Jednáte se všemi svými spolupracovníky stejným způsobem? Jinými slovy, berete je všechny jako sobě rovné? Nejspíš řeknete že ano, ale je důležité si uvědomit, že naprostá většina lidí s druhými jedná na základě respektu k nim (třeba i podvědomě). Samozřejmě není třeba dodávat, že být v kolektivu respektován a uznáván je rozhodně výhodnější, než být „tím poskokem, kterého nikdo nebere vážně“. Jak si tedy zajistit respekt mezi kolegy?
1. Vynikejte v tom, co děláte: Pokud máte dobré výsledky v práci, která je vám svěřena, uvidíte, že zanedlouho vás začnou kolegové žádat o rady a pomoc. Pokud jim vyhovíte, budete oblíbený a respektovaný. (Rady a pomoc je však dobré rozdávat s mírou, abyste se po nějaké době nepřistihli, že děláte práci za půlku týmu.)
2. Jednejte přímo: Jestliže máte s někým problém či spor, vyříkejte si to s dotyčnou osobou a neřešte vše přes šéfa. Všechny záležitosti projednávejte s lidmi, kterých se přímo týkají. Jednání za něčími zády či dokonce pomluvy vám mnoho respektu nepřinesou.
3. Poslouchejte: Umět naslouchat druhým (a samozřejmě je chápat) je někdy důležitější, než rady, které můžete rozdávat.
4. Nebuďte neustále v defenzívě: Všichni děláme chyby - důležité je, jak se s nimi vypořádáme. Negativní reakce na oprávněnou kritiku vám nikdy nepomůže. Raději ji přijměte a dejte do pořádku co jste pokazili.
5. Jednejte s lidmi s respektem: Respektovat ostatní je důležité, pokud chcete respekt získat sami. Pravidla „chovejte se k ostatním tak, jak chcete aby se oni chovali k vám“, nebo „jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá“, platí odjakživa a platit budou stále.
-ds-