Martin Hejl, THIMM: Díky technologiím nás čeká home office i ve výrobě

Rozhovor s Martinem Hejlem, jednatelem společnosti THIMM pack’n’display

Martin Hejl je jednatel společnosti THIMM pack’n’display, která vyrábí vlnitou lepenku a další obaly pro distribuci zboží. V podcastu portálu HR News hovořil s Tomášem Pospíchalem, CPO společnosti IVITERA a.s., například o generačních rozdílech, o brandingu zaměstnavatele a důležitosti rozvoje každého zaměstnance. Zmínil také, že roční produkce vlnité lepenky firmy THIMM by vytvořila dálnici z Prahy do Athén a zpět.

Martin Hejl, jednatel společnosti THIMM Packaging

Přehrát podcast

Představte prosím společnost THIMM. 

Začnu zeširoka. Položím jednu otázku. Předpokládám, že víte, co je krabice? Kolik si myslíte, že vydržíte dnů bez lepenkové krabice? Dny, týdny měsíce, roky?

T. Pospíchal: No.., zkusím, že to budou 4 dny.

A podotázka. Dovedete si představit, jak se rychloobrátkové zboží, například potraviny, dostanou od výrobce až do regálu obchodního řetězce?

T. Pospíchal: Samozřejmě, že v krabici.

Takže my se v podstatě podílíme na zásobování obyvatelstva potravinami a prostředky denní spotřeby a zároveň retailerům a výrobcům pomáháme na místě prodeje jejich zboží prezentovat a prodat - ať už formou potištěných obalů, krabic nebo prodejními stojany. Kdybych to chtěl říci hodně nudně, tak řeknu, že vyrábíme krabice.

Vzpomenete si na nějakou zakázku, která vás samotného překvapila? Kde jste si řekl, že tohle jsem si ani nemyslel, že jsme schopni udělat?

Ne. My si vůbec nemyslíme, že něco neumíme udělat. Někde jsem řekl, že jsme nejlepší na trhu a někdo mi oponoval, že sebechvála smrdí. Od té doby říkám, že jsme jedna ze dvou nejlepších firem na trhu. A teď bez ironie. Příští rok oslavíme 30 let. Každý rok se účastníme soutěže Obal roku. To je takové mistrovství ČR v krabicích. Ti nejlepší, ti kteří vyhrají, tak se mohou přihlásit na mistrovství světa. Každý rok nějaké medaile v Česku i na světové úrovni vyhráváme. Většinou jde o výzvy v balení. Zákazník přišel s něčím neuvěřitelným, třeba strašně těžkým a přesto se to povedlo. Odborná porota vybírá nejlepší z nejlepších.

A proto si troufnu říci, že není nic, co by nás překvapilo. Docela zábavné je balit třeba kyselinu, protože tyto obaly musí vydržet v rámci transportních testů pády. Je vtipné, když pak vývojáři berou krabici s kyselinou, jdou ven, vy jdete okolo a oni vám řeknou, chytej. My to samozřejmě nahrazujeme pískem, který má obdobnou měrnou hmotnost. Dnes jsou hodně zajímavé zejména spotřebitelské obaly, kde je i rozšířená realita propojení přes QR kódy na internet a tyto fajnovosti. U nás se každý den děje něco zajímavého, co na začátku vypadá, že to nepůjde a na konci je zadostiučinění, když to jde.

Co pro vás přinesl extrémně rychlý růst oblasti e-commerce? Museli jste se nějakým zásadním způsobem tomuto odvětví přizpůsobit? Co přinesl do chodu firmy i byznysu online svět, který covid extrémně urychlil?

Pro nás to přineslo dvě důležité znalosti. Jedna je v chodu firmy a druhá je v byznysu. Byznysová část přinesla extrémní nárůst spotřeby všeho, co je z papíru. V rámci pandemie se razilo heslo, pojďme používat vše, co je jednorázové. Zároveň v součinnosti s trendem udržitelnosti rezonovalo téma, pojďme používat to, co je z papíru, protože je recyklovatelný nebo relativně jednoduše likvidovatelný, dá se i kompostovat a je to také obnovitelný zdroj díky certifikovaným farmám.

Co se týče vnitřního chodu, tak nám to obrovsky pomohlo v odděleních, která si myslela, že musí každý den sedět ve fabrice. Najednou zjistili, že i vývojáři mohou pracovat z domova, že všichni mohou pracovat z domova. Naší velkou výhodou bylo, že už před pandemií jsme měli vzdálené připojení, u nás byl home office jako benefit. Tehdy nás to jen utvrdilo, že jsme v hybridním režimu pracovní doby schopni pracovat permanentně a už jsme to nezrušili.

Dnes jsme dva dny v práci, tři dny na home office. Ale v principu si to zaměstnanci řídí jak potřebují. I v budoucnosti se dá díky vývoji technologií předpokládat, že home office bude také ve výrobě přímo na strojích. Technologie, jak vyrábět krabice bez dotyku lidské ruky, už existují.

THIMM Packaging

Martin Hejl (zleva), Tomáš Pospíchal (zprava)

Kolik má THIMM zaměstnanců? A kolik je z toho manažerských pozic?

Máme 360 zaměstnanců. Z toho 260 zaměstnanců je výrobních, to jsou vysoce kvalifikovaní operátoři automatických a robotizovaných linek. Dalších 25 je designérů, vývojářů. Ti se podílejí na konstrukčním a grafickém designu obalů. Zbytek se dělí do oddělení, která jsou potřeba pro chod firmy - zákaznická podpora, finanční oddělení, příprava výroby, kvalita a také personální oddělení, nákup. Strukturu v administrativě máme relativně úzkou. Jsme mezi sebou hodně těsně softwarově propojení. Každý zaměstnance hraje důležitou roli v tvorbě přidané hodnoty na jednotlivce, na každou krabici. Každý v tom soukolí hraje velkou roli a každý si to také uvědomuje.

Jste vnímán jako tvář značky v oblasti náboru, v oblasti budování značky zaměstnavatele, je to tak?

Ano, na stará kolena jsem se stal influencerem. A není to kvůli nějaké personální nouzi. Paradoxně nemáme problém sehnat nové zaměstnance, protože image, kterou jsme si vybudovali, je taková, že velká část nových zaměstnanců chodí na doporučení od těch stávajících. 

Mě k tomu spíše motivovala má denní činnost. Když zjistíte, že jediné, co můžete dělat, je delegovat, do ničeho nemůžete vlastně přímo zasahovat, tak denní práce je pouze leadership. Jakmile půjdete po principu, proč leadership funguje, nebo nefunguje, tak zjistíte, že potřebujete skvělé zaměstnance. Pak dospějete k závěru, že si je buď přivedete, nebo si je vychováte. A když si je chcete vychovávat, tak pro ně musíte něco dělat a to už je zase ten leadership.

Pokud chcete sehnat lidi z venku, tak musíte firmu dobře prezentovat, což nejde jen stylem: vyrábíme krabice. Dnes chtějí všichni pracovat pro atraktivní zaměstnavatele, aby práce měla smysl, aby firma byla udržitelná a odpovědná ve smyslu, jak se chová k zaměstnancům a podobně. To je ten důvod, proč jsem se začal věnovat větší podpoře brandu.

Řekl jste, že nemáte problém s náborem nových zaměstnanců, přestože konkurence v regionu je obrovská, co pro to konkrétně děláte?

Co se týče konkurenčního boje, je to opravdu nádherný region. Snažíme se vysvětlit, co tato práce doopravdy je. Pracujeme s trainee programem, kde máme 3 – 4 trainees z vysokých i středních škol. Spolupracujeme se středními školami. Chodí k nám na exkurze základní i mateřské školy z okolí.

Máme ambasadorský program, což jsou nadšenci z řad zaměstnanců, kteří každý víkend někam vyrazí a populární formou ukazují, co vyrábíme, k čemu je to dobré a proč je naše práce důležitá - různé jarmarky, dětské dny apod. Jsme aktivní na Instagramu, Facebooku, LinkedInu. Tam veřejnosti prezentujeme naši vizi, proč to děláme. A pak jde o práci se stávajícími zaměstnanci, protože oni jsou de facto další tváří naší společnosti. To je důvod, proč jsem se do toho vložil.

Mnoho firem řeší primárně nábor nových zaměstnanců. Jak pracujete s těmi současnými? Jaké místo má vzdělávání a další rozvoj?

Celá naše branže i my velmi investujeme do toho nového - do digitalizace. Náš hlavní stroj má v sobě již prvky samoučícího se softwaru. V jiném výrobním závodě v Německu pomáhá lidem vyrábět obaly umělá inteligence (AI). Kvalifikace zaměstnanců se prostě musí neustále zvyšovat, ať už jde o zaměstnance ve výrobě u strojů nebo o administrativní zaměstnance, designéry, grafiky a podobně. 

