Benefity, benefity a zase ty šílené benefity (1/2)

Vytisknout

Radek Havelka, ICT Pro s.r.o.

Jídlo zdarma, dovolená bez omezení, volná pracovní doba. Kdo by nesnil o takovýchto pracovních výhodách? Sice je asi většina z nás ještě nezažila, ale jejich zavádění do firemní praxe je dnes stále běžnější. S cílem přilákat a udržet ty největší talenty stupňuje řada zaměstnavatelů svůj šarm na trhu práce. Budují pracovní prostředí podobné zábavním parkům a zaměstnancům nabízejí množství inovativních benefitů.

Zostřující se boj o kvalitní pracovní síly snižuje efektivitu náborových nástrojů v podobě běžných zaměstnaneckých výhod. Obchodní společnosti proto neustále rozšiřují nabídku nadstandardních benefitů a v jejich zavádění jsou stále vynalézavější. Největší pracanti a kreativci bývají však často motivováni vnitřně a chtějí uspět i bez zvláštního důrazu na finanční ohodnocení či množství dovolené. Proč jsou tedy zaměstnanecké benefity i přesto důležité?

Pracovní benefity mohou nejen přilákat talentované lidi, ale také je pomáhají ve firmě udržet a povzbudit k maximálnímu výkonu. Naproti tomu jejich absence, společně s bezohledností, špatnými pracovními podmínkami a nepřátelskou atmosférou, velmi negativně ovlivňuje pracovní výsledky a celkový úspěch a prosperitu firmy.

Zaměstnanecké výhody mají navíc pozitivní dopad na vnitřní motivaci, spokojenost a loajalitu zaměstnanců a rozhodně by měly být nedílnou součástí firemní kultury každé moderní společnosti.

Jak tedy přilákat do firmy talentované a schopné lidi?

Pro vaši inspiraci do boje o hlavy v aktuálně vyhroceném světě náboru a pro podporu budování příkladné firemní kultury se smysluplnými výhodami pro zaměstnance jsem zaměstnanecké benefity rozdělil do základních 10 kategorií. Není cílem začlenit do plánu firemního rozvoje všechny druhy benefitů anebo je ve firmě zavádět nějak „na sílu“. Ani by to v rámci rozpočtu firmy nebylo reálné. Vyberte si takové, které vám nejlépe zapadají do firemní kultury a strategie.

1. Flexibilita: Nabídněte zaměstnancům flexibilní pracovní dobu a možnost pracovat vzdáleně

Připusťme, že den má 24 hodin. Sice ne každá profese se dá dělat po nocích, o víkendech nebo v časně ranních hodinách, ale je spousta kreativních pozic, které se dají dělat prakticky v jakoukoli denní dobu. Respektujete tím individuální rytmus zaměstnanců, podpoříte jejich výkonnost a snížíte absenci i fluktuaci. Firma Ventura dokonce nabízí flexibilitu formou krátkodobého volna kvůli nevolnosti či změně počasí (vítr, sníh…), aby si zaměstnanci mohli jít zasurfovat, když jsou vlny anebo zalyžovat na čerstvém prašanu.

Moderní technologie umožňují mnohým profesionálům pracovat prakticky odkudkoli. Některé zaměstnance vysoce motivuje práce z pohodlí a klidu domova a firma tím zároveň může ušetřit část nákladů na zajištění pracovního zázemí. Stále častěji se setkáváme s manažerským přístupem, který prosazuje flexibilitu: „Dělej si to, jak chceš, kdy chceš a kde chceš, hlavně ať je to hotový!“

Úskalí takové práce však mohou být snížená schopnost komunikace s kolegy v rámci týmu či předepsané různé druhy pohotovostí, kdy jsou zaměstnanci nuceni být ve střehu i v nočních hodinách a o víkendech, což je velmi obtěžující. Problematické se v tomto smyslu jeví i povinné telekonference v nadnárodních korporacích, kde se manažeři či kolegové často vyskytují na opačném konci planety ve vzdálených časových pásmech a je tedy nutné se jim přizpůsobit. Česká legislativa dokonce plánuje tyto situace omezit novelizací zákoníku práce.

2. Jídlo: Zajistěte zaměstnancům přiměřené bezplatné stravování

Stejně jak se říká, že láska prochází žaludkem, i srdce kreativce touží po ránu po čerstvém koblihu nebo třeba po dortu v den narozenin. Některé firmy poskytují zaměstnancům bezplatně oběd v kantýně či místní „vývařovně“, dávají příspěvek na oběd v restauraci či bufetu, případně zajišťují občerstvení formou cateringu.

Je pak jen otázka míry, zda dát v rámci občerstvení lidem nějaké limity. Jestli vám nevadí, že zaměstnanec denně spořádá několik zákusků a vypije šest hrnků kávy, není třeba si lámat hlavu s dotovanými žetony, pokladničkou či jiným omezením.

Některé společnosti jdou ve své pohostinnosti ještě dále. Yahoo!, kromě bezplatné snídaně, oběda a večeře, pořádá letní pikniky, víkendové trhy se zdravou výživou, zábavné festivaly, dětské prázdninové party a těhotenské večírky.

