Jak na odměňování a péči o zaměstnance?

Současná doba je plná paradoxů. Na jedné straně rekordní inflace, která způsobuje vleklou ztrátu kupní síly zaměstnanců a v mnoha případech i jejich narůstající nespokojenost v práci. Na straně druhé zaměstnavatelé, kteří se potýkají s nedostatkem kvalitních lidí, současně jsou však mnohdy na hranici mzdových možností. Jak se popasovat s touto situací, získat konkurenční výhodu na trhu práce a přečkat úspěšně krizi?

Stéphane Nicoletti: S benefity není spokojeno téměř 40 % zaměstnanců.

Obavy z nedostatečné výše mzdy jsou mezi zaměstnanci značné. Výsledky aktuálního Barometru zaměstnanců společnosti Up Česká republika mezi více než 1000 lidmi z tuzemských firem a organizací ukázaly, že takovou starost má 30 % zaměstnanců. Téměř shodné množství lidí se obává vyššího stresu a tlaku, a třetí nejčastěji zmíněnou obavou je zhoršení pracovní atmosféry.

Odměňování a péče o zaměstnance jsou obzvlášť v takové době komplexní disciplínou. Kde ale začít? Zaměřit se na co nejvyšší mzdu či plat? Budovat zdravé prostředí a dobré vztahy? Nebo se odlišit netradičními benefity a výhodami?

Zaměstnavatelé se leckdy zaměřují jen na jednu oblast a ostatní, často i důležitější, opomíjejí. Proto jsme na základě naší téměř 30leté praxe sestavili jednoduchou pyramidu péče o zaměstnance, která je inspirována slavnou Maslowovou pyramidou lidských potřeb. Tato pyramida může být vodítkem, kde s péčí o zaměstnance začít, jak postupovat a na co nezapomenout.

Vše stojí na zdravé firemní kultuře

Základem kvalitního pracovního zázemí je zdravá firemní kultura a naprosto klíčová je pak pro každou firmu dobře nastavená komunikace jak mezi nadřízenými a zaměstnanci, tak i mezi kolegy. S tím souvisí i pravidelné zjišťování spokojenosti a potřeb zaměstnanců. To je maximálně důležité i pro samotné zaměstnance, jak ukázal průzkum. Podle 83 % lidí by ideální zaměstnavatel měl pečovat o firemní kulturu a dobré vztahy a 87 % dotazovaných by ocenilo, pokud by se zaměstnavatel zajímal o jejich názory týkající se pracovních záležitostí.

Peníze nejsou všechno, ale nesmí chybět

Na druhém patře pyramidy se nacházejí finance, tedy mzda či plat. Je nesporné, že částka na výplatní pásce je obzvlášť v době vysoké inflace velmi důležitá a nesmí se zanedbat. Zároveň to ale neznamená, že naplněním nebo dokonce přeplněním této oblasti má zaměstnavatel hotovo. Faktem je, že na růst výplaty se velmi rychle zapomíná. Dostanou-li zaměstnanci přidáno, jen málokdo si na to po třech či čtyřech měsících ještě vůbec vzpomene. Efekt peněz na celkovou spokojenost zaměstnanců je jednoduše krátkodobý.

Kvalitní stravování pro fyzické zdraví i duševní pohodu

Dalším, mnohými zaměstnavateli podceňovaným patrem pyramidy je podpora stravování zaměstnanců. Podle 9 z 10 lidí by přitom zaměstnavatel měl pečovat o kvalitní stravování svých zaměstnanců. Cílená podpora stravování, která je mnohdy považována za standard, je přitom výrazným benefitem také pro zaměstnavatele. Kromě toho, že pravidelné kvalitní stravování přispívá k lepšímu fyzickému zdraví zaměstnanců, umožní zaměstnanci na chvíli „vypnout“ a pročistit si hlavu. Příjemná společnost kolegů může, s trochou nadsázky, suplovat malý firemní teambuilding.

Potenciál příspěvků na stravování zůstává v mnoha případech nevyužitý. Přitom tak lze zvýšit kupní sílu zaměstnance efektivněji, než kdyby měl stejnou částku získat čistě v rámci mzdy či platu. Své daňové zvýhodnění si navíc jak papírové stravenky, tak eStravenky zachovávají i po zavedení konsolidačního balíčku.

Well-being doma i v práci

Podpora fyzického i duševního zdraví a relaxace zaměstnanců na každodenní i občasné bázi je nezbytnou součástí mixu odměňování. V době již zmiňované ztráty kupní síly, kdy zaměstnanci omezují výdaje a šetří i na svých koníčcích a volnočasových aktivitách, může tlak na výkon v práci i doma vyústit až v deprese či syndrom vyhoření. Pro zaměstnavatele to pak může znamenat například vysokou fluktuaci zaměstnanců, která nepříznivě dopadá na celkový chod firmy či organizace.

Tuto nutnost potvrzují také výsledky průzkumu. Podporu fyzického a duševního zdraví prostřednictvím například volnočasových benefitů na sport, kulturu, ale i na pomoc psychoterapeuta či nákup vitamínů by u svého zaměstnavatele ocenilo 88 % respondentů.

Děkovat a chválit

Dlouhodobě podceňovaný faktor, který zaměstnancům opravdu schází? Pochvala, poděkování a ocenění, ať už materiální či slovní. Přitom umění pochválit či poděkovat je vlastností skvělého zaměstnavatele pro 91 % dotazovaných.

Přínos pochvaly ve většině případů nelze nahradit penězi, které fungují a motivují krátkodobě. Pochvala či uznání mají mnohem výraznější a dlouhodobější dopad zejména na motivaci zaměstnanců a jejich angažovanost. Stále oblíbenější jsou na naší platformě Můj Up i online pochvaly, které řeší někdy problematické oceňování odvedené práce v hybridním režimu.

A něco navíc

Podpora finančních produktů, služební telefon nebo příspěvek na dopravu… Škála benefitů je opravdu pestrá. Pokud to situace dovolí a současně benefit pokryje potřebu zaměstnance, bude takový příspěvek jen další konkurenční výhodou na trhu práce.

Věřím, že budoucnost úspěšných firem tkví především v komplexním přístupu k samotným zaměstnancům, kteří úspěšný byznys pomáhají tvořit. Jedině taková společnost získá v současném složitém světě konkurenční výhodu. Správné nastavení mixu odměňování v kombinaci s pěstováním zdravé firemní kultury a využíváním chytrých nástrojů digitálních technologií jsou v tom pro manažery základem a současně nezbytným pomocníkem.

Pyramida péče o zaměstnance

 

Up Česká republika, která zahájila svoji činnost na českém trhu v roce 1995 a je součástí mezinárodní skupiny Groupe Up, která je nyní přítomna ve 29 zemích po celém světě. Up Česká republika je předním hráčem v oblasti zaměstnaneckých výhod a HRtech a poskytuje atraktivní a inovativní motivační platformy organizacím, které považují angažované zaměstnance za klíč k obchodnímu úspěchu. Nabízí také řešení v oblasti marketingové komunikace a strategického rozvoje podnikání. Schopnost analyzovat současnou situaci zákazníků a navrhovat a implementovat efektivní systémy výhod a věrnostní programy činí z Up Česká republika jednoho z hlavních lídrů v určování tohoto trendu.