5 největších mýtů ze současného světa HR

Vytisknout

18843253

Pojem HR je v dnešní době velmi často skloňován. I přesto ale existuje spousta mylných představ o této oblasti, které stojí mezi firmou a úspěchem.

Pojďme si ty nejdůležitější z nich uvést na pravou míru a podívat se na ně trochu z jiného úhlu.

MÝTUS 1: Teambuilding stmeluje tým

Jsou vztahy na pracovišti napjaté, lidé spolu nekomunikují dobře a morálka obecně poklesává? HR oddělení zorganizuje teambuilding a tím stmelíme tým.

Toto je jeden z nejčastějších omylů. Protože pokud už teď je produkce slabá a morálka týmu také, teambuilding jsou v zásadě vyhozené peníze.

Celé to funguje totiž trochu obráceně, protože produkce je nadřazená morálce. Produkce je tedy základem morálky. Pokud toto platí, pak abyste zvýšili morálku, potřebujete zvýšit produkci.

Jednoduše tedy zajistěte, že každý člen týmu ví, co má dělat, má jasný cíl a produkuje, jak nejlépe to jde. Už toto způsobí, že morálka lidí půjde nahoru a lidé místo žabomyších válek budou více kooperovat.

Pak, za odměnu, když dosáhnou cíle, klidně uspořádejte nějakou „teambuildingovou“ akci. V takové chvíli to totiž bude fungovat, lidé si to opravdu užijí a vztahy se opravdu posílí.

MÝTUS 2: Zkušený uchazeč nás zachrání

Noví zaměstnanci etablovaní bez práce? To je sen každé firmy. Mít hotového pracovníka, který jen naskočí do rozjetého vlaku a produkuje, je krásná představa, ale málokdy se stane skutečností.

Lpění a spoléhání se na znalosti kandidátů v HR znamená, že sami sebe jako firmu velmi omezujete. Důležitější než znalost je schopnost použít tuto znalost v praxi. Schopnost můžeme definovat jako stav, kdy 1. pozorujeme, 2. rozhodujeme se a 3. konáme, a to tak, že dosáhneme dobrého výsledku.

Je spousta lidí, kteří mají kvalifikaci k tomu něco dělat, ale ve skutečnosti v tom nemají výsledky. Možná už jste se setkali s někým, kdo měl v životopise školy i praxi v oboru, ale výsledky za ním vidět nebyly. Znalost sama o sobě totiž bohužel nic neprodukuje.

Proto je často lepší dát příležitost lidem, kteří možná mají jen základní znalosti a zkušenosti, ale svými úspěchy v minulosti už prokázali, že jsou také schopní je použít. Do těch se pak rozhodně vyplácí investovat čas a energii a s doplněním jejich znalostí jim pomoci.

Snažit se přivádět k produkci z podstaty neproduktivní jedince, je nikdy nekončící dřina.“

MÝTUS 3: Pod dobrým vedením člověka naučíme produkovat

Hlavně ať má ruce, nohy a pracovní povolení a my ho už produkovat naučíme. Ano, i takový někdy míváme přístup, když hledáme nové lidi. Je ale opravdu možné vzít jakéhokoli člověka a naučit ho těm správným pracovním návykům, které způsobují, že je svými výkony firmě přínosem?

Bohužel ne. Sympatická osoba, která říká ty správné věci na pohovoru, je lákavým řešením na neobsazenou pozici. Věřte, nevěřte, ještě stále mnoho lidí věří, že když osoba působí dobře, bude také dobře pracovat. Ale ať už je práce na obsazované pozici náročná nebo úplně snadná, vyžaduje vždy alespoň nějaké zaměření pracovníka na výsledky.

Ne že by se nedala zlepšit efektivita pracovníka. To jistě možné je. Ale to už musí být pracovník, který je v základu produktivní. Existuje typ lidí, a je jich mezi námi zhruba 20 %, kteří to v sobě prostě nemají a mají tendenci se spíše práci vyhnout, než ji udělat.

Snažit se přivádět k produkci z podstaty neproduktivní jedince, je nikdy nekončící dřina manažerů. Je to, jako když zasadíte semínko do písku, zaléváte jej, staráte se o něj, podporujete ho a očekáváte, že poroste. A ono pořád nic. Kdežto když si vyberete úrodnější půdu, bude vaše snaha odměněna brzy a hojně.

Stojí tedy za to nebrat kohokoli, ale vybírat ty „úrodnější“ a v základu již produktivní.

MÝTUS 4: Skvělé benefity namotivují každého

Prý jen bohaté a známé firmy mohou získat zapálené zaměstnance. Prý je to dnes souboj benefitů a kdo nabídne ty zajímavější, může být populárním zaměstnavatelem. Prý můžete motivaci zvýšit skrze výhody.

A proto máme tendenci se v personalistice výrazně soustředit na tvorbu benefitů a motivačních programů. Věříme, že tím udržíme a přilákáme šikovné zaměstnance. A ano, některé udržíme a některé i přilákáme. Ale pokud je jediným důvodem, proč do firmy někdo nastoupí nebo v ní zůstává, benefit, jsme v neviditelné pasti.

Viděli jste někdy českou satirickou komedii „Já to tedy beru, šéfe!“? Tam jde vlastně celou dobu o nekonečné navyšování benefitů a přetahování lidí.

Motivace je vnitřní věc člověka, není tedy možné ji uměle vytvořit skrze benefity a myslet si, že tak získáme loajálního pracovníka. Hledejte tedy jednoduše pracovníky, kteří jsou už teď motivováni samotnou prací a baví je to. A benefity připravte hlavně pro ty, kteří si je zaslouží jako odměnu za skvěle odvedenou práci.

MÝTUS 5: Musíme se smířit s tím, že „nejsou lidi“

Ze všech stran se na nás v poslední době valí informace o tom, jak je nezaměstnanost nízká a není dostatek kvalitních pracovníků, které by firmy mohly přijmout. A ano, určitě jsou obory, kde je najímání rozhodně oříškem. Když se ale rozhlédnete pořádně, zjistíte, že to neplatí tak plošně, jak se to často prezentuje v médiích, ačkoli to mnoho lidí považuje za realitu.

Ale co je to vlastně „realita“? Realita je to, co můžete nahmatat, co jednoduše existuje. Realita je ale také to, s čím souhlasí většina lidí.

Pokud tato definice reality platí, pak to, že s tím jednoduše nebudeme souhlasit, může způsobit to, že si dáme alespoň nějakou šanci na úspěch. Kdyby několik jedinců kdysi nesouhlasilo s obecným postojem, že člověk nikdy nebude létat, nikdy bychom možná neměli letadla.

Než přijmete to, co vám předkládají média a společnost vůbec, zkuste dát šanci myšlence, že vám se to prostě povede, a změňte tak svou realitu.

Možná vám některé mýty nepřišly až tak mýtické a možná vám některá má hlediska na ně nepřipadají reálná. To je v pořádku. Když vám ale alespoň jeden z nich pomůže něco u vás ve firmě změnit či vylepšit, bude to skvělé. Držím vám palce.

Autor článku

Obsah byl připraven ve spolupráci

Zaujal Vás tento článek? Objednejte si služby tohoto dodavatele na EduCity.cz a jako členové Klubu EduCity můžete získat něco navíc.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace