Rozhovor s Davem Ulrichem: Nová vize HR při vytváření hodnoty

Dave Ulrich

Autor konceptu HR business partnerství profesor Dave Ulrich poprvé vystoupí v České republice. 25. října 2011 se s ním můžete setkat na konferenci pořádané společností Institute for International Research s názvem Dave Ulrich Live in Prague: Future of HR - New Vision of HR in Value Creation. Podělí se s vámi o úvahy, jak transformovat postupy v oblasti řízení lidských zdrojů tak, aby byly v souladu s potřebami zákazníků a staly se nedílnou součástí schopnosti společnosti vytvářet hodnoty pro zaměstnance, zákazníky a investory.

V exkluzivním rozhovoru pro vzdělávací server www.educity.cz přiblížil Dave Ulrich svůj koncept hodnoty a kompetencí práce HR.

Budete mluvit o „nové vizi HR při vytváření hodnoty“. Jak definujete hodnotu, kterou má HR podle vás přinášet lidem nejen v organizacích, ale i mimo ně?

Hodnotu definuje spíše ten, kdo ji přijímá, než ten, kdo ji vytváří. V tomto případě to znamená, že HR má identifikovat klíčové příjemce své práce a hodnotu, kterou oni od práce HR potřebují. Nejčastěji mluvíme o pěti příjemcích a výstupech (hodnotě) práce HR:

  • Zaměstnanci: zvýšení produktivity
  • Linioví manažeři: zlepšení schopnosti plnit strategii
  • Zákazníci: zvýšení zákaznického podílu
  • Investoři: zvýšení tržní hodnoty pomocí nehmotných aktiv
  • Komunita: zlepšení pověsti

Pokud HR dělá svou práci dobře, příjemci dosáhnou všech těchto výstupů.

Jak by se mělo změnit řízení lidských zdrojů, aby mohlo tuto hodnotu vytvářet?

HR profesionálové by měli více uvažovat o hodnotě, kterou vytvářejí, než o krocích, které podnikají. Měli by také trávit více času s pěti zmíněnými příjemci své práce, aby dokázali lépe zjistit jejich očekávání. Je třeba, aby se jim přiblížili, lépe se integrovali a inovovali HR postupy tak, aby přinášely uvedené výstupy. Měli by vytvářet HR organizaci, která bude mít kapacitu pro proudění znalostí za účelem dosažení cílů každého příjemce.

Jaké klíčové kompetence by měl mít dnešní úspěšný HR manažer?

Kompetence HR studujeme od roku 1987 a každých 5 let zpracováváme větší studii. Poslední studie je z roku 2007, nyní ji přepracováváme pro rok 2012. Existuje nicméně šest základních kompetenčních oblastí, které musí HR profesionál splňovat, aby mohl být úspěšný:

  • Důvěryhodný aktivista (Credible activist): schopnost budovat důvěru a mít přehled o byznysu
  • Správce změn a kultury (Change and culture steward): schopnost realizovat změny v souladu s firemní kulturou
  • Talent manager/Organizační designér (Talent manager/organization designer): schopnost propojit, integrovat a inovovat HR postupy kolem talentu a organizace
  • Strategický architekt (Strategy architect): schopnost vytvářet a implementovat strategii
  • Provozní vykonavatel (Operational executor): schopnost vykonávat HR práci bezchybně a včas
  • Spojenec byznysu (Business ally): schopnost znát a chápat byznys

Zvládne-li HR profesionál všech těchto šest dovedností a rolí, dokáže přinést hodnotu svým příjemcům.

Co si myslíte o HR v bývalých komunistických zemích, jako je ČR? Jsme již strategickými partnery nejvyššího vedení firem?

Nejsem odborníkem na postkomunistické země, jako je Česká republika, ani se jím nechci prohlašovat. Vím o principech změn, které se týkají jednotlivců, organizací či komunit. HR profesionálové jako agenti změn pomáhají těm, kterým jsou změny určeny, vidět, proč by se měli měnit, co by měli měnit a jak se mají měnit. HR profesionálové jsou strategickými partnery liniového managementu, jemuž pomáhají identifikovat a plnit jeho cíle. Při práci s HR profesionály po celém světě jsem zjistil, že 20 % z nich dělá chytrou a kreativní strategickou práci, 20 % dělá administrativní práci, která se pravděpodobně neposune na strategickou úroveň a 60 % chce být strategičtější a pracuje na tom. Věřím, že se při práci v České republice budu moci učit od top 20 % a pomohu těm 60 % k pokroku, kterého chtějí dosáhnout.

Na co jste v Praze nejvíce zvědavý?

Jedním z mých pracovních zvyků je vždy jít v novém městě na raní procházku. Když se procházím, snažím se představit, jaké to je v tom městě žít. V Praze jsem již byl a obdivuji krásu její architektury a geografie, stále mě však zajímá, jaké je to v tomto krásném městě žít a pracovat. Doufám, že se dozvím více o obchodních výzvách a o tom, jak na mě HR může a má reagovat. Věřím, že se dozvím více také o srdcích a duších lidí a organizací, a ti, s nimiž budu pracovat, tak budou mít nástroje pro dosažení svých osobních a profesionálních cílů.

Rozhovor připravila Kateřina Kosnarová ve spolupráci s Institute for International Research.

Zdroj: EduCity - největší portál s nabídkou vzdělávání a poradenství v České republice
Zobrazit přehled článků ze zdroje EduCity