Jak se vyrovnat s pracovním stresem

Stejně jako necháváme šanony s papíry v kanceláři, bylo by skvělé tam takto snadno odložit i stres. Většinou si ho ale bereme domů, což má dopad na naše chování. Navíc nikdo nechce být tím, kdo si neustále stěžuje na práci a otravuje tím své okolí. Jak to udělat, abyste zmírnili váš pracovní stres? 

Existuje několik způsobů, jak stres „hodit za hlavu”, zachovat si zdravý rozum a nehovořit o pracovním stresu jen negativně. Zde jsou tipy, jak jej udržet pod kontrolou. 

Hledejte příležitosti pro odpočinek

Někdy si musíme sami najít příležitosti, jak si na chvíli odpočinout od práce a snížit tak dávku stresu, která je spojena s každým zaměstnáním. Velkou roli hrají i malé přestávky. Dopřejte si čas pro sebe, a je jedno, zda si půjdete koupit občerstvení do automatu o tři patra níže, nebo se půjdete na deset minut nadýchat čerstvého vzduchu. 

V psychické rovině si můžete pomoct pozitivním myšlením. Zkuste od práce na chvíli uniknout do myšlenek o událostech, na které se těšíte, připomeňte si vaše úspěchy a kladné výsledky z minulých pracovních úkonů. Hledejte cesty, jak současně stanovený cíl a úkol splnit co nejlépe, jak to udělat, aby byl zvládnutelný, příjemný. Budujte si relaxační chvilku v rámci celého pracovního koloběhu podle vlastní chuti. Podpoříte tak snížení stresu a nebudete se cítit tak vynervovaní. 

Plánujte

Jak se nejlépe vyhnout riziku vysoké stresu? Správně vyberte strategii. Zamyslete se nad tím, která ideálně by vám pomohla vyrovnat se s danou situací, porovnávejte, tvořte, sepistujte. Začněte time managementem. Rozvrhněte si čas, buďte realističtí a zvažte, jak dlouho vám potrvá, než úkol dokončíte. Jakmile budete mít plán, postupujte přesně podle něj. Dle situací ho také můžete různě přehodnocovat a přizpůsobovat změnám, které nečekaně nastanou. 

Zaměřte se také na organizaci práce. Rozvrhněte si obtížnost úkolů a seřaďte jejich plnění tak, jak vám to bude nejlépe vyhovovat. Plánováním přirozeně vytvoříte pořádek a časovou osu všech částí celého procesu. 

Netvořte si katastrofické scénáře 

Začněte tím, že nebudete mluvit o tom, jak jste z práce vystresovaní. Místo toho podejte okolí informace, jak skvěle vše zvládáte! Vyhnete se negativním myšlenkám a možná nebudete rovnou předpokládat to nejhorší. 

Z vnitřního znepokojení se ve vaší hlavě zrodí negativní scénář všeho, co se může stát. Zavřete si tak možnost celou situaci zvládnout, protože hned budete myslet na nejhorší. Například pokud nemůžete usnout, myslíte na to, že: jestli budu zítra unavený, tak se nebudu moct v práci soustředit, nebudu produktivní, nestihnu termíny, šéf mě seřve, budu naštvaný, všichni to odnesou spolu se mnou… A tímto negativním myšlenkovým pochodem můžeme pokračovat v podstatě do nekonečna, dokud se budeme bát, budeme frustrovaní nebo naštvaní.

Jde ale celkem snadno odvrátit pozornost všech negativ na opačný pól. Zkuste se zaměřit na to, co se děje právě teď, na přítomný okamžik. Třeba i soustřědění se na dýchání může zpochybnit dřívější katastrofické scénáře. Nemůžete usnout, ale řeknete si: ať se stane cokoliv, tak to zvládnu, i když budu trochu unavený, ale dám si ráno kávu a hned to půjde lépe. 

Berte stres pozitivně 

Je snadné považovat stres jako něco negativního. Na druhou stranu se dá na něj pohlížet jako na výzvu, příležitost, zkušenost. Někomu dokonce může pracovní stres pomoct docílit lepších výsledků, efektivněji pracovat nebo rychleji konat. Pravděpodobně se nikdo na stres netěší, ale můžete si v hlavě přehodnotit jeho význam a dopady.

-bp-

Zdroj: Lifehacker - americký server s praktickými tipy, jak dotahovat věci do konce
Zobrazit přehled článků ze zdroje Lifehacker