Efektivní řešení problémů ve Windows 10 ve firemním prostředí

Rozhovor s Mgr. Petrem Seifertem, lektorem a konzultantem ve společnosti OKsystem

Problematika odstraňování potíží v operačním systému Windows 10 v podnikovém prostředí je každodenní prací řady IT specialistů. Právě na toto téma připravila společnost OKsystem třídenní kurz, který má účastníkům pomoci efektivněji zpracovávat jednotlivé potíže ze strany zaměstnanců. Zeptali jsme se lektora tohoto kurzu Petra Seiferta, jaké jsou hlavní přínosy kurzu.

Petr Seifert OKsystem

Jaká je vaše profesní zkušenost a váš vztah k tématu kurzu?

V OKsystem pracuji jako lektor a konzultant už 15 let. Začínal jsem s kurzy Microsoft on-premise řešení, kterým se věnuji stále, ale teď už školím více cloudové služby. Jsem držitel mezinárodních odborných i trenérských certifikací. To, že nevykládám pouze teorii, ale spolupracuji jako konzultant i se zákazníky, když řeší nějaký problém ve smyslu, že si firma objedná implementaci nebo nějaký zásah či dohled nad externí firmou, beru jako velké plus pro sebe i studenty. Z legrace také říkám, že díky covidu a online přenosům jsem televizní hvězda.

Jaká je pro účastníky přidaná hodnota kurzu, nestačí si problémy takzvaně vygooglit?

S nadsázkou říkám, že jsou dva druhy ajťáků – ti, co se umí zeptat Googlu a ti, co ne. Ono totiž musíte vědět, na co se Googlu ptát. Když vám zařízení jednoznačně napíše eror315, tak se řešení snadno vyhledá. Ale pokud žádné hlášení nemáte, je složité vytvořit vhodný dotaz. A pak ještě musíte umět oddělit zrno od plev, co vám vlastně Google odpověděl a jak to aplikovat. Takže na vaši otázku bych odpověděl, spíše ne, je dobré mít základ, na kterém můžete stavět.

Co se účastníci kurzu W10-TSHOOT dozví? Pro koho je kurz určen?

Kurz W10 – Podpora a odstraňování potíží ve Windows 10 v podnikovém prostředí je určen primárně pro IT pracovníky prvoinstanční skupiny – first level – a supportu. Tedy pro ty, co přijímají telefony a incidenty od uživatelů a následně je řeší.

Principem školení není – napiš otázku, vypadne odpověď. Nechceme účastníky zahltit informacemi a vychrlit na ně 350 návrhů, jak se řeší tohle a tamto, nejsme Google. Cílem kurzu je, aby si na kurzu ujasnili a prakticky osahali, jak technologie funguje, co se na ní nejčastěji porouchá a jakým způsobem se to dá vyřešit. Chceme, aby na konci kurzu uměli co nejvíce incidentů zvládnout sami, a pokud problém sahá za jejich kompetence či schopnosti, tak aby ho dokázali kvalifikovaně delegovat.

Jak je kurz pojatý, jaká konkrétní témata probíráte?

Kurz je hybridní, takže je na konkrétním studentovi, zda přijde k nám do učebny anebo bude online. Začínáme u startu operačního systému – bootování –, následuje správa uživatelů, přihlášení uživatelských profilů, skupinové politiky, základy síťařiny, abychom uměli kvalifikovaně vyloučit, že chyba není tam. Dále se zaměřujeme na aplikace, jak vestavěné v operačním systému typu prohlížeč, tak se zabýváme i metodickými návody na aplikace třetích stran. Pokud má někdo zájem, může se na podrobnou osnovu kurzu podívat na našich stránkách okskoleni.cz.

Zaměřujeme se na postupné odhadování a odhalování chyby, ukazujeme si kterým směrem se vydat, jak by měl jít postup opravy logicky správně, jak neskákat při řešení zleva doprava a nevytvářet si tak zbytečně složité situace.

Pro IT specialisty z menších a středních firem je také důležité, že si díky kurzu rozšíří portfolio znalostí o koncové stanice. Naučí se, jak některé banality vyřešit efektivně a nepálit na nich zbytečně čas. Bývají totiž ve firmě sami nebo je jejich počet omezený a starají se prakticky o vše. Denně řeší velké množství práce a o rozčlenění IT podpory do různých úrovní, což je u větších firem normálních, si můžou většinou nechat zdát, takže každá časová úspora je plus.

Jaký je poměr teorie a praxe na kurzu W10-TSHOOT?

Řekl bych zhruba dvě ku jedné ve prospěch teorie. Kdybych to přepočítal na čas, tak po zhruba dvou hodinách teorie je hodina praxe.

Jedná se o základní průřezový kurz rozdělený do jednotlivých kapitol, proto je dostatek teorie nezbytný. Na konci každé kapitoly jsou cvičení – laby, kde si studenti na simulovaném problému danou problematiku potrénují.

U nás jsou cvičení formou helpdesku. My ajťáci máme totiž jednu nevýhodu, hovoříme trochu jiným jazykem než běžný lid. Uživatel popisuje symptomy a účastník kurzu musí analyzovat popis, pokusit se pochopit, co uživatel říká. Takže v rámci cvičení musí studenti vydedukovat, o co jde, a následně jak to vyřešit nebo posunout kvalifikovaně k řešení jinam.

Zaměstnanci dnes často pracují z domova a pro helpdesk je tak daleko náročnější nějaký problém vyřešit. Musí telefonovat, zdlouhavě vysvětlovat a zjišťovat, co se děje. Je komplikované dopátrat se příčiny problému. Komunikace bývá na řešení incidentu často tím nejsložitějším. Logika posloupnosti řešení a znalosti jsou tedy ještě důležitější než před 2 lety, kdy jsme všichni byli v kancelářích a mohli jsme jednoduše přijít a podívat se, v čem je zakopaný pes.

Jak fungují vaše laby při online výuce?

U W10 se to řeší tak, že účastníci se ze svých počítačů připojí formou vzdáleného připojení k nám do učebny na přidělený počítač, kde mají veškeré laby a zadání. V jiných kurzech pracují všichni účastníci remote, protože pracují v cloudu. Záleží na typu kurzu, ale online výuka rozhodně neznamená obsahové omezení praktických cvičení.

Mohou se kurzu účastnit naráz různé IT profese nebo si klienty vybíráte dle dané odbornosti?

Každý kurz z katalogu OKškolení má nějaké vstupní předpoklady, které by měl účastník mít. W10-TSHOOT je jeden ze základních, hluboké znalosti nejsou potřeba. Je možné ho zvládnout i bez principiálních znalostí problematiky. Kurz je ideální pro juniorské pozice i jako vstup do IT profese pro ty, kteří ještě do styku s žádnou praxí nepřišli. Základní orientace v práci na počítači je však nutná, i když máme dostatek času, abychom se mohli u čehokoliv zastavit.

Často přicházejí lidé, kteří získali znalosti v odborné škole, ale mají v nich chaos, protože školy se snaží vychovat programátora z každého a tlačí algoritmizaci, ale vědomosti, jak být podporou uživatele, si žáci odnesou potrhané a nesourodé.

Všichni účastníci ke kurzu dostávají celou prezentaci, nejen slidy, ale i popsané celé postupy. U tohoto typu školení není snadné udržet pozornost 8 hodin v kuse, je to spíš utopie. Takže pokud si chtějí doma zkoušet řešit situace znova, mají vše po ruce. Příručky mají stovky stran + všechna zadání labů mohou si je opakovaně procházet.

Snaží se s vámi účastníci řešit aktuální problémy ze své práce?

Ano, občas se stane, že když je více účastníků z jedné firmy, nadnesou nějakou potíž, kterou nemohou vyřešit. Pokud danou problematiku ovládám, rád pomůžu a dám radu. Konzultační činnost je kromě výuky moje další pole působení. Ale je legrační, když studenti očekávají, že ze mě vždy vypadne řešení. Jsou různé firemní aplikace a nástroje, se kterými jsem se nemohl setkat, a tak někdy poradit nemůžu i kdybych stokrát chtěl.

Co se pro vás jako lektora změnilo přechodem na hybridní formu školení?

Dnes už běžně funguje online výuka i hybridní režimy, kdy část účastníků byla v učebně a část online, začátek byl ale hektický. Z ničeho nic jsme si museli zvyknout, že jste jako lektor v učebně sám a lidé se překřikují v černých čtverečcích. Nikdy mě nenapadlo, že bych mohl mít problém s fixou. Ale ukázalo se, že tabule, kterou jsme hojně využívali, není pro online přenosy ideální a kamera některé barvy vůbec nevidí. Museli jsme přejít na online tablety, abychom dokázali kreslit na monitory a přizpůsobit i další věci, aby školení šlapalo. Dokonce jsem si udělal značky, kam až smím v učebně dojít, abych nevypadl ze záběru.

Za dobu covidu jsme v online výuce získali značnou praxi, stále však platí, že udržet pozornost lidí v učebně i na monitorech je obtížnější, než když jsou všichni na jednom místě.

Co vás na kurzech nejvíce baví?

Co mě baví nejvíc? Asi poznávání lidí samotných. Přichází různé typy lidí z různých prostředí. Člověk se tím učí a rozšiřuje si svůj obzor. Kurzy si užívám víc ve druhé polovině, kdy účastníky už trochu znám. Už vím, jakou reakci na výklad můžu čekat a jaký vtípek si dovolit. O přestávkách si povídáme a celkově je lepší atmosféra. I rádoby nudnější kapitola bývá ve druhé půlce příjemnější.

S některými lidmi, se pak potkám opakovaně. Někdo si chce dál zvyšovat svoji kvalifikaci a přijde na další kurzy, rozšířit si své znalosti směrem do cloudových technologií nebo k administraci serverů.

Někdo, jak se říká, není pevný v kramflecích a přijde si část nebo celý kurz do jednoho roku zdarma zopakovat. Je to skvělý a velmi oceňovaný benefit a jsem rád, že naše firma jde touto cestou a investice do vzdělání klientům chrání.