Takže školení je každodenní chleba. Dnes se musíte naučit pracovat se strojem, který se sám učí. Vám tam vlastně vzniká konkurent, protože software je postavený tak, že při každém průjezdu strojem se poučí. Což nás hecuje k tomu, že se také musíme neustále zlepšovat a to je krásné. 

Ve vedení THIMM jste 20 let a můžete sledovat rozdíly v chování zaměstnanců a zájemců o práci z hlediska delší časové osy. Jak se liší generace?

V principu i my jsme od práce očekávali podobné věci, jako dnešní mladší generace. Jde především o to, zda má práce smysl. My jsme si to uvědomili během covidu. Jednu dobu nebyl papír, nebyli jsme schopni vyrábět, vypadala to, že v regálech nebude zboží. To nás ujistilo, že naše práce má obrovský smysl. Vždy jsme věděli, proč se krabice vyrábí, ale nevěděli to lidé venku. Najednou to pomohlo i zaměstnancům si uvědomit, že vyrábíme opravdu něco, co ovlivňuje ve velké míře ostatní.

To uvědomění si, co očekávám od svého zaměstnání, se výrazně zvyšuje. A mění se vztah ke společenské odpovědnosti a to nejen u mladších generací, ale i pro tu naši je to důležitá věc, jak se firma chová společensky a i ve vztahu k přírodě. Téma, že v mé době byl fax a telefonní budky, si dnes můžeme nechat večer k pivu.

Technologie a hard skills tréninky na práci s nimi existují. Jde de facto o uzavřené prostředí s jasnými procesy a postupy. Jak ale pracujete na oblasti soft skills v oblasti spolupráce ve vaší firmě? Jakou roli hraje vzdělávání v THIMM a na jaké oblasti se soustředíte?

Hard skills u technických profesí je podmínka norem, zákona a bezpečnosti práce. U soft je to téma, které se krásně projevilo během a po covidu. Dělali jsme to vždycky, ale intenzita se po covidu změnila, protože celá společnost a celý svět se změnil, celý svět je rychlý. S nástupem generace Y do vedoucích pozic se všude dostala digitalizace a rychlost. Zetkaři, zjednodušeně zástupci generace Z, to jsou v podstatě dva rychlé palce. Vše si najdou na Googlu a mají to hned, což je pro naši generaci velké téma. Naučit se v tomto světě žít, je jen o soft skills.

Plánování času je dnes také ohromně důležité. Vy si plánujete něco na druhý den a ráno už vám to kdokoli zboří. Takže VUCA svět je krásné školení a krásná věc. Kdo se naučí žít VUCA, nic ho nestresuje. Protože víte, že vše stejně dvakrát za den přeplánujete. Naproti sobě máte nové generace, které jsou v digitálním světě a nechtějí s vámi mluvit, to je extrémně zajímavé. Mně je 50+ a naproti je někdo, kdo komunikuje přes Whatsapp, takže vy se musíte komplet naučit pracovat s tím, že doba je jiná, rychlá a očekává od vás jiné znalosti a dovednosti, než měl člověk před 10 - 15 lety.

Velkým trendem bylo a je vzdělávání mistrů z pohledu soft skills. Zlepšení komunikace, vedení svého týmu, motivace atd. Věnujete se také této oblasti?

To je můj denní chleba. Rozhodně souhlasím s tím, že všechny dnešní vedoucí pozice jsou spíše o personalistice než o tom, jestli rozumí pořádně výrobě. V týmu máte vždy odborníky, kteří vědí, jak se to vyrábí. V personálním oddělení máme jen tři osoby na 360 zaměstnanců. Takže pokud bychom personalistiku dělali jen přes HR, tak žádnou dělat nebudeme.

Péče o zaměstnance je o tom znát náladu v týmu, vědět, co komu jde a nejde - to se dnes dostává k mistrům a jiným vedoucím pozicím. V principu je každý náš vedoucí něco jako lídr a zároveň networker. Zbytek, asi 20 % času, může věnovat technickému vzdělávání, ale spíše to jde směrem personálního vedení a motivace.

Jak se proměňuje vaše role manažera - leadera - jak vy vnímáte svůj vývoj v této roli a co vás ještě čeká?

Změna je pro mě obrovská. Já jsem původem introvert a technik. Nedávno mi někdo řekl, že mi nevěří, ale máma říkala, že mě posadila na pískoviště do rohu a za 2 hodiny mě tam našla, protože jsem si s ostatními nechtěl hrát. To dnes absolutně neexistuje, protože 90 % mé práce je podpora kolegů a nějaká forma koučování. Většina z nich má takové zkušenosti, že nemá smysl jim říkat, jak bych to dělal já, pokud se vyloženě nezeptají. Celá ta struktura se mění ve smyslu -  pojďme se postarat o naše zaměstnance, oni se poté skvěle postarají o naše zákazníky a to skutečně funguje.

Co vás do budoucna naplňuje největším optimismem z pohledu vedení společnosti?

Absolutně jasná odpověď – tým lidí, který máme, to je prostě paráda. Já jsem kdysi piloval jednu otázku, která se vždy pokládá: jestli mě baví chodit do práce? Trochu jsme to přeformulovali: zda vím, že v pondělí půjdu do kolektivu, kde si s lidmi rozumím, kde vyřešíme cokoli, jakýkoli problém a výzvu a jestli mě to připravuje o nervy, nebo mě to nabíjí…? Tak já mohu říci, že víra v tento tým je něco, co mě nabíjí a co mi dělá radost. Příští rok slavíme 30 let, celá skupina 75 let, takže to bude velké. Je to doba bilancování, co bylo a co bude za 10 – 20 let. Budoucnost vidím optimisticky.

Tip pro posluchače podcastu - nemáte čas sledovat celé video?

Klikněte na čas v závorce v popisu videa a dostanete se přímo na konkrétní téma uvedené na pravé straně.

[00:26] Jak jste se na dnešní natáčení těšil?

[00:38] Představte prosím THIMM.

[02:31] Co vlastně v THIMM děláte? Uděláte mi 10 krabic na míru, a když ano, budu vůbec schopen tuto zakázku zaplatit?

[04:35] Vzpomenete si na nějakou zakázku, která vás samotného překvapila? Kde jste si řekl, že tohle jsem si ani nemyslel, že jsme schopni udělat?

[07:16] Jaká je vaše pozice na trhu v ČR, ve střední možná i celé Evropě?

[09:30] Jak bych tedy dlouho nevydržel bez té krabice, na to jsme zapomněli?

[10:12] Co pro vás přinesl extrémně rychlý růst oblasti e-commerce? Museli jste se nějakým zásadním způsobem tomuto odvětví přizpůsobit? Co přinesl do chodu firmy i byznysu online svět, který covid extrémně urychlil?

[12:52] Kolik má THIMM zaměstnanců? A kolik je z toho manažerských pozic?

[14:32] Vystačíte si s vlastními zaměstnanci nebo využíváte i agenturní zaměstnance?

[16:13] Jak jste se vlastně profesně dostal do obalového průmyslu?

[17:38] Co je ve vaší kompetenci? Jak se zapojujete z vaší pozice jednatele firmy od oblastí personalistiky - tedy péče o zaměstnance, jejich nábor, vzdělávání?

[18:30] Jste vnímán jako tvář značky v oblasti náboru, v oblasti budování značky zaměstnavatele, je to tak?

[21:30] Řekl jste, že nemáte problém s náborem nových zaměstnanců, přestože konkurence v regionu je obrovská, co pro to konkrétně děláte?

[23:52] Mnoho firem řeší primárně nábor nových zaměstnanců. Jak pracujete s těmi současnými? Jaké místo má vzdělávání a další rozvoj?

[25:40] Jak moc se liší továrna v roce 1997 od továrny v roce 2023?

[27:53] Změnilo se s nástupem nových technologií složení personálu? Jak jste pracovali s touto oblastí?

[29:26] Jaké mají výsledky sociální sítě, jak vnímáte váš pobyt ve virtualitě?

[31:48] Ve vedení THIMM jste 20 let a můžete sledovat rozdíly v chování zaměstnanců a zájemců o práci z hlediska delší časové osy. Jak se liší generace?

[34:51] Technologie a hard skills tréninky na práci s nimi existují. Jde de facto o uzavřené prostředí s jasnými procesy a postupy. Jak ale pracujete na oblasti soft-skills v oblasti spolupráce ve vaší firmě? Jakou roli hraje vzdělávání v THIMM a na jaké oblasti se soustředíte?

[37:46] Velkým trendem bylo a je vzdělávání mistrů z pohledu soft skills. Zlepšení komunikace, vedení svého týmu, motivace atd. Věnujete se také této oblasti?

[39:51] A co na to vaši mistři?

[42:48] Jak se proměňuje vaše role manažera - leadera - jak vy vnímáte svůj vývoj v této roli a co vás ještě čeká?

[45:11] Jaké jsou aktuální projekty firmy z pohledu byznysu?

[48:36] Co vás do budoucna naplňuje největším optimismem z pohledu vedení společnosti?