Velká fluktuace zaměstnanců nás přiměla věnovat pozornost adaptačnímu procesu

Rozhovor s Lenkou Kučerovou, personalistkou ve Fakultní nemocnici v Motole

Ve společném rozhovoru se Lenka Kučerová soustřeďuje především na aplikaci metod TWI a Kata ve zdravotnictví, na adaptaci zaměstnanců nebo kroky, které FN Motol podniká v rámci personálního marketingu. Rozhovor vznikl v průběhu konference TWI&Kata, kterou uspořádala společnosti DMC management consulting.

Lenka Kučerová, personalistka FN Motol.

Dokážete si představit využití metody TWI a Kata ve vašem sektoru?

Určitě dokážu, protože zdravotnictví sice je nevýrobní sektor, ale naše nemocnice je velká firma s velkým počtem lidí. Je velmi těžké prosadit a udržet nějaké standardy, takže si myslím, že tyto metody je možné aplikovat i v nemocnici.

Jak velkou pozornost věnuje Motol adaptaci nových zaměstnanců? Jaké jsou zásadní body v této oblasti?

Motol věnuje velkou pozornost adaptačnímu procesu, máme ho velmi dobře zpracovaný. Ale přiznávám, že dobře je zpracovaný „na papíře". Otázka je, jak probíhá v praxi. A to je věc, kterou jsme zjistili, když jsme začali analyzovat data, jak nám zaměstnanci fluktuují, protože ve zdravotnictví je v poslední době poměrně velká. I když jsme dokázali zajistit, že dost lidí přichází a nemáme už negativní rozdíl, tak stejně pořád hodně lidí odchází a hodně z nich ve zkušební době, i do jednoho roku od začátku zaměstnání. Říkala jsem si, že tedy bude problém v adaptačním procesu, a tak jsme se na něj zaměřili v inovačním projektu v rámci nemocnice.

Můžete se s námi podělit o možnosti v oblasti personálního marketingu příspěvkové organizace?

Nejsou moc velké, protože je to hodně o penězích. Na druhou stranu se dá dělat za poměrně malé peníze. První, co jsme udělali my, nebylo nic zvláštního. Jen jsme upravili webové stránky Kariéra, aby byly srozumitelnější, strukturovanější a přístupnější například i pro mladší generace.

Dále jsme se samozřejmě snažili více se otevřít světu. Děláme aktivity pro studenty, exkurze, dny otevřených dveří. Loni jsme zkusili objet všechny pracovní veletrhy zaměřené na zdravotnictví.

Jsou nějaké kroky, které plánujete v tomto roce právě v oblasti personálního marketingu?

Myslím, že bychom se měli zaměřit na to, jak být dobrý zaměstnavatel, protože pokud u nás budou lidé rádi pracovat a budou to šířit do svého okolí, tak to je ta hlavní cesta mít dostatek lidí.

Jaký mají potenciál metody týkající se lean managementu v celkovém českém zdravotnictví?

Potenciál je samozřejmě obrovský. To je problém celého zdravotnictví, největší výzva je efektivita celého systému. Už je odborníky spočítáno, že systém, jak teď funguje, je do roku 2030 neudržitelný z hlediska financování. Zkrátka v roce 2030 už na to nebudou peníze, jelikož populace stárne, a u pracovníků-zdravotníků je demografie neúprosná a spíše ubývá. Důraz na zmíněnou efektivitu tam bude muset být a tyto metody jsou cesta.

Zhlédněte společný videorozhovor s Lenkou Kučerovou: