Děti v dětských domovech se učí podnikat

Rozhovor s Janou Merunkovou, spoluzakladatelkou yourchance o.p.s. a odborným garantem projektu podnikam.eu

Jana Merunková působí ve společnosti yourchance o.p.s. v roli odborného garanta a lektora. Vystudovala VOŠ publicistiky. Absolvovala výcvik systemického koučování, Grid Leadership seminář, Sedm návyků vysoce efektivních lidí. Je držitelkou ocenění Podnikatel roku 2004 v Praze 7 za vedení společnosti NUT´S PRODUCTION, o.p.s. Působí jako profesionální systemický kouč firem a vrcholového managementu, konzultant v oblastech sebeprezentace a komunikace. Je autorkou řady odborných přednášek a workshopů např. na konferenci Nové myšlení v podnikání a managementu, VŠE Praha.

Jana Merunková

Věnujete se 10 let vedení neziskové organizace v oblasti kultury, jste odborným garantem programů pro začínající podnikatele a malé a střední podniky, profesionálně se zabýváte koučováním a expertní prací v oblasti práce s firemními sociálními systémy, co vás vedlo k aktivitě jako je projekt podnikam.eu ?

Řekla bych, že se tu propojily dvě základní oblasti toho, co dělám, co mne baví a zajímá. Hodně se věnuji studiu sociálních systémů a jejich principům fungování. Velmi úzce související činností je pak tvorba metodik použitelných zejména ve vedení společností. Na druhé straně díky svému působení v NUT´S PRODUCTION o.p.s. jsem měla možnost poznat blíž i problematiku dětí v dětských domovech. A někde na téhle křivovatce jsem si začala uvědomovat, jak málo děti z dětských domovů vědí o nástrahách, které na ně číhají v reklamách na úvěrové karty, nákupy na splátky apod. Přemýšlela jsem o tom, jak jim zprostředkovat zdravé finanční návyky.

A tak vznikl projekt… Řekněte nám o něm pár slov.

Projekt „podnikam.eu“ vznikl pod hlavičkou společnosti yourchance, o.p.s., poté, co jsme se s kolegyní Gabrielou Křivánkovou domluvily, že tuto problematiku vnímáme obě velmi naléhavě a jsme ochotné začít dělat konkrétní kroky k tomu, aby děti z dětských domovů odcházely lépe vybavené v této oblasti, než tomu je doposud. Projekt je koncipován jako dlouhodobá práce s mládeží ve věku 15-18 let. Cílem je umožnit účastníkům projektu získat osobní zkušenost s podnikáním, finančním rozhodováním, ale i přípravu na pracovní pohovor a nutnost prosadit se na pracovním trhu.

Jaké konkrétní zkušenosti mladí lidé v průběhu projektu získají?

Pokud bych měla projít jednotlivé fáze projektu a jejich konkrétní přínosy, bylo by to asi na delší povídání. Souhrnně bych řekla, že se jedná o získání praktické zkušenosti v oblasti řízení a hospodaření juniorské společnosti. Dále pak vidím jako velmi cennou zkušenost týmové práce, trénink prezentačních a vyjednávacích dovedností, schopnost rozhodovat se a nést důsledky svých rozhodnutí. Myslím, že další důležitou částí projektu je i navázání konkrétních vztahů se zástupci různých společností, ať už mluvíme o hostech jednotlivých setkání nebo vztahy z titulu provozování studenstké společnosti. Věříme, že celkově účastníci projektu získají i vyšší sebevědomí.

S jakými domovy budete spolupracovat?

Návrh seznamu dětských domovů už máme, ale o tom, které konkrétní domovy to budou v první fázi, a s kým budeme spolupracovat ve fázi druhé, o tom teprve jednání probíhají. Obecně bych chtěla říct, že máme zájem spolupracovat spíše se vzdálenějšími domovy z oblasti západních a jižních Čech, Vysočiny a Bruntálska.

A jak to bude s financováním? Budou se na něm podílet evropské peníze?

S financováním je to tak, že MŠMT, se kterým jednáme o partnerství v projektu, doporučuje realizaci ve 2-3 domovech předtím, než zažádáme o dotaci EU. Takže je na nás, abychom našli finanční podporu pro první fázi projektu v oblasti komerční sféry, nebo soukromých investorů a filantropů. Věříme však, že projekt je natolik potřebný, že svého donátora najde.

Hodláte sledovat osudy a příběhy těch juniorů z dětských domovů, které vaše iniciativa osloví?

Vzhledem k tomu, že projekt plánujeme realizovat v průběhu dalších několika let, budeme určitě sledovat životní osudy mladých absolventů. Budeme velice rádi, když se s mladší generací podělí o své zkušenosti např. jako hosté některých workshopů. Věříme, že v dlouhodobé komunikaci nám pomůže i stránka projektu na Facebooku.