Zajištěním bezplatného stravování zaměstnancům nejen ušetříte peníze, ale podpoříte i vnitrofiremní networking.

3. Zábava a fitness: Dejte zaměstnancům příležitost k aktivnímu odpočinku

Umožněte občas zaměstnancům „dobít baterky“. Dejte jim prostor si pohrát, odpočinout, odreagovat se. Zbaví se tím stresu, únavy a získají novou inspiraci a chuť do práce. Nemusíte hned pořizovat tělocvičnu, pódium s živou hudbou, fotbalové hřiště, volejbalové kurty či plavecký bazén, ale inspirujte se firmami, které poskytují lidem např. kulečníkový stůl, místnost na stolní tenis či klavír, basketbalový koš, minigolf, čítárnu, hudební koutek apod.

Firma AOL, kupříkladu, může být pro mnohé firmou snů právě pro  pestré zázemí, kde vedle stolního fotbalu, ping-pongu a bohatého občerstvení můžete zasednout do masážního křesla, dát si šlofíka na gauči ve zvláštní místnosti anebo se věnovat svému tělu v místní posilovně či na lekcích fitness. Adobe zase poskytuje zaměstnancům místo k meditaci i vypuštění páry prostřednictvím kickboxu a lekcí Pilates.

Zaměstnanec, který má „čistou hlavu“, podává následně mnohem vyšší a soustředěnější pracovní výkon, tudíž investice do aktivního odpočinku se vám v konečném důsledku vrátí.

4. Zdraví: Podpořte duševní i tělesné zdraví zaměstnanců

Sedavé zaměstnání či přílišná jednostranná námaha způsobují řadu zdravotních problémů. Mnoho lidí dnes pronásleduje nadměrný stres, který nemají kde přirozeně odbourávat, a proto trpí poruchami duševního i fyzického zdraví.

Mnozí zaměstnavatelé nabízejí různé výhody v rámci zdravotního připojištění, wellness programy, přispívají na sportovní vyžití zaměstnanců, budují prostory pro aktivní odpočinek, platí lidem výživové poradce či osobní trenéry, zajišťují firemní maséry či psychoterapeuty, organizují teambuildingové akce a outdoorové kurzy pro podporu týmového ducha, zlepšení vnitrofiremní komunikace a týmové dynamiky.

Udržování dobrého zdraví a podpora zdravých návyků zaměstnanců šetří v konečném důsledku zaměstnavatelům finanční prostředky na nemocenskou, zvyšuje u zaměstnanců množství endorfinů, snižuje stres a podporuje tvořivost i vnitřní motivaci ke kvalitně odváděné práci.

5. Dovolená: Poskytněte více volného času i kvalitní zázemí na zotavenou

Není již dnes žádnou zvláštností, že firmy poskytují zaměstnancům dodatkovou dovolenou k běžným čtyřem týdnům. Podstatné však je, jak pružně firma reaguje na to, když si člověk volno vezme.

Pokud si máte vzít týden dovolené a několik dnů před tím musíte vytvářet alespoň mírný náskok množstvím přesčasů, kdy se lopotíte do pozdně nočních hodin a spíte méně než slon africký ve volné přírodě, v důsledku čehož polovinu dovolené logicky následně prospíte, načež ještě po návratu doháníte resty takřka s drastickým nasazením amerického buldoka a časovou dotací od nevidím do nevidím, přičemž načerpanou energii z dovolené promrháte prakticky během prvního dopoledne, budete si velmi dlouho a opatrně rozmýšlet, zda vám to vůbec stojí za to.

Když však firma dokáže vytvořit zázemí, přizpůsobit tempo a zkoordinovat práci v rámci týmu tak, abyste se kvůli dovolené nemuseli proměnit v zombie, můžeme teprve hovořit o dovolené na zotavenou nikoli zohavenou.

Díky tomuto fenoménu si raději více než polovina zaměstnanců soukromých firem všechnu dostupnou dovolenou ani nevybere, i když jsou dnes dokonce zaměstnavatelé, kteří jako benefit nabízejí dovolenou a nemocenskou bez omezení, pokud je opřena o dobré pracovní výsledky. Deficit energie u lidí bez adekvátního odpočinku způsobuje snížení výkonnosti, kreativity a soustředění a může dokonce vyústit i v syndrom vyhoření.

Některé společnosti poskytují zaměstnancům k dovolené i příspěvek na hotel či letenky, aby potřebnou rekuperaci podpořily. Vycházejí totiž z faktu, že navštěvováním nových míst, děláním nových věcí a poznáváním nových lidí získává člověk zkušenosti, které podporují inovativní a tvořivé myšlení i na pracovišti.

Další typy zaměstnaneckých benefitů, včetně některých odstrašujících příkladů, probereme v následující části článku.

Autor článku

Obsah byl připraven ve spolupráci

Zaujal Vás tento článek? Objednejte si služby tohoto dodavatele na EduCity.cz a jako členové Klubu EduCity můžete získat něco navíc.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace