Proč školní teorie motivace nefungují - 1. díl motivační minutky Ivo Tomana

O motivaci je spousta školních teorií. A většina z nich v praxi moc nefunguje. Jednu z nich vám teď ukážu. To, co vidíte, mám z učebnice jedné Vysoké školy.  Všichni máme motivy, které ovlivňují naše myšlení a chování. Ty motivy jsou vnitřní a vnější. 

Ivo Toman, TAXUS International s.r.o.

Vnitřní motivy jsou:

  • Dosažený výsledek
  • Zajímavá a zábavná činnost
  • Osobní růst
  • Společenský význam práce
  • Společenské postavení

Vnější motivy jsou:

  • Finanční odměny
  • Zaměstnanecké výhody
  • Pochvala a uznání
  • Povýšení
  • Zahraniční cesty

Podle této tabulky máte vést lidi. To se učí na vysoké škole. Když to nebudete umět, neuděláte zkoušku. Jenže já s tím vůbec nesouhlasím. Takový učebnicový přístup vůbec nefunguje. Vyrostl jsem za socialismu mezi horníky na Karvinsku, pár kilometrů od polských hranic. Můj otec, bratr, i většina spolužáků a kamarádů v dolech pracovala. Tak se podívejme, jak to vypadalo podle této tabulky.

Motivuje nás dosažený výsledek. Ti horníci často „trhali“ různé rekordy, za to měli dost peněz. Zajímavá činnost. Zajímavé to v šachtě asi moc nebylo, ale horníkům se vytvářelo zajímavé mimopracovní prostředí. Zejména kulturní akce. Například Den horníků v Karviné a v Havířově, to bylo za komunistů něco úžasného. O tom jinde v republice mohli jen snít. 

Video: 1. díl motivační minutky Ivo Tomana

Osobní růst. I horníci chodili na školení. Měli celá školící centra - Podbánské na Slovensku. Pravda, často se to zvrhlo v popíjení alkoholu, ale školení měli. Společenský význam a společenské postavení. Málo vzdělaní horníci měli za komunistů vysoké společenské postavení. Pamatujete si „Já jsem horník, kdo je víc?“. Pamatujete na Ocelové srdce republiky a jiné propagandistické žvásty? Ti mladší to už dnes asi neznají, ale tehdy byli horníci elitou.

A pojďme na vnější motivy. Finanční odměny. Horníci tehdy vydělávali hodně peněz. Zaměstnanecké výhody byly ohromné. Otec nosil domů ze směn spoustu jídla ve velkých termoskách. Fasoval ho zdarma. Polovinu oblečení jste si nemuseli kupovat i to vylo zdarma. Třeba zimní bundy. Hornické učně a děti horníků jste v Karviné poznali bezpečně - podle stejných tmavých bund.

A pokud jste se šachtě upsali na 10 let, nemuseli jste na vojnu a dostali jste byt, na který jiní čekali roky. Pochvaly a uznání. Na půdě jsem našel Řád práce ještě po dědovi, který byl také horníkem.  Povýšení. I horník mohl být povýšený, mohl se stát mistrem - tomu se mu říká štajgr.  Zahraniční cesty. To je zajímavé. Za komunistů se dostali ven jen vrcholoví sportovci, vědci, anebo horníci. Můj otec byl za komunistů 3x v Jugoslávii. Přitom nebyl v KSČ.

Toto všechno tedy horníci měli. Teoreticky je všechno splněno. A víte, co většina z nich dělala navíc? Vůbec nic. Nebyli loajální. Ulejvali se. Dělali v pracovní době různé fušky Mnozí dokonce šachtu okrádali. Často mi ukazovali, co si vynesli ven. Jak vidíte, tyto školní motivační teorie v praxi nefungují. V dalších dílech si ukážeme, co naopak funguje.  Zajímáte se o motivaci? Pak sledujte Magickou motivační minutku Iva Tomana.

Jojo, motivace to je věda. Vidíte to jinak? Napište mi do komentáře pod článek svůj názor. Váš Ivo Toman.

Články v sérii

Aktuální

Proč školní teorie motivace nefungují - 1. díl motivační minutky Ivo Tomana

Aktuální

Motivy - 2. díl Magické motivační minutky Ivo Tomana