Jako uživatelé sociální sítě LinkedIn jste se již pravděpodobně setkali s lidmi, kteří své profily označují zkratkou LION nebo jste dokonce jedni z nich. Tato zkratka pochází z anglického LinkedIn Open Networker a používají ji lidé, kteří se otevřeně hlásí k nedodržování jednoho ze základních pravidel LinkedInu – spojování pouze s lidmi, které osobně znají.
LION přijímá všechna pozvání a sám aktivně žádá o spojení lidi, kteří s ním nikdy nespolupracovali. Stejně se chovají i mnozí jiní uživatelé, kteří tuto zkratku oficiálně nepoužívají, sledují však stejný cíl. Většinou jsou to marketéři nebo náboráři, kteří chtějí mít co nejvíce kontaktů, a posílit tak své šance na nalezení nových zaměstnanců, zákazníků či obchodních příležitostí. Otázkou však je, zda tato strategie nedělá více škody než užitku. Na serveru hrreporter.com se nad touto otázkou zamýšlí kanadský odborník a autor knih o možnostech využití sociálních médií v HR Harpaul Sambhi.
Velké množství kontaktů působí na první pohled jako velká výhoda, co ale kvalita těchto kontaktů? A je vůbec možné efektivně řídit skupinu tisíců kontaktů z různých oborů a částí světa? „Jak vám může marketingový manažer v Číně pomoci obsadit pozici účetního v Chicagu?“ ptá se Sambhi. Personalisté by se podle něho měli na sociálních sítích zaměřit nikoli na počet svých kontaktů, ale především na budování vztahů s klíčovými lidmi z oboru.
Když se rozhodnete stát LIONem, buďte obezřetní. Musíte například počítat s tím, že vaše kontakty budou využívat vašeho jména k navazování spojení s dalšími lidmi ve vaší síti. Připravte se také na obrovské množství informací, které začnou přibývat ve vašem e-mailu. Podle psychologů dokáže jeden člověk udržovat bližší a trvalejší vztahy maximálně se 150 lidmi. Technologie typu sociálních sítí nám to zdánlivě usnadňují, snadno se v nich však můžeme ztratit.
-kk-