Pavla Teplá, StringData

V IT je to jako ve fotbale: Společně domlouváme taktiku, nahráváme si a skórujeme

Rozhovor s Pavlou Teplou, HR ředitelkou společnosti StringData

Říká se, že svět je binární. Buď jste jednička, nebo nula. Nebo také, že by život byl jednodušší, kdybychom k němu měli zdrojový kód. Lidé, kteří ovládají zdrojové kódy však na nás mnohdy působí, jako by byli z jiného světa. Například v potravinách se diví, že kilo masa neváží 1024 gramů. A když venku začne hustě sněžit, poznají to podle toho, že se jim na počítači zpomalí wi-fi připojení...

To všechno jsou příklady klasických vtipů o IT specialistech. Jsou však ajťáci opravdu takoví? Pavla Teplá je přesvědčena, že zdaleka nejde o takové podivíny, jak by se mohlo zdát. V rozhovoru pro HR News se podělila o své zkušenosti s řízením personalistiky v IT firmě.


Jak se vám pracuje mezi „ajťáky“?

Pro mě je to prostě neuvěřitelný zážitek pracovat v IT prostředí. Kolegové, jak říkáte, „ajťáci“, boří každým dnem takové to stigma „podivínů“. Jsou to úžasní lidé, často velmi kreativní a energičtí. Líbí se mi jejich přemýšlení, věci, které se kolem nich dějí, potřebují mít jasný a konkrétní smysl, což je nekompromisní „tlak“ na nás jako vedení.

Co je podle vás největší výzvou pro zaměstnavatele, jehož lidé jsou převážně IT specialisté?

Největší z nich je asi najít dostatek zkušených IT specialistů - programátorů, od kterých se ostatní mohou učit a kteří jsou zároveň zárukou správného návrhu a realizace požadovaných řešení. Nejde totiž jen o to, mít zkušenosti se současnými technologiemi, ale také o to, aby jednotliví programátoři viděli věci v širších souvislostech potřeb klienta i architektury našich produktů, a přitom to dokázali úspěšně sdílet se svými kolegy a inspirovat je.

Čím se společnost StringData jako zaměstnavatel liší od jiných IT společností?

Jsme středně velká firma, přičemž se nám stále ještě daří udržet si některé výhody malých firem. Udržujeme si otevřenou a přátelskou atmosféru, ale zároveň je nás už tolik, že potřebujeme mít definovány základní zodpovědnosti a standardy. Je to dáno také tím, že máme náročné klienty převážně z bankovního sektoru, a to nám klade laťku vysoko. Kolegové u nás rozvíjejí konkrétní produkty, mnozí z nich byli u prvního nápadu a prvních úspěchů u klienta. Stále u nás převládá čas, kdy tvoříme a netrávíme čas administrativou.

Jak je na tom v současné době český trh práce IT odborníků, je jich stále nedostatek?

Jak už jsem zmiňovala výše, hledání nových kolegů je naší každodenní realitou. Poptávka po IT odbornících je nyní na trhu obrovská a z toho plyne, že kandidátů není tolik, jako tomu bývalo v minulosti. Musíme neustále hledat nové cesty, jak oslovit a zaujmout ty správné kandidáty. Pokud takového kandidáta najdeme, vždy hledáme prostor pro zapojení do týmu bez ohledu na aktuálně otevřené pozice. V delším horizontu se to totiž vždy vyplatí.

V čem spočívá vaše strategie pro získání a udržení nejlepších odborníků?

Je to vlastně jednoduché. Usilujeme o to, abychom vytvořili takové prostředí, v němž se kolegové cítí dobře, mají vše proto, aby mohli svou práci dělat co nejlépe a sami si mohli odnést to, co pro svůj pocit spokojenosti a naplnění potřebují. Kde však ještě vidíme prostor pro zlepšení a pracujeme na tom, je větší podpora sdílení informací navenek, jací jsme a jaké to je u nás pracovat. Tedy aby se tyto zprávy dostaly i k potenciálním kandidátům.

Typický „ajťák“ sedí celé dny u počítače, příliš nemluví, nerad telefonuje… Musí se tedy vzdělávat v komunikaci?

Takto paušálně kolegy určitě nevnímám. Každodenní praxe dokazuje, že komunikace je důležitá napříč všemi rolemi. V projektu je to jako ve fotbale. Hráči na různých pozicích společně domlouvají taktiku, komunikují a nahrávají si tak, aby míč dostali do branky. U nás máme neustále otevřené interní semináře na nejrůznější měkké dovednosti. Převážně jsou dobrovolné a poskytují návody a inspiraci těm, kteří se chtějí odborně i osobnostně rozvíjet.

Představte nám vaše další aktivity a plány v oblasti rozvoje a vzdělávání zaměstnanců.

Každý rok vytváříme a následně realizujeme plány, které vycházejí z potřeb jednotlivých týmů. Zajišťujeme nejen školení technická, která potřebujeme pro rozvoj našich produktů, ale i třeba manažerská pro rozvoj vedoucích pracovníků. Kromě interních či externích školení nabízíme pro rozvoj individuální koučink, „360ku“, ale i diagnostické nástroje, které mohou být pomocníkem pro kolegy v hledání jejich vlastní, autentické cesty k úspěchu.

Vysíláte zaměstnance raději na externí školení, nebo preferujete vzdělávání uvnitř firmy?

Interní vzdělávání považujeme za velmi důležité. Zajišťuje nám sdílení zkušeností, předávání znalostí a dovedností mezi kolegy, což nám umožňuje udržovat a rozvíjet naše firemní know-how. Obecně kombinujeme interní a externí školení podle toho, jaké máme potřeby a která z uvedených cest má větší potenciál přinést větší přidanou hodnotu.

Co je podle vás nejdůležitějším předpokladem úspěchu personalisty v IT firmě?

Porozumět a získat si důvěru. Nedělat HR kroky, protože se tak dělávají, ale protože opravdu mají smysl a přinesou konkrétní a hmatatelný užitek. Chtít znát ten užitek. Stanovit si cestu, ale nezapomenout se dívat do zpětných zrcátek.

Máte sama kladný vztah k IT? Znáte například parametry svého počítače?

IT svět jsou pro mě StringData a moji kolegové a tento svět mám ráda. Jinak mám černý notebook :-)