Jak motivovat zaměstnance, jak manažeři chodí kolem horké kaše a jak na tom vydělat

Ing. Jan Korbel

Na sociální síti LinkedIn bylo jedním dotazem na motivaci zaměstnanců spuštěno dlouhé vlákno. Nebere konce a každý účastník neustále vnáší své starosti a poznatky. Do diskuze o motivaci najednou vplouvají rozdávané nebo naopak chybějící stravenky, pochvaly, metoda cukru a biče a dokonce ono magické slovo „nástroje“… Úžasné pojení „nástroje na motivaci lidí“.

Vážení manažeři a personalisté. Zamyslete se nad svou pozicí. Máte debatovat a řešit, nebo vyřešit? Podívejte se, jak jste sami ovlivnitelní. Co Vás žene k této směšné nekonečné „hře na řešení“ problému motivace? Kde se ta motivace ve vás bere? Chcete pochopit situaci a tento fiktivní „problém“ vyřešit, nebo vám jde o diskuzi a mlácení prázdné slámy? Jak by se vám takové mlácení prázdné slámy líbilo u vašich podřízených?

Motivace (chování) je dána jak jedincem, tak i prostředím (Kurt Lewin). Nevytváříte si náhodou prostředí, které vám umožňuje neustále řešit fiktivní problém motivace, aniž byste někdy dosáhli výsledku? Zavřít oči před jasným poselstvím, které ale nemá návod k úspěchu po definovaném počtu vždy stejných kroků? Raději hledáte nástroje, které vám umožní jejich další porovnávání a hledání rozdílů a další zamlžení situace? Na tuto hru se jistě najde řada spoluhráčů. Mezi nimi jsou dodavatelé, kteří vám dodají potřebné hračky ve formě nástrojů (stravenky, sportovní akce, týmové hry, drahé analýzy, školení, workshopy, …). Neroztáčíte náhodou obrovské kolo, které na sebe nabaluje starosti a generuje nové problémy?

Zaměstnance motivujte celkovou firemní kulturou. Buď motivace je, nebo není. A jestli si ji chcete koupit, uplácíte. Jen si svůj problém zvětšujete. Např. často rozebírané stravenky. Zavedete je, stát vás podpoří daňovým zvýhodněním a vznikne zajímavé téměř motivační prostředí. To ale časem považuje stravenky za standard. Přestanou tedy opět i motivovat. A jak je nyní chcete opustit? Naopak jste dali prostor šikovnému podnikateli, který se vtlačil mezi Vás a podřízené tím, že uspokojil vaše volání po nesmyslném magickém nástroji. Co např. vzdělávací agentury a lektoři? Přizpůsobí se také a školí jinak vynikající manažery, jak motivovat zaměstnance. A protože většina z nich v praxi motivační prostředí ani nezažila, naučí vás Maslowa a jeho pyramidu, což samo o sobě samozřejmě nijak extrémně nepomůže.  Co má dobrého manažera poučovat lektor, který většinou ani nemá prokazatelnou praxi? Vybavuji si nedůvěřivost manažerů, když jde o měřitelnou výkonnost. Kam se tato nedůvěřivost a důkladné prověřování poděje, když si koupíte např. kurz o motivaci?

Pojďme zpět například ke stravenkám. Jak je obejít? Pojďme trochu poškádlit naše mozky. Nebylo by lepší přesvědčit manželku ředitele, aby vařila pro zaměstnance obědy? To by byla motivace! A až toto bude standardem ve většině firem, opět to přestane lidi motivovat? Co pak? Kam až jste ochotni zajít v této hře na řešení a výměnu zkušeností, než začnete konečně řešit původní zadání? Rozdávejte stravenky, kupujte kurzy, ale nečekejte, že za Vás někdo udělá vaši práci tím, že vám prodá balík stravenek a podobné motivační „nástroje“.

Pokud máte chuť na další pohled do sebe, zamyslete se. Jak byste reagovali na tuto situaci u přijímacího pohovoru:

  • Zaměstnavatel: „Kolik bych Vám měl ke mzdě přidat, abyste vykonával Vaši práci aspoň trochu nadprůměrně? Abyste pracoval na maximum? Moc bych si přál, abyste byl motivovaným pracovníkem“.

  • Pracovník: „Přidejte mi na den 80 Kč a zaplaťte mi sport a já budu pracovat na maximum.“

Chtěli byste takového člověka?

Můžete souhlasit a nemusíte. Rád si také přečtu Vaše názory, ale pokud nevezmete podobná témata pevně do rukou, nikdy se v motivaci lidí ve vaší firmě nic nezmění. Jaké by to bylo, kdybyste ušetřili čas, peníze a energii na pseudoproblémech a mohli se věnovat skutečnému růstu?