Samotná slova jsou jen shluk písmen, význam a přijetí určuje práce s hlasem

Rozhovor s Janem Martiníkem, teambuilding architektem společnosti Feelnat

Jan Martiník se věnuje kreativní profesi v teambuildingové agentuře. Vytváří herní aktivity, které pomáhají v dalším rozvoji lidí a týmů. Nepracuje však jen za stolem, stále větší díl práce mu ukrajuje také vlastní vystupování a prezentace před klienty a samotnými účastníky. Na to, aby je dokázal zaujmout a navnadit na připravovaný program, má často jen několik málo minut.

Ve společném rozhovoru jsme si povídali o jeho práci a profesním příběhu a zaměřili se na to, co mu přinesl individuální trénink řečnických dovedností a práce s hlasem, který absolvoval v AHA PR Agency pod vedením lektora Miroslava Dvořáka.

Jan Martiník, Feelnat

Během tréninku jste citoval slavný projev Winstona Churchilla, který vás dle vašich slov dostal. Čím?

Když čtete něčí projev, snažíte se vnímat, co vám jeho autor chce sdělit. Mně se ale najednou, i díky radám pana Dvořáka, podařilo při čtení dostat přímo do textu. Byl to velmi zvláštní pocit, který jsem ještě nezažil, a to texty sám píšu. Bylo to, jako kdybych se skutečně ocitl v té době a situaci, pro kterou byl napsán. Překvapilo mě, jak velký rozdíl je skutečně v tom, když text jen čtete a když se ho snažíte také správně interpretovat. Vyvolalo to ve mně silné emoce. Asi je to pocit, který prožívají herci, když se dostanou do role...

Vy ale nejste herec. Co konkrétně vás přimělo zlepšovat řečnické dovednosti?

Má práce je trochu netradiční – píšu příběhy pro legendové teambuildingové hry. Někdy se ale jedná také o launch produktu nebo claim, záleží na zadání klienta. Mým úkolem je primárně vymýšlení zajímavých příběhů a aktivit, díky kterým se účastníci zároveň něco naučí. Populárním výrazem je dneska gamifikace. Zároveň poměrně často vystupuji před lidmi na firemních akcích, kde mám jen pouhých pár minut na to, abych je dokázal zaujmout. Se svým výstupem jsem byl celkem spokojený, než jsem měl možnost zhlédnout video z jednoho eventu, který byl natočený pro interní účely. V tu chvíli jsem si řekl, že nastal čas začít na sobě víc pracovat. To byl prvotní impuls.

Potřeboval jste hlavně dobře zvládnout tzv. elevator pitch...

Přesně tak. Úvodní minuty celého výstupu jsou pro mě klíčové. Mnohdy navíc pracuji s lidmi, kteří nejsou právě naladěni pozitivně na nějakou aktivitu a já v nich přesto musím probudit motivaci. Kolikrát to není vůbec lehké.

Tak jste se rozhodl pro trénink? Tušil jste, co konkrétně vám dělalo největší obtíže, co byste chtěl zlepšit?

Na začátku jsem neměl vůbec představu. Díval jsem se na různé projevy osobností a řečníků a snažil se prostě vysledovat jejich způsob vystupování a slovní obraty, ale pořád to nebylo úplně ono. Určité základy jsem měl, ale některé grify se prostě z videí nenaučíte.

Jelikož jsem dříve působil jako lyžařský instruktor, přirovnal bych to právě k jízdě na lyžích. Když chcete být skutečně dobří a pořád se zlepšovat, potřebujete v určité fázi někoho z oboru, kdo se na vás dokáže podívat a posoudit váš styl jízdy v souvislostech. Často vám pak poradí jen malý detail, který vás ale ohromně posune kupředu. Jsou to věci, které sami nikde nevyčtete. To samé vnímám i při hlasové výuce.

Proč jste si vybral právě AHA PR Agency a formu individuálního tréninku?

Byla to velká náhoda. Hledal jsem někoho, kdo bude mít především bohaté praktické zkušenosti a nebude jen opakovat naučené fráze. Pak jsem narazil na internetu na video pana Dvořáka, který školí pod hlavičkou AHA PR Agency a kterého trochu znám i z médií. V podstatě hned jsem věděl, že to je přesně to, co hledám. Zaujal mě svým projevem i hlasem.

