Najít, udržet, motivovat

Má-li personalista ve firmě udržet ty nejvýkonnější mozky, musí při stálém nedostatku lidí používat čím dál složitější metody. Podíl na firmě bývá tím pravým řešením. Ve všech oborech se schopní lidé stávají tím nejcennějším a patenty či technologie začínají hrát druhé housle. Nejjednodušším způsobem, jak si nejlepší zaměstnance připoutat, je nabídnout jim část akcií společnosti. To je navíc nejefektivnější cestou, jak zaměstnance posunout do mentální pozice vlastníků, kteří hledí dál než k nejbližšímu výplatnímu termínu.

Mezi akciové motivační programy patří akciové opční plány – jsou zřejmě nejznámější variantou získání podílu na firmě. Společnost nabízí zaměstnanci právo v budoucnosti odkoupit daný počet akcií firmy za předem stanovenou cenu. Zaměstnanec ví, že při růstu kursu akcií vydělá (a při pádu kursu nic neriskuje, neboť opci nemusí využít, což může někdy snížit motivaci). Další možností je přímý nákup akcií – zde si zaměstnanec přímo od společnosti kupuje její akcie, zpravidla s jistou slevou. Jeho odměnou je růst kursu akcií, oproti opčním plánům ale nese i riziko pádu kursu. Jelikož jde o jednorázovou transakci, přímý nákup akcií zaměstnance nemotivuje k setrvání ve firmě.

Akcie zdarma – i zde zaměstnanec nese riziko pádu kursu, vydělá však v každém případě. Pokud je omezena převoditelnost akcií, může jít o dobrý nástroj, jak si klíčové odborníky udržet. Velmi dobrý a výhodný způsob (i z daňového hlediska), jak ze zaměstnanců učinit spoluvlastníky firmy, jsou zaměstnanecké akcie. Stínové akcie jsou motivačně zřejmě nejvhodnějším nástrojem. Zaměstnanec získá jen jakési hypotetické akcie, jejichž kurs se vyvíjí podle společností stanovených pravidel, a pravidelně je mu vyplácen peněžní bonus, odpovídající změně hodnoty stínových akcií.
Zdroj: JobPilot.cz - české stránky serveru JobPilot s nabídkami práce
Zobrazit přehled článků ze zdroje JobPilot.cz