Je vyhazov za pomluvu šéfa na Facebooku oprávněný?

Američané s napětím očekávají rozhodnutí soudu v případu, který se může stát precedentem pro řešení situací, kdy zaměstnanec kritizuje svého nadřízeného na internetové sociální síti. Jedná se o případ paramedičky Dawnmarie Souzaové, kterou v prosinci 2009 propustila záchranná služba American Medical Response ve státě Connecticut proto, že pomluvila svého nadřízeného na Facebooku.

Konflikt Dawnmarie Souzaové s nadřízeným vznikl proto, že jí nadřízený vyzval, aby sepsala odpověď klientovi, který si stěžoval na její práci. K jejím stížnostem na šéfa se pak na Facebooku přidali i další kolegové. Zaměstnavatel zdůvodnil propuštění Souzaové tím, že porušila firemní pravidla, která zaměstnancům zakazují hanobení firmy, jejích vedoucích představitelů, kolegů či konkurentů.

NLRB: Zaměstnanci mají právo mluvit o své práci

Žalobu k soudu ve věci protiprávního propuštění nicméně nepodala přímo Souzaová, ale federální úřad odpovědný za dodržování práv ve vztazích zaměstnanců a zaměstnavatelů - Národní rada pro pracovně-právní vztahy (National Labor Relation Board – NLRB). NLRB argumentuje zákonem o pracovních vztazích (National Labor Relations Act), podle něhož mají zaměstnanci právo diskutovat spolu o svých pracovních podmínkách, což se může dít i v kyberprostoru.

Výsledek soudu, který proběhne v lednu, očekávají zaměstnavatelé, právníci i média. Dá se totiž předpokládat, že obdobných případů bude stále více.

-kk-

Zdroj: Inc.com - portál amerického magazínu Inc. pro začínajcí podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Inc.com