HR News Management News Sales News HRtv Management tv Katalog profesionálů Rekvalifikuj.cz Meetings

Jak zdravě povzbudit zaměstnance k práci, aneb Chřadne-li zaměstnanec, chřadne i firma (I. díl)

Radka Měšťanová, Fitstop s.r.o.

Kdo dnes nepotřebuje, aby on sám nebo jeho zaměstnanci dosahovali nadprůměrných výkonů? Jen těžko se ale kdokoliv z nás dokáže 8 a více hodin v jednom kuse soustředit. Jak tedy udržet pozornost po celý den a navíc odcházet z práce s dobrou náladou? Jak může ovlivnit nesoustředěný zaměstnanec celou firmu?

V prvním díle našeho miniseriálu se zaměříme na to, jaké důsledky má ztráta energie zaměstnanců na jejich pracovní výkon, ale i důsledky pro celou firmu. Podíváme se také na to, jaké způsoby firmy volí ve snaze povzbudit zaměstnance k práci.

Z deníčku zaměstnance…

Konečně odcházím z kanceláře. To už je tolik hodin? Dnes toho bylo opravdu hodně. Venku už se šeří a já mám pocit, jako by mě přejel parní válec. Tak rychle nakoupit, běžet domů připravit rodině večeři, podívat se na zprávy a jít spát. A zítra opět nanovo…“

Poznáváte sami sebe? Kolik z nás prochází stejným scénářem běžného pracovního dne? Přitom naše práce nemusí být ani zdaleka natolik náročná, jak se v závěru dne cítíme. Ba naopak. Může být jednoduchou činností nebo naším vysněným povoláním, avšak i přesto mnohdy míváme pocit, že dnes už to zkrátka lépe nepůjde…

Zamysleme se. Co nás při dlouhém dnu povzbudí? Naše tělo je nám samo dobrým rádcem. Po dlouhém sezení na kancelářské židli se jistě rádi protáhneme, nadechneme – nebo v horším případě zíváme, abychom se více okysličili. Ve chvíli, když přichází na „nejhorší“, jdeme se projít do kuchyňky a zpět, cestou se možná i zasmějeme, pokud se zastavíme u kolegyně na krátkou řeč, a dost možná si zpět do kanceláře přineseme třetí kafe, abychom se probudili. To jsou naše osobní tzv. wake-up triky, kterými se snažíme udržovat svou hladinu pozornosti a energie, aniž bychom si je uvědomovali.

Když zaměstnanec ztrácí energii, ztrácí ji i celá firma

Nároky na zaměstnance a jejich výkon neustále narůstají a stejně tak narůstá i podíl stresových a dalších faktorů, které negativně ovlivňují jejich pracovní výsledky.

Typickými znaky mnoha zaměstnanců jsou vyčerpanost, stres, rozvoj úzkostí, nízké okysličení, poruchy soustředění, frustrace z omezení pracovního prostředí na stůl a židli a v neposledním případě syndrom vyhoření či demotivace. Celodenní sezení a dívání se do počítače pak způsobuje únavu očí, bolest hlavy, zad, krční či bederní páteře a takto bychom mohli pokračovat stále dále… 

Zde se však nejedná pouze o individuální problémy. Tyto faktory si sice vybírají nepříjemnou daň na jednotlivcích v podobě pracovní neschopnosti, pasivity či ztráty angažovanosti, avšak v širším měřítku mohou citelně zasahovat i do plynulého chodu celé organizace – zaměstnanci dělají chyby, procesy se prodlužují, nestíhají se termíny… Navíc podle studií organizací Gallup a Conference Board je až 80 % pracovníků v práci pasivních nebo aktivně neangažovaných. To je alarmující!

Co z toho vyplývá? Máme kapacitu dlouhodobě pracovat jen určitým tempem. Je tudíž potřeba zařadit do naší pracovní činnosti také přestávky, krátkodobě změnit činnost nebo úplně vypnout. Nejde o luxus, ale o podmínku výkonnosti pro další dny. V důsledku toho se objevuje řada nových produktů a přístupů pro získání větší výkonnosti zaměstnanců a stále více firem si uvědomuje potenciál správně nastavených „wake up“ podnětů a stimulačních benefitů.

Jaké wake-up impulzy máme k dispozici? Inspirujte se u nás i v zahraničí.

Co dnes (ne)funguje? Tak například využití oddechové relaxační místnosti (kam ale nakonec zaměstnanci chodí jen telefonovat) či vlastní čajovna, kde můžeme skvěle rozjímat nad šálkem horkého čaje. Billiard a stolní fotbal nejsou také výjimkou, ačkoliv si neodpočine krční a bederní páteř, naše mysl určitě ano. K vidění jsou často také vlastní psychologové a skupinová meditace či jiné duchovní vyžití, avšak ti fungují spíše v zahraničí, kde je péče o zaměstnance v mnohých firmách bohužel na vyšší úrovni. HR oddělení připravují různé programy pro zdraví a zvýšení výkonnosti vlastních zaměstnanců a samotné wake-up impulzy jsou u nich běžně skloňovaným pojmem.

V ČR je pak stále častějším standardem u větších firem i vlastní fitness - dobrá volba, jak zůstat ve fyzicky dobré kondici. Je na to však potřeba vyhradit si o něco více času a ne každému je tato forma relaxace blízká. Obdobně je to pak se skupinovými cvičeními, která mnohdy působí jen na určitou skupinu zaměstnanců (či spíše zaměstnankyň), které baví pilates, jóga namísto oběda nebo ráno před prací…

Mezi další nápady, jak přelstít klesající soustředěnost a zabránit zdravotním obtížím, patří například i výškově nastavitelné stoly, které umožňují zaměstnancům se k práci případně na chvíli postavit, fyzioterapeut, který jednou ročně dochází za zaměstnanci, možnost masáží v místě pracoviště nebo motivační finanční prémie za každé zhubnuté kilo váhy.

Ověřeným zahraničním wake-up podnětem, který se pomalu objevuje i nás a má za cíl plošně aktivizovat síly zaměstnanců, je pak také přítomnost trenéra na pracovišti, který se stará o to, aby zaměstnanci dostali tu správně odměřenou dávku energie v průběhu pracovního dne, aniž by se výrazně zapotili. Krátké protažení tak zaměstnance okysličí, zlepší náladu a zvýší soustředění po dobu několika hodin.

Inspirace se zdá být takřka nekonečná, avšak jednotlivé odpočinkové benefity nemusí mít vždy žádaný celkový efekt. Jejich pojítkem je zvýšení angažovanosti zaměstnanců, která však není jen trendy slovíčkem popisujícím míru soustředěnosti a výkonu zaměstnanců. Pokud je totiž správnými nástroji stimulována, pak může přinést reálný efekt i na obchodní výsledky, čehož jsou si snad nejen zahraniční korporace vědomy.

V následujícím článku se zaměříme na konkrétní rady, ale zejména pak cviky vhodné pro sedavá zaměstnání.

Autor článku

Obsah byl připraven ve spolupráci

Následné články v sérii:

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace