Recruitment podle Zdeňky Krejčíkové, vítězky titulu RECRUITER ROKU

Rozhovor se Zdeňkou Krejčíkovou, recruitment manažerkou v softwarové společnosti CN Group CZ

Zdeňka Krejčíková působí jako Recruitment Manager v softwarové společnosti CN Group CZ. Ocenění RECRUITER ROKU je důkazem, že svou práci dělá dobře, a její blog MŮJ HR SVĚT vypovídá o tom, že má svou práci ráda. V rozhovoru jsme se věnovali trendům v recruitmentu a konferenci HR & Development Forum, na které bude Zdeňka vystupovat.  

Zdeňka Krejčíková

Firmy si stěžují na nedostatek lidí. Kde by měly hledat nové zaměstnance? Na pracovních portálech? Na univerzitách? V konkurenčních firmách?

Teď se ze mě stane trochu markeťák. Víte, jak se dělá inbound a outbound recruitment?

Základem inbound recruitmentu je přitáhnout pasivní kandidáty na online obsah, který je zajímá. Můžete psát články a točit videa o vaší firemní kultuře nebo o tématu, které vaši cílovou skupinu zajímá, a promovat to na sociálních sítích, na vašich kariérních stránkách, v rámci inzerce volných pozic, na pracovním veletrhu atd. Cílem je zaujmout, zůstat v kontaktu a ideálně i obsadit pozici.

Outbound recruitment je o aktivním vyhledávání kandidátů na sociálních sítích a nabízení konkrétních pozic. Ale i k tomu se mi hodí materiály (videa, články), které využívám pro inbound recruitment.  

Jaké benefity dnes zaměstnance nejvíce zajímají? Dny volna? Krásné kanceláře? Přátelský kolektiv?

Já se celou svou kariéru pohybuji v IT, proto nemůžu mluvit za všechny kandidáty.

Ajťáky nejvíce zajímá flexibilní pracovní doba, možnosti vzdělávání a práce s novými technologiemi. Přátelský kolektiv za mě není benefit a krásné kanceláře? Spíš jim jde o vybavení, monitory, polohovací stoly atd.  

Na podzimní konferenci HR and Development Forum budete hovořit o tom, jak oslovit kandidáty a dosáhnout vysoké response rate. Jak se dá v záplavě inzerátů vyniknout?

Musíte se o kandidáty zajímat, znát EVP firmy (Employer Value Proposition) a vypíchnout to nejzajímavější z nabízené pozice.

Já oslovování beru jako marketing. Důležité je pro mě vzbudit dobrý první dojem, aby pasivní kandidát chtěl zůstat v kontaktu. Jsem si vědoma, že naše společnost není pro všechny. Jsme projektově řízená firma, což má své výhody a nevýhody, a já se nebojím o nevýhodách mluvit. Upřímnost v kandidátech vzbuzuje pocit důvěry. 

Dále se nebojte použít kandidátovo křestní jméno. Ačkoli o tom možná ani nevíme, všichni své jméno milujeme. Proto jméno kandidáta používám i v předmětu oslovující zprávy. 

Závěrem dodám, že klíčem k úspěchu je přicházet s novými a novými nápady, jak zaujmout. Dříve jsem vytvářela pro kandidáty prezentace, teď točím video oslovení.   

Ti nejtalentovanější uchazeči se většinou rozhodují mezi několika pracovními nabídkami. Jak je přesvědčit, aby nešli pracovat ke konkurenci, ale k nám? 

Je to o přístupu a komunikaci. Často se kandidáti rozhodují pocitově, hraje roli zajímavost práce, kolegové v týmu, finance a pracovní flexibilita. 

Naše výběrové řízení je maximálně transparentní. V prvním kole se kandidát setkává s HR, Hiring Managerem a seniorním vývojářem. Druhé kolo probíhá na firemní snídani, kde kandidát pozná nejen kolegy z týmu, ale i firmu jako takovou. 

Pouze transparentnost ale nestačí. S kandidáty musíte neustále komunikovat v průběhu celého výběrového řízení, a to i po přijetí nabídky až do samotného nástupu. Já se jich ptám na další výběrová řízení, jak si stojí naše nabídka v porovnáním s konkurencí, snažím se tak udržovat pozitivní emoci, kterou jsme si během výběrového řízení s kandidátem vybudovali.

V současnosti se mluví stále více o firemní kultuře. Jaké rysy by měla nést firma, která nováčky chytí za srdce? 

To je hodně individuální. Každý jsme jiný, a proto každému vyhovuje jiná firemní kultura. Důležité je znát tu svou a správně ji komunikovat kandidátům. Naše firemní kultura je založená na důvěře, knowledge sharingu, týmové práci a diverzitě. Život není jen o práci, proto našim lidem umožňujeme skloubit pracovní život s osobním. Nemusí kvůli kariéře omezovat své koníčky nebo rodinu.  

Jakým jednáním naopak můžeme ztratit zaměstnance už ve zkušební době? 

Nezájmem. Když nováček cítí, že se o něj nikdo nezajímá, nemá se na koho obrátit. Nesmí se podcenit onboarding, který u nás řeší manager daného oddělení. 

Situace na trhu práce poskytuje lidem příležitost polepšit si a dostat se na pozici o několik příček výš. Co byste vzkázala HR manažerům, kteří jsou frustrovaní vysokou mírou fluktuace? 

Zjistěte, proč k fluktuaci dochází. Některé fluktuaci se dá zabránit, některé bohužel ne. My třeba pracujeme i s bývalými zaměstanci, posíláme jim dvakrát do roka newsletter, co zajímavého se u nás stalo, zveme je v létě na grill party. Díky tomu máme už několik nástupů z řad bývalých zaměstnanců.

 

VIDEOPOZVÁNKA

Přijměte pozvání na podzimní HR & Development Forum, které se bude věnovat právě recruitmentu a onboardingu. Téma konference zní CHYŤTE A NEPUSŤTE! Dozvíte se, jak přitáhnout talenty do firmy a udržet si je. Pozvěte i své kolegy a získejte 20% slevu pro všechny. Akce se koná 9. 10. v Praze. Více informací najdete na webu akce: https://www.hrdf.cz/