Zvolil jsem rovnou cestu individuálního tréninku, protože nemám příliš mnoho času a zároveň jsem se obával, že na skupinovém kurzu by se řešily i věci, kterým se nechci věnovat nebo jsou pro mě méně důležité. Upřímně to zpětně považuji za jedny z nejlépe investovaných peněz. Přínos vnímám skutečně obrovský. Nemluvě o tom, že sám mám vedle sebe lektory z naší agentury, kterým teď mohu říct, co mohou zlepšit. Kurz je samozřejmě nepřenosný, ale i tak vidím, co můžeme změnit.

Absolvoval jste celkem dvě lekce individuálního tréninku. Jak byste shrnul průběh?

Mám pocit, že jsme si k sobě našli poměrně rychle cestu. Pan Dvořák má velmi dobrou schopnost najít, co jeho student potřebuje a podle toho modifikovat obsah. Na začátku jsme si vyjasnili mou představu, poslechl si mě, jak mluvím, a pak už zjednodušeně řečeno naše cesta vedla ke stanovenému cíli – naučit se deklamovat prvních pět minut úvodu, abych dokázal druhé zaujmout.

Na panu Dvořákovi mi nejvíc vyhovoval jeho osobní přístup a kompetence pro hlasovou výuku. Jeho schopnost předvádět, učit a vysvětlovat je na velmi vysoké úrovni. Na banálních příkladech dokáže demonstrovat rozdíly ve vnímání sdělení. Rázem pochopíte, že samotná slova jsou jen vlastně jen shluk písmen a všechno záleží na tom, jak je řeknete.

Sice je ještě brzy na zevrubnější hodnocení, ale vnímáte už nyní konkrétní posun ve vašem projevu?

Jde zatím jen o detaily, ale sám si všímám, že mluvím nyní výrazně pomaleji. Uvědomil jsem si, že moje myšlenky byly napřed než moje řeč. To byl můj problém. Teď se mi daří mnohem lépe „zůstat se slovem“, vyjadřovat se s rozvahou. Praktikuji to ostatně i nyní při našem rozhovoru.  :-)

Doporučil byste kurz řečnických dovedností také dalším lidem?

Ano, kurz bych určitě doporučil každému, kdo komunikuje s lidmi. Nemusí jít nutně o moderování na veřejnosti, postačí, pokud například potřebujete pravidelně kolegům prezentovat výsledky své práce nebo chcete zlepšit komunikaci s klientem. Sám tuto potřebu vnímám i z pozice agentury, která sama potřebuje prezentovat své programy zájemcům. Klienti nás oslovují s určitým očekáváním, která musíme naplnit. Svým způsobem tak prodáváme sami sebe. Můžeme mít totiž skvělou prezentaci i produkt, ale pokud ji neumíme vhodně předat a zaujmout, je to k ničemu. Tu samou větu lze totiž říci tisíci způsoby – některé lidi odradí nebo naštvou, další rozesmějí, pár jich ale dokáže skutečně dostat a navnadit. Právě s tím trénink řečnických dovedností a práce s hlasem dokáže pomoci.

Kurz Efektivní komunikace s masmédii, AHA PR Agency

Zlepšete svůj mluvený projev individuálním tréninkem

Připravujete se na veřejné vystoupení nebo prezentaci před publikem, ale nejste ostřílený řečník? Musíte moderovat významnou akci, ale nejste moderátor? Zkrátka chcete se zlepšit ve svém mluveném projevu?

Vyzkoušejte individuální poradenství, konzultace a tréninky od AHA PR Agency – specialisty na hlasovou výuku a mediální výchovu na českém trhu.

Chci zlepšit svůj mluvený projev

Individuální program vám pomůže řešit:

  • přípravu na konkrétní vystoupení na veřejnosti, moderování akce, vystoupení na konferenci,
  • přípravu před prezentací, rozvoj prezentačních dovedností,
  • příprava na vystoupení v médiích (mediální komunikace, mediální trénink, krizová komunikace),
  • rozvoj řečnických dovedností a práce s hlasem, trénink rétoriky,
  • přípravu volební kampaně, politický marketing a management pro stávající nebo budoucí politiky (krajské, celostátní),
  • odstranění trémy při veřejném vystoupení.

Individuálním tréninkem či konzultací prošla již řada top TOP manažerů (např. hlavní ekonom ING Bank N.V., předseda představenstva MVV Energie CZ a.s.), manažerů nadnárodních korporací i českých firem, podnikatelů a majitelů soukromých společnosti nebo zástupci městských a státních institucí (např. náměstek ministra obrany ČR, náměstek primátora statutárního města Jablonec n. Nisou), zástupci politických stran a další.