Pomocná ruka pro začínající manažery

Rozhovor se Zdeňkem Fibichem, ředitelem a jednatelem společnosti Cadet Go s.r.o.

Zdeněk Fibich je ředitelem a jednatelem společnosti Cadet Go s.r.o. Vystudoval ČVUT Praha, fakultu strojní a po studiu pracoval jako samostatný konstruktér. V roce 1991 nastoupil jako jeden z prvních pracovníků do společnosti Electrolux, kde se věnoval prodeji výrobků a rozvoji prodejních poboček společnosti. Jako prodejní manažer vedl obchodníky a manažery v ČR a SR u jedné z prodejních divizí a měl na starost vedení regionálních ředitelů a rozvoj manažerských dovedností. Od roku 2001 zastával pozici ředitele společnosti pro Česko a Slovensko.

V roce 2007 ukončil činnost na manažerské pozici a založil Cadet Go s vizí budovat a rozvíjet nové začínající manažery a pomáhat mladým lidem po ukončení školy s hledáním seberealizace, výběru profese a kariéry. Dnes pracuje jako ředitel Cadet Go, zároveň jako občasný trenér manažerských dovedností a osobní kouč. Žije v Praze s manželkou a dvěma dospělými dětmi, volný čas věnuje jachtingu, rybaření a sportu.

Zdeněk Fibich, Cadet Go s.r.o.

Již název vaší společnosti napovídá, že pomáháte s rozvojem kariéry. Kdo jsou vaši kadeti?

Spektrum našich kadetů je hodně pestré. Nejčastěji se jedná o mladé manažery, kteří jsou velmi krátce na své pozici a právě začali vést svůj tým. Jsou ale mezi nimi i pracovníci, kteří byli vysláni na školení s cílem se na budoucí pozici teprve připravit. Setkávají se u nás začínající manažeři vedoucí týmy zaměřené na vysoký výkon (prodejní organizace, IT, služby atd...), ale i manažeři z oblastí sociálních služeb a charitativních činností.

Co všechno vyžaduje přerod zaměstnance v manažera?

V první řadě jsou to změny postojů. Kromě základních praktických tréninků manažerských dovedností je zřejmě nejdůležitější z celého rozvojového školení nový ucelený pohled na manažerské role. Manažer si začíná uvědomovat provázanost své činnosti s vedením společnosti, s kolegy manažery, s podřízenými, s bývalými kolegy, se svými rivaly na pozici. Nedílnou součástí je poznávání vlastních nových pravomocí a odpovědností a budování autority v kolektivu.

Popište nám, jak vypadá vzdělávací program pro začínající manažery.

Program je tvořen jako otevřený veřejný kurz složený ze 4 školících dnů a 2 telefonických koučinků. Po každém dvoudenním školení následuje telefonický individuální koučink vedený trenérem kurzu. Zatímco během tréninků se manažer soustředí na nácvik nových dovedností, telefonický koučink umožňuje rychlé zapracování do individuální praxe na pracovišti.

Celkem se prochází šesti moduly tréninků vybraných klíčových dovedností:
Taktika přechodu a startu
Vedení lidí a týmů
Komunikace na pracovišti
Motivace pracovníků  
Efektivní práce s časem 
Vedení porad a schůzek

Jaké nároky kladete na své lektory?

Trenéři jsou pouze osoby s vlastní úspěšnou manažerskou praxí a nadhledem, samozřejmostí jsou znalosti teoretické, lektorské dovednosti atd.

Zabýváte se také koučinkem. Proč si myslíte, že právě tato forma rozvoje je v dnešní době stále žádanější?

Jsem velkým zastáncem koučinku - jako praktikující osobní kouč a zároveň i jako osoba mající svého kouče.

Jako člověk zaměřený na efektivitu a výsledky mohu v praxi srovnávat rozvoj a výsledky lidí po tréninku, koučinku, mentoringu, workshopech a při vedení. Koučink je dnes pro nás nedílnou součástí vývoje manažerů.

Díky technikám koučování a dlouhodobému působení zařazujeme často po školení systém koučování jako nástroj na upevnění nově nabytých dovedností.

V čem konkrétně dokáže pomoci kariérní koučink?

V situacích, kdy člověk hledá budoucí práci, volí profesi, obory a zaměření, kdy zvažuje změny v zaměstnání či kariérní postup, je důležité umožnit klientovi objevit nové úhly pohledu, definovat správně osobní a profesní cíle, odhalit rizika, stanovit správný postup. Jednoduše řečeno - člověk si udělá v hlavě pořádek a lépe ví, co chce a jak se k tomu dostat.

Představte nám vaše kurzy change managementu, který je dnes také velmi aktuálním tématem.

Změny kolem nás běží jak na běžícím páse a každý manažer se jimi musí zabývat. Kurzy jsou jednodenní a učí manažery jak se na změny připravit, jak je provádět a jak je pevně zakotvit v organizaci. Cílem je provádět změny co nejrychleji a co nejméně bolestivě. Na konci školení si účastníci odnáší jednoduché nástroje jak dělat změny a systémový postup, podle kterého mohou vždy připravovat celý proces.

Co byste doporučil firmám, které chtějí zefektivnit interní komunikaci, například na poradách?

Doporučuji kontaktovat Cadet Go :o). Komunikace je dnes klíč takřka ke všemu, ale není na ní pouze jeden návod na zlepšení.

A co radíte pro zlepšení komunikace se zákazníky?

Více se na ně usmívejte, buďte zajímaví a originální, nezahlcujte je kontaktem a informacemi.

Jaké výzvy máte v současné době před sebou?

Spolupráci se studenty vysokých škol a jejich společné tréninky s manažery z praxe.

Doplňující otázky:

Oblíbený autor, kniha: James Herriot - všechny knihy

Oblíbená hudba (nebo skupina, zpěvák/zpěvačka): Barbra Streisand

Oblíbená činnost: Plánování, komunikace s druhými, rozvoj a koučování manažerů

Kam byste se chtěl podívat: Nový Zéland

Na co se těšíte: Každý den na něco, rád cestuji a poznávám

Čeho se bojíte: Hlouposti a neodpovědnosti druhých

Váš největší pracovní úspěch: obdržená cena Ředitel roku 2004 v mezinárodní společnosti

Vaše motto: Když ztrácíte půdu pod nohama, může to znamenat, že létáte!

Oblíbený nápoj: Dobré silné červené víno

Oblíbená rozhlasová stanice: Radio Express

Oblíbený film: Zelený svět s Kevinem Costnerem

Oblíbené místo: Salzburg, Orlická přehrada

Oblíbené periodikum: MF Dnes

Oblíbený server: www.vladstudio.com a samozřejmě EduCity :o)

Kým nebo čím byste chtěl být v příštím životě: Nerad bych měnil, vrátím se sám do sebe