jsem ocenila zejména osobitý přístup lektora, který byl velmi otevřený. Daniel se nebál podělit o řadu osobních příběhů ze svého života, které nás nejen pobavily, ale zároveň podpořily nabízená tvrzení. Aktivně zapojoval a vybízel účastníky ke sdílení svých námětů a nabídl i osvědčená doporučení při řešení konkrétních situací účastníků.

Závěr této reportáže nelze než zakončit doporučením lektora:

„Jestliže se budete soustředit pouze na výkon (například zakázku), bude těžké jej dosáhnout. Pokud se budete soustředit na vztah, dosáhnete spíše (obchodního) partnerství.“

 

Zaujala vás reportáž? Rádi byste navštívili některý z kurzů Daniela Šmída? Sledujte aktuální nabídku kurzů na EduCity nebo navštivte web www.danielsmid